patten Posted August 28, 2009 Posted August 28, 2009 Ik weet niet of iemand dit ook heeft. Overal staat beschreven "als de motor op bedrijfstemperatuur is, en de acculading boven de 75% dan...". Ik reed vanochtend naar mijn werk, en moest letterlijk 500 meter verder stilstaan voor een spoorovergang. Dus in de vrij, koppeling omhoog... en ja, motor uit. Temperatuurmeter gaf nog geen zichtbare waarde aan.... Strange.... Ik heb deze vraag ook bij de dealer neergelegd, maar misschien dat iemand op het forum al wel kan vertellen hoe het nu precies zit (of niet). Quote
JJWW810 Posted August 29, 2009 Posted August 29, 2009 Ik heb dit bij mijn ProCeed ook , en vindt dit geen probleem want hij start net zo snel als anders!! Gr, JJWW810 Quote
Mug Posted August 29, 2009 Posted August 29, 2009 Maarrr.. Als het ook zo blijft werken als het echt koud wordt dan heb je wel een probleem. Twee zelfs want je motor wordt dan niet warm, is niet goed voor je motor en je zult weinig verwarming hebben. Daar heb je tenslotte warme koelvloeistof voor nodig. Quote
patten Posted August 30, 2009 Author Posted August 30, 2009 Daar zit hem juist het probleem in! De meeste slijtage wordt veroorzaakt door een koude start.... Van de hele rit schijnt de start dus de meeste "schade" aan het blok te veroorzaken. En die start kan de auto dan meerdere malen maken, hetgeen mij dus erg onwenselijk lijkt. Ik heb dit bij mijn ProCeed ook , en vindt dit geen probleem want hij start net zo snel als anders!!Gr, JJWW810 Quote
Alex Posted August 31, 2009 Posted August 31, 2009 Correct. 1 koude start komt, qua slijtage, overeen met 80 kilometer normaal rijden met warme motor. Doordat de olie nog koud is, is ze veel dikker en smeer derhalve niet optimaal. Vooral de 'fijne' smering (hydraulische klepstoters, oliefilm van turbolager edm) is dan niet zoals het hoort. Ik zou er toch laten naar kijken als ik jou was. Groeten, Alex Quote
patten Posted August 31, 2009 Author Posted August 31, 2009 Ik heb de vraag daarom ook nog uit staan bij de dealer. Die komt hier z.s.m. op terug. Na mijn vakantie zal ik het antwoord even delen. Quote
patten Posted September 3, 2009 Author Posted September 3, 2009 Het antwoord van de dealer: Ik kom even terug op je opmerking over het afslaan van je motor na 1.5 km. Volgens de technische man bij Kia is dat niets om je zorgen over te maken. De sensor die de computer gebruikt voor de controle van de motortemperatuur is niet dezelfde als die waar je temperatuurmeter in je dashboard gebruikt van maakt. Dus ook al geeft je temperatuurmeter nog bijna niets aan kan de computer toch de motor uitzetten. We kunnen deze temperatuur hier wel met de testkast uitlezen dus als je het toch niet vertrouwd kunnen we dat nog even doen. Quote
Recommended Posts