Jump to content

ISG werkt met koude motor!


patten

Recommended Posts

Ik weet niet of iemand dit ook heeft. Overal staat beschreven "als de motor op bedrijfstemperatuur is, en de acculading boven de 75% dan...".

Ik reed vanochtend naar mijn werk, en moest letterlijk 500 meter verder stilstaan voor een spoorovergang. Dus in de vrij, koppeling omhoog... en ja, motor uit. Temperatuurmeter gaf nog geen zichtbare waarde aan....

Strange.... Ik heb deze vraag ook bij de dealer neergelegd, maar misschien dat iemand op het forum al wel kan vertellen hoe het nu precies zit (of niet).

Link to comment
Share on other sites


Maarrr.. Als het ook zo blijft werken als het echt koud wordt dan heb je wel een probleem.

Twee zelfs want je motor wordt dan niet warm, is niet goed voor je motor en je zult weinig verwarming hebben.

Daar heb je tenslotte warme koelvloeistof voor nodig.

Link to comment
Share on other sites


Daar zit hem juist het probleem in! De meeste slijtage wordt veroorzaakt door een koude start.... Van de hele rit schijnt de start dus de meeste "schade" aan het blok te veroorzaken. En die start kan de auto dan meerdere malen maken, hetgeen mij dus erg onwenselijk lijkt.

Ik heb dit bij mijn ProCeed ook , en vindt dit geen probleem want hij start net zo snel als anders!!

Gr, JJWW810

Link to comment
Share on other sites


Correct. 1 koude start komt, qua slijtage, overeen met 80 kilometer normaal rijden met warme motor. Doordat de olie nog koud is, is ze veel dikker en smeer derhalve niet optimaal. Vooral de 'fijne' smering (hydraulische klepstoters, oliefilm van turbolager edm) is dan niet zoals het hoort.

Ik zou er toch laten naar kijken als ik jou was.

Groeten,

Alex

Link to comment
Share on other sites


Het antwoord van de dealer:

Ik kom even terug op je opmerking over het afslaan van je motor na 1.5 km.

Volgens de technische man bij Kia is dat niets om je zorgen over te maken.

De sensor die de computer gebruikt voor de controle van de motortemperatuur is niet dezelfde

als die waar je temperatuurmeter in je dashboard gebruikt van maakt.

Dus ook al geeft je temperatuurmeter nog bijna niets aan kan de computer toch de motor uitzetten.

We kunnen deze temperatuur hier wel met de testkast uitlezen dus als je het toch niet vertrouwd kunnen

we dat nog even doen.

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...