antonlamers Posted August 26, 2009 Posted August 26, 2009 Hoi, Ik heb een ceed isg en als ik nu een stoplicht op rood zie staan dan zet ik de auto in de vrij om naar het stoplicht te rijden, echter het stoplicht sprong op groen dus ik schakelde naar de 2 en toen hoord eik een hoop gekraak en de koppeling trilde. Dit is nu 1 keer gebeurd. Ik heb nu ook 1 keer gehad dat hij niet in de achteruit wilde. (ook niet met effe iets naar voren rijden) toen maar de pook gezet in de achteruit tot ie niet meer verder kon en zachjes de koppeling op laten komen toen kraakte hij ook en ging vooruit (omdat ik hem niet goed in de achteruit kreeg) Hierna wilde hij wel in de achteruit. Mijn versnellingsbak zal ni toen niet al stuk zijn naar 3300 km? Anton Quote
Dutchdragon Posted August 26, 2009 Posted August 26, 2009 Wel snel dan na 3300 kilometer als ie nu al rot doet. Ik zou het even in de gaten houden of het vaker gebeurd. Ik heb een flauw vermoeden dat het je synchromesringen zijn. Groet, Ursin Quote
kia-man Posted August 26, 2009 Posted August 26, 2009 Ik zou het even aan de dealer laten weten. Misschien is het voor hun een bekent probleem? Ik heb al weleens eerder in auto's gereden die stug schakelden (af en toe niet in de achteruit) maar kraken en rare geluiden heb ik nog niet eerder meegemaakt. Quote
Dutchdragon Posted August 26, 2009 Posted August 26, 2009 (edited) Met Kraken zal wel bedoeld worden zoals vele zeggen ff de tandjes poetsen Het klopt dat je pook gaat trillen, omdat de vertanding niet goed valt dus krijg je een soort geratel, totdat hij weer goed valt. Ik heb het met de oude auto ook gehad, soms schakel je net verkeerd en grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr en lekker trillen met die pook haha Als hij niet in z'n versnelling komt, ff in de vrij laten staan en ff koppeling los laten en 1x goed intrappen, loslaten en weer intrappen en schakelen. Dan zou die goed moeten schieten. Thans bij m'n honda deed ie dat. Aangezien je een nieuwe auto hebt, ga ik er vanuit dat het schakelen net verkeerd liep en dat je er de rest van de week en jaren erna geen last meer van heb. Mits er verkeerd geschakeld word ( maar dit overkomt iedereen, ook mij hahaha van de week nog ) Hou het gewoon ff in de gaten of het van de week nog gebeurd bij schakelen of achteruit. En dan naar de dealer toe om te melden. Greetz, DD Edited August 26, 2009 by Dutchdragon Quote
Relena Posted August 26, 2009 Posted August 26, 2009 Dutchdragon,....dat is een zeer goeie en op een leuke manier gebrachte oplossing. Quote
bigwade Posted August 26, 2009 Posted August 26, 2009 Kraken heb ik bij "koude" auto nog steeds in zijn 2 (na 13000 km) Bakken zijn niet de sterkste kant van Kia, kennelijk...... Quote
Rio-man Posted August 28, 2009 Posted August 28, 2009 Ook dit is wel iets dat vaker plaatsvind. Ik heb vrij regelmatig gereden in een handgeschakelde Toyota Corolla 2.0 Di-D diesel, en daar vind het ook wel eens plaats. Even in een andere versnelling zetten waarin hij wel soepel loopt. Dan gewoon weer in de versnelling waarin je rijden wilt en dan moet het weer soepel gaan. Meestal gebeurt dit als de auto stilstaat en je gaat opeens naar een andere versnelling die verder weg ligt, dus van 1 of vrij naar R bijvoorbeeld. In de Rio heb ik het ook wel eens en met auto's van de zaak ook, en tot nu toe werkt het altijd. Niets om je zorgen over te maken zou ik zeggen. Probeer wel te voorkomen dat je gaat schakelen als de motor uitgeschakeld is. Daarbij komt dit voornamelijk voor namelijk Quote
antonlamers Posted August 29, 2009 Author Posted August 29, 2009 Dit werkt als hij niet in de achteruit wil: effe in de vrij zetten koppeling op laten komen paar seconden wachten dan in de achteruit zetten. In de 1 zetten en een klein stukje naar voren hielp niet, wel bovenstaand. Anton Quote
antonlamers Posted October 6, 2009 Author Posted October 6, 2009 Ben bij een dealer geweest waar ik toevallig langs kwam (niet waar de auto vandaan komt), maar zij kunnen niets doen, omdat het maar af en toe voorkomt. Het kan honderden km goed gaan en dan opeens 1keer niet goed. Het gebeurd alleen met terug schakelen naar de 2. Anton Quote
Dutchdragon Posted October 6, 2009 Posted October 6, 2009 Als het alleen bij terug schakelen naar z'n 2 is denk ik toch dat je synchromes ring van 3 naar 2 niet 100% is. Quote
antonlamers Posted December 7, 2009 Author Posted December 7, 2009 Ik merkte ook als ik schakel vanuit de 2 naar de vrij dat hij niet helemaal vrij schiet en als ik dan terug naar de 2 ga de bak kraakt. Dus ik naar de garage en de monteur heeft het nu ook zelf meegemaakt. De monteur verteld edat er een nieuwe versnellingsbak inkomt. Dus de auto moest naar de dealer. Nu heb ik hem terug, het kraken is over (heb nog maar 2 dagen gereden dus het kan nog komen), maar hij schiet nog steeds niet goed in zijn vrij. Er zit geen nieuwe versnellingsbak in, maar ze hebben een af andere stang afgesteld. De koppeling intrappen gaat nu ook soepeler. Anton Quote
riodriver Posted December 8, 2009 Posted December 8, 2009 schijnt inderdaad zo te horen ik heb ook zo,n soort probleem. dealer zegt kan geen kwaad , Kia gemaild kan geen kwaad. mag de anwb raadplegen en als deze wat vind word er actie genomen tegen kosten Kia.[zeggen ze] Quote
Guest Jantje Posted December 8, 2009 Posted December 8, 2009 als hij nog niet goed naar ze vrij komt, moeten ze de schakel stangen/kabels gewoon nog beter afstellen. In het geval van kabels kan het ook zijn dat er een rafel in de kabel zit en dat die hem blokkeert! Quote
Recommended Posts