Jimmy Venema Geplaatst 16 Februari, 2023 Geplaatst 16 Februari, 2023 Vanmorgen deed de navigatie het niet, reisdoel ingegeven, die was van tevoren met telefoon en KIA connect app naar auto gestuurd en dat gedeelte werkte. Eenmaal in de auto na kiezen van de bestemming kwam de melding "Online routebegeleiding wordt aangevraagd...", vervolgens hele scherm na zwart alsof systeem zichzelf gereset had en ik kwam weer in beginscherm met de paarse iconen. De data verbinding werkte wel, want ik kon bestemming naar auto sturen en KIA Live met b.v. tankstations en prijzen werkt, plus icoontje van verbinding helemaal rechtsboven gaf gewoon aan dat er een data verbinding was. Vanmiddag werkte het dus weer wel. Dit soort dingen mogen dus NIET gebeuren waarschijnlijk lag er een server uit, maar naar mijn mening MOETEN dit soort systemen zelfstandig werken en alleen een online verbinding nodig hebben voor b.v. live verkeersinformatie afgesloten wegen etc. Moest dus even naar waze overschakelen via apple CarPlay, maar dit is feitelijk te gek. Andere mensen soms ook last van het feit dat de routes niet berekend kunnen worden door dit belachelijke online gedoe? Een filmpje dat laat zijn dat het niet werkt is bijgevoegd. NavProbleem.mp4 Quote
R2D2 Geplaatst 16 Februari, 2023 Geplaatst 16 Februari, 2023 Heb je wel de laatste versie er op staan? (zie update.kia.com) Als online niet beschikbaar is dan gaat hij lokaal wel verder bij mij. Heb de auto nu 6 maand maar heb het entertainment systeem nog nooit hoeven herstarten ook is hij nog niet vastgelopen. Ik heb wel gelijk een update geïnstalleerd als deze beschikbaar was. Quote
Henri497 Geplaatst 16 Februari, 2023 Geplaatst 16 Februari, 2023 17 minuten geleden, zei Jimmy Venema: Vanmorgen deed de navigatie het niet, reisdoel ingegeven, die was van tevoren met telefoon en KIA connect app naar auto gestuurd en dat gedeelte werkte. Eenmaal in de auto na kiezen van de bestemming kwam de melding "Online routebegeleiding wordt aangevraagd...", vervolgens hele scherm na zwart alsof systeem zichzelf gereset had en ik kwam weer in beginscherm met de paarse iconen. De data verbinding werkte wel, want ik kon bestemming naar auto sturen en KIA Live met b.v. tankstations en prijzen werkt, plus icoontje van verbinding helemaal rechtsboven gaf gewoon aan dat er een data verbinding was. Vanmiddag werkte het dus weer wel. Dit soort dingen mogen dus NIET gebeuren waarschijnlijk lag er een server uit, maar naar mijn mening MOETEN dit soort systemen zelfstandig werken en alleen een online verbinding nodig hebben voor b.v. live verkeersinformatie afgesloten wegen etc. Moest dus even naar waze overschakelen via apple CarPlay, maar dit is feitelijk te gek. Andere mensen soms ook last van het feit dat de routes niet berekend kunnen worden door dit belachelijke online gedoe? Een filmpje dat laat zijn dat het niet werkt is bijgevoegd. NavProbleem.mp4 Ik zou mensen niet onnodig veel info geven mbt mijn thuisadres, maar misschien zie ik dan te veel spoken? 1 Quote
Jimmy Venema Geplaatst 16 Februari, 2023 Topic Starter Geplaatst 16 Februari, 2023 31 minuten geleden, zei R2D2: Heb je wel de laatste versie er op staan? (zie update.kia.com) Als online niet beschikbaar is dan gaat hij lokaal wel verder bij mij. Heb de auto nu 6 maand maar heb het entertainment systeem nog nooit hoeven herstarten ook is hij nog niet vastgelopen. Ik heb wel gelijk een update geïnstalleerd als deze beschikbaar was. Ja ik heb de december 2022 versie erop gezet, auto was afgeleverd met de juni 2022 versie Quote
R2D2 Geplaatst 16 Februari, 2023 Geplaatst 16 Februari, 2023 34 minuten geleden, zei Jimmy Venema: Ja ik heb de december 2022 versie erop gezet, auto was afgeleverd met de juni 2022 versie Bijzonder vervelend ja. Als je dit vaker hebt zou ik dit ook melden bij Neem contact op | Kia Connect dat is vaak het snelste. Heb je het systeem al een keer herstart door dat gaatje in te drukken met een pennetje ik meen naast de volume knop? Quote
Henri497 Geplaatst 16 Februari, 2023 Geplaatst 16 Februari, 2023 1 uur terug, zei R2D2: Bijzonder vervelend ja. Als je dit vaker hebt zou ik dit ook melden bij Neem contact op | Kia Connect dat is vaak het snelste. Heb je het systeem al een keer herstart door dat gaatje in te drukken met een pennetje ik meen naast de volume knop? Huh, wat start je dan opnieuw op?? Wist niet eens dat er een gaatje naast de volumeknop zat Quote
R2D2 Geplaatst 16 Februari, 2023 Geplaatst 16 Februari, 2023 13 minuten geleden, zei Henri497: Huh, wat start je dan opnieuw op?? Wist niet eens dat er een gaatje naast de volumeknop zat Haha ja er zit een reset knop op voor als het systeem vast loopt. Heb het zelf nog niet hoeven te gebruiken. Quote
Henri497 Geplaatst 16 Februari, 2023 Geplaatst 16 Februari, 2023 56 minuten geleden, zei R2D2: Haha ja er zit een reset knop op voor als het systeem vast loopt. Heb het zelf nog niet hoeven te gebruiken. Verrek ja je hebt gelijk, is zelfs vrij duidelijk te zien Quote
Jim Gubbels Geplaatst 16 Februari, 2023 Geplaatst 16 Februari, 2023 Ik had rond 12.00 uur vandaag hetzelfde probleem, er kon schijnbaar geen ‘online verbinding’ worden gemaakt. Ik reed op de A28 van Zwolle richting Utrecht. Ik had verwacht dat het systeem dan gebruik maakt van de beschikbare kaarten, maar dat bleek niet het geval. Uiteindelijk gebruik gemaakt van Apple CarPlay met de Kaarten app. Wel bijzonder dat een verbinding noodzakelijk schijnt te zijn voor de navigatie, een navigatie waarover ik overigens zeer tevreden ben. Na ongeveer 45 minuten nogmaals geprobeerd, en alles werkte weer als vanouds. Ik zag wel een grote storing bij T-mobile, ik weet niet of Kia gebruik maakt van dit netwerk, dat zou dan mogelijk een reden van de storing kunnen zijn? Mijn Vodafone werkte wel. Quote
Jimmy Venema Geplaatst 16 Februari, 2023 Topic Starter Geplaatst 16 Februari, 2023 Er was geen storing met de data verbinding, want icoontje gaf aan dat er verbinding was en dingen zoals KIA Live, met b.v. brandstof prijzen werkte wel. Het is van de gekke dat je navigatie afhankelijk maakt van een online verbinding. Het is leuk als je online informatie gebruik voor verkeers info en zo, maar de boel moet gewoon werken zonder verbinding. 2 Quote
Rick Geplaatst 16 Februari, 2023 Geplaatst 16 Februari, 2023 Ik had het ook, normaal als de online route niet beschikbaar is dan gaat die gewoon over op offline kaarten. Waarom het vandaag vast liep geen idee, vast omdat er iets fout ging bij het werkelijke online aanvragen. Gaatje naast de volume knop? is dat dezelfde knop als de verwarming? haha Wist ik niet, heel handig! laatst had ik dat het systeem helemaal niet uitging een half uur lang. 1 Quote
Rick Geplaatst 16 Februari, 2023 Geplaatst 16 Februari, 2023 4 uur geleden, zei Jim Gubbels: Ik zag wel een grote storing bij T-mobile, ik weet niet of Kia gebruik maakt van dit netwerk, dat zou dan mogelijk een reden van de storing kunnen zijn? Mijn Vodafone werkte wel. KIA is Vodafone, Echter als dat niet zou werken zou die offline kaarten moeten pakken.. al vaker gehad dat die offline pakt dan. 1 Quote
Jimmy Venema Geplaatst 16 Februari, 2023 Topic Starter Geplaatst 16 Februari, 2023 De kaarten zijn zo wie zo offline want je kan bestemming ingeven, scrollen over kaart in/uit zoomen etc. Pas als je bestemming kiest dan heeft hij het over online route berekenen, misschien dat hij dat offline doet om rekening te houden met actuele info, afgesloten wegen files etc. Echter als dat niet goed gaat moet hij gewoon offline route berekenen zonder de actuele informatie. Ik weet dus niet of het offline kan werken, ik heb tot nu toe alleen gezien dat hij de boel online deed of zoals vandaag dat hij vastliep. 1 Quote
Rick Geplaatst 16 Februari, 2023 Geplaatst 16 Februari, 2023 Normaal gaat dat goed, want als ik in de garage start dan heb ik geen verbinding en nooit meteen een online route.. 1 Quote
Jimmy Venema Geplaatst 17 Februari, 2023 Topic Starter Geplaatst 17 Februari, 2023 Vanmorgen dus weer een server probleem, de online routebegeleiding duurde lang en deed het waarschijnlijk niet en toen dus inderdaad lokaal route, wat goed is. Dus schijnbaar gaf de server gisteren een onverwacht antwoord waardoor de software crashte. Dit is niet erg netjes en getuigd van niet bekwame software ontwikkelaars, bij dit soort dingen die fout kunnen gaan, moet je ALTIJD in een try catch zetten, zodat als die communicatie routine vastloopt, je dat opvang en dan gewoon netjes melding kan geven en in dit geval lokaal doorgaat. Waarschijnlijk vangen ze alleen een timeout af en niet een onverwacht antwoord. 1 Quote
Marinus 22 Geplaatst 26 Februari, 2023 Geplaatst 26 Februari, 2023 Op 17-2-2023 om 09:49, zei Jimmy Venema: Vanmorgen dus weer een server probleem, de online routebegeleiding duurde lang en deed het waarschijnlijk niet en toen dus inderdaad lokaal route, wat goed is. Dus schijnbaar gaf de server gisteren een onverwacht antwoord waardoor de software crashte. Dit is niet erg netjes en getuigd van niet bekwame software ontwikkelaars, bij dit soort dingen die fout kunnen gaan, moet je ALTIJD in een try catch zetten, zodat als die communicatie routine vastloopt, je dat opvang en dan gewoon netjes melding kan geven en in dit geval lokaal doorgaat. Waarschijnlijk vangen ze alleen een timeout af en niet een onverwacht antwoord. Kan ook zijn dat jij een maandag auto hebt! Heb je het systeem al een reset gegeven? Er zit rechts van de volume/verwarmingsknop een heel klein gaatje druk hierin enkele seconde met een pen en het systeem wordt gereset. Quote
Jimmy Venema Geplaatst 26 Februari, 2023 Topic Starter Geplaatst 26 Februari, 2023 Nee zijn duidelijk server problemen van hun kant. Het kan niet zo zijn dat de ene functionaliteit wel verbinding heeft en de andere niet. Lijkt erop dat elke functionaliteit bij Kia op een andere server draait dan werkt het ene wel en iets anders niet en kan de volgende dag weer anders zijn. Meeste problemen zijn vanuit de Kia connect app daar helpt reset in auto niet tegen. Enigste wat helpt is fatsoenlijke software schrijven en dat kunnen ze blijkbaar (nog) niet. Quote
R2D2 Geplaatst 26 Februari, 2023 Geplaatst 26 Februari, 2023 Lijkt haast op dat er af en toe een slechte verbinding is. Woon je toevallig in een uithoek? Quote
Jimmy Venema Geplaatst 26 Februari, 2023 Topic Starter Geplaatst 26 Februari, 2023 Nee absoluut GEEN slechte verbinding want sommige dingen waarbij ook een verbinding nodig is werken wel gewoon. Kia live met actuele brandstof prijzen soort uitslagen etc. Rechts boven zie je ook of je data verbinding hebt en hoe sterk signaal is. Verder als je auto maar even niet afsluit krijg je push bericht dat hij niet op slot is, maar met status opvragen zou hij dan ineens niet meer bereikbaar zijn maar met een navigatie locatie naar auto sturen kan weer wel. Nee het duidelijk dat de verschillende functionaliteiten op verschillende servers draaien en dat daardoor die dingen zich totaal anders kunnen gedragen. Quote
RadarWolf Geplaatst 26 Februari, 2023 Geplaatst 26 Februari, 2023 On 2/17/2023 at 9:49 AM, Jimmy Venema said: Vanmorgen dus weer een server probleem, de online routebegeleiding duurde lang en deed het waarschijnlijk niet en toen dus inderdaad lokaal route, wat goed is. Dus schijnbaar gaf de server gisteren een onverwacht antwoord waardoor de software crashte. Dit is niet erg netjes en getuigd van niet bekwame software ontwikkelaars, bij dit soort dingen die fout kunnen gaan, moet je ALTIJD in een try catch zetten, zodat als die communicatie routine vastloopt, je dat opvang en dan gewoon netjes melding kan geven en in dit geval lokaal doorgaat. Waarschijnlijk vangen ze alleen een timeout af en niet een onverwacht antwoord. Gebruik de volgende keer de offline navigatie gewoon we weten allemaal dat internet diensten er wel een uit liggen… Je kan offline navigatie gebruiken door die knop onderin in je foto “ingebouwde navigatie”. Quote
Jimmy Venema Geplaatst 26 Februari, 2023 Topic Starter Geplaatst 26 Februari, 2023 Normaal als er geen verbinding is dan doet hij dat dus automatisch, denk dat er nu een onverwachte response kwam de boel crashte gewoon. Maar dat hij omschakelde naar lokaal heb ik al wel eens gezien, maar een crash mag gewoon niet, teken van onbekwame programmeurs. een communicatie routine moet je gewoon in een try catch constructie zetten. Ze vangen dus alleen een time-out af en gaan er vanuit dat als er een antwoord komt dat dit een net en volledig antwoord is. Gaan dit antwoord verweken en vervolgens poef onderuit. Gewoon slecht dus en niet goed opgelet op de IT school dit zijn gewoon standaard dingen. Quote
Justdigit Geplaatst 26 Februari, 2023 Geplaatst 26 Februari, 2023 (aangepast) Sinds ik mijn auto's Android auto heb, heb ik de originele navigatie nooit meer aangeraakt. Ik snap persoonlijk niet echt de meerwaarde om het origineel te gebruiken. Waze is in alle opzichten zoveel beter. Zal met de Sportage niet anders zijn. Wordt tijd dat ze dat gewoon achterwege laten of als optie. Bij Toyota is dat al mogelijk. Sorry was geen bijdrage aan jouw probleem natuurlijk. 26 Februari, 2023 aangepast door Justdigit 1 Quote
Marinus 22 Geplaatst 26 Februari, 2023 Geplaatst 26 Februari, 2023 1 uur geleden, zei Jimmy Venema: Normaal als er geen verbinding is dan doet hij dat dus automatisch, denk dat er nu een onverwachte response kwam de boel crashte gewoon. Maar dat hij omschakelde naar lokaal heb ik al wel eens gezien, maar een crash mag gewoon niet, teken van onbekwame programmeurs. een communicatie routine moet je gewoon in een try catch constructie zetten. Ze vangen dus alleen een time-out af en gaan er vanuit dat als er een antwoord komt dat dit een net en volledig antwoord is. Gaan dit antwoord verweken en vervolgens poef onderuit. Gewoon slecht dus en niet goed opgelet op de IT school dit zijn gewoon standaard dingen. Heb je zelf nog een update gedaan? Zoja misschien is er iets fout gegaan geef dit door bij je volgende onderhoudsbeurt, ze kunnen dan in de garage alles opnieuw installeren. Hopelijk is dan je probleem opgelost. Quote
Jimmy Venema Geplaatst 27 Februari, 2023 Topic Starter Geplaatst 27 Februari, 2023 Als er iets fout is bij een update dan is die fout er constant software veranderd niet zomaar. Het is het online gedrag wat telkens anders is. Ook los van de auto gedraagt de Kia connect app zich ruk. Quote
Marinus 22 Geplaatst 27 Februari, 2023 Geplaatst 27 Februari, 2023 5 uur geleden, zei Jimmy Venema: Als er iets fout is bij een update dan is die fout er constant software veranderd niet zomaar. Het is het online gedrag wat telkens anders is. Ook los van de auto gedraagt de Kia connect app zich ruk. Dealer uit laten zoeken wat de oorzaak is, dit is ook iets wat onder de garantie valt, dus zullen zij het moeten oplossen. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.