wimmeltje Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 Hallo, Zoals ik al in mijn startpost aangaf bij de nieuwkomers ben ik nieuw hier en in de markt voor een sorento. Ik heb mijn oog laten vallen op een sorento diesel met een automaat. Nu zag ik dat er modellen zijn met een 4 en met een 5 traps automaat. De auto zal gebruikt worden voor grote weg werk en in het weekend met een paardentrailer erachter. Is er iemand die mij wat meer kan vertellen over de automaten van kia. Werden/worden deze door kia zelf gebouwd of ingekocht bij een andere firma en welke is het meest geschikt voor mij. Dit ook voor de diesel moteren. Zijn dit moteren van kia zelf of van een andere fabrikant. Zijn er bij de aanschaf van de sorento nog dingen waar ik op moet letten of zeker van ben dat die nagekeken moeten worden? Ik ga ook nog eens op het forum hierna zoeken want er zal vast al wel ergens hierover een topic zijn geopend. goetjes, Wim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
koreanbeauty Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 Wimmeltje, De automatische bakken zijn Japans,Merk Aisin. De tussenbak is Amerikaans,Merk Borg&Warner. De dieselmotor is ontworpen door Daimler-Benz.Wordt(werd) geproduceerd in Italie door VM-motori en in Zuid-Korea door Hyundai-Kia.De motor is terug te vinden in o.a.de Chrysler Voyager,Jeep Cherokee,De Londense taxi's,Iveco bestelwagens en uiteraard in Hyundai-Kia modellen. Het is een gietijzeren blok,aluminium cilinderkop,bovenliggende nokkenas aangedreven door een KETTING(!!!),16 kleppen. Injectiesysteem is van Bosch. Turbo is Amerikaans,Honywell-Garrett. De 2.4 benzinemotor levert wel eens problemen op,ook de handbakken. Op oudere Sorento's stonden 4-trapsautomaten,op de latere modellen de 5-traps. Als je een aanhangwagen wil trekken is de 2.5 CRDI met automaat een must. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimmeltje Posted September 11, 2009 Author Share Posted September 11, 2009 Bedankt voor het antwoord. Ik heb verschillende sorento's met diesel en automaat op het oog maar weet eigenlijk niet of ik moet kiesen voor 4 traps of 5 traps automaat. Kan zelf eigenlijk geen voor of nadelen bedenken maar die zullen er wel zijn anders hadden ze deze twee verschillende bakken niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willem1 Posted September 12, 2009 Share Posted September 12, 2009 Latere types, d.i. vnaf 09.2006 (Sorento 2) altijd 5-bak automaat. Rijdt prima! Als je een Sorento wil aanschaffen ga dan alleen voor dit model diesel, ook ivm. 170 pk en doe er een powerbox bij (ca. €250) wat een 25 pk scheelt maar veel belangrijker de bak veel soepeler maakt, minder bruusk. Met eeen dergelijke combinatie rij je fantastisch en kan je echt zonder enige moeite onder alle omstandigheden alles trekken tot of 2800kg of max. 3500kg. Zelf nog nooit op een uitzondering problemen gehad met de Sorento; keerring automaat dat onder garantie werd hersteld. Heb toen alleen de olie betaald. Sorento geeft 3 jaar garantie. Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimmeltje Posted September 21, 2009 Author Share Posted September 21, 2009 Hej Willem, Dat zou ik wel willen maar financieel moet het ook kunnen. Helaas wordt het dus een ouder model. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willem1 Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 Duidelijk! Volgende vraag is dan: wat is je budget....Ga in ieder geval voor de 5-bak AUT enne....met 140 pk kom je ook prima vooruit! Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.