R.J. Geplaatst 21 Februari, 2023 Geplaatst 21 Februari, 2023 Binnenkort ga ik naar Oostenrijk, voor het eerst met de Niro hybride. Ik was van plan in Duitsland 140 a 150 km/uur op de teller te gaan rijden. Ik vraag mij af hoe het met de klimmetjes gaat op de autobahn en daarna in de bergen. Schiet de hybride dan konstant in de hoge toeren? Dat gebeurt ook al bij een viaduct in Nederland. Lijkt mij niet prettig rijden. Doen jullie hem dan in de sportstand bij het afdalen? Quote
Gast Geplaatst 21 Februari, 2023 Geplaatst 21 Februari, 2023 Doe m juist bij klimmen in sportstand zodra snelheid terugloopt. Dan inderdaad hoge toeren, maar wel genoeg vermogen. Bij 150 zal je accu constant bijna leeg zijn, dus bij klimmen zonder sportstand snel helemaal leeg en valt dan terug op enkel 1,6 motortje. Bij klimmen valt snelheid dan terug Quote
Rowicom Geplaatst 21 Februari, 2023 Geplaatst 21 Februari, 2023 Hoe zit dat ook alweer bij die sportstand? Als je van eco mode alleen maar de pook naar links duwt en verder niets, dan staat de auto wel in sportstand met alle eigenschappen van dien, maar zal nog wel vanzelf op- en terugschakelen toch? Je ziet dan een S in het dashboard staan en geen versnellingsaanduiding 1 t/m 6. Je zal de pook of flippers 1x bediend moeten hebben om in ieder geval het opschakelen zelf te kunnen bepalen. Terugschakelen zal ie nog steeds zelf doen in geval van te lage toeren. Je ziet dan ook de cijfers 1 t/m 6 in het display en geen S. Heb ik dat zo goed samengevat? Quote
Gast Geplaatst 21 Februari, 2023 Geplaatst 21 Februari, 2023 Sportstand alleen helpt niet. Gaat om handmatig schakelen. Dus naar sportstand en zelf terugschakelen als snelheid terugloopt Quote
Rowicom Geplaatst 22 Februari, 2023 Geplaatst 22 Februari, 2023 Volgens mij schakelt ie dan zelf terug als het toerental door de klim te laag wordt. Bij het afdalen zal het opschakelen ook vanzelf gaan als het toerental te hoog wordt, maar dan moet je bijremmen om weer een versnelling lager te kunnen rijden. Uit de handleiding: Quote
Gast Geplaatst 22 Februari, 2023 Geplaatst 22 Februari, 2023 Ja, dus als je 140 rijdt en helling tegenkomt zakt snelheid terug tot ondergrens toerental van 6e versnelling, zeg bij 110 schakelt auto terug, vervolgens is je accu leeg en zakt snelheid naar 80. Dus niet wachten tot auto zelf schakelt. Naar sport, handmatig naar 5 en bij steile helling naar 4 om op snelheid te blijven en accu op peil te houden. Quote
Harald Kia Geplaatst 22 Februari, 2023 Geplaatst 22 Februari, 2023 Mijn ervaring is in bergen de sportstand in automaat te gebruiken. In de sportstand houdt hij de accu voller en schakelt eerder in de bergen, dat rijdt een stuk prettiger. Bovendien op de autobahn boven tempo 130 is de sportstand ook prettiger, de accu blijft dan voller waardoor hoogte verschillen soepeler gaan. Handmatig schakelen heb ik nooit het voordeel van ervaren. Quote
R.J. Geplaatst 23 Februari, 2023 Topic Starter Geplaatst 23 Februari, 2023 Dank voor jullie reacties. Daar kan ik wat mee. Quote
hovel Geplaatst 24 Februari, 2023 Geplaatst 24 Februari, 2023 Ik ben de gelukkige eigenaar van een nieuwe NIRO phev Drive (in Spanje), equivalent aan de NIRO phev DynamicPlusLine in Nederland. Ik woon in de buurt van Alicante en ben deze week gaan skiën in Sierra Nevada (Granada). Bergen genoeg onderweg. Ik rijd, op de snelweg, vrijwel continue met cruise control ingesteld op 120km/h. Bij stijlere hellingen bergop wordt soms teruggeschakeld, is niet storend en de snelheid blijft steeds gelijk. Bijzonder aangenaam vind ik dat de auto bij een stijlere afdaling prima afremt en ook hier de snelheid constant houd zonder dat hij in de hogere toeren gaat. Dat was anders men mijn vorige auto (Sportage GRDI 2.0 automaat). Het laatste stuk naar het ski station (2100m) aangenaam klimmen en terug bij het afdalen remmen gebruik makend van de flippers, rempedaal bijna niet moeten aanraken. De adaptive cruise control past de ingestelde snelheid (120km/h) automatisch aan overeenkomstig de snelheids beperking borden op de snelweg. Soms wordt verkeerdelijk op een bord op een afrit of een oprit van een parking gereageerd en dan moet men ingrijpen. De snelheid wordt soms ook automatisch verminderd overeenkomstig de gesteldheid van de snelweg, bvb bij een relatief scherpe bocht, dat vind ik soms hinderlijk. Over het algemeen een prachtige auto : ) Quote
Gast Geplaatst 24 Februari, 2023 Geplaatst 24 Februari, 2023 Dat is een verschil met 2020 hev. Ben ook in Sierra geweest met dakkoffer en moest echt handmatig terugschakelen om snelheid te houden berg op en afremmen berg af. Snelheid automatisch aangepast op borden zit op 2020 gelukkig niet, want geeft te vaak verkeerde snelheid aan Quote
R.J. Geplaatst 25 Februari, 2023 Topic Starter Geplaatst 25 Februari, 2023 Voor de vakantie maar een turbo erop zetten Voordat ik mijn Niro heb gekocht heb ik naar een Bmw Active Tourer gekeken. 1 liter met turbo, echt een veel snellere auto, maar er kan geen fietsendrager op!!! Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.