Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Niro '23 Hev 12V aansluiting achterbak

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Sinds september '22 rijd ik met veel plezier een Niro 2023 Hev dynamic line steel grey. Nu met een lange reis in het vooruitzicht merkte ik dat het snoer van mijn 12v koelbox niet lang genoeg is om naar het dashboard te komen zodat ik daar de 12v aansluiting kan gebruiken. Zijn er mensen die ervaring hebben met het aanleggen van een 2e 12v aansluiting in de achterbak? of misschien een soort verlengsnoer voor 12v? Bestaat zoiets überhaupt? Tips zijn welkom!

Geplaatst
13 hours ago, Sometimes said:

Dit kabeltje kan volgens opgave maximaal 8A verwerken. Ik zou er niet op vertrouwen, het ziet er veel te dun uit. Bovendien is het 5m lang. Daardoor krijg je een behoorlijke spanningsval wat weer niet goed is voor het bruikbare vermogen. 

Langdurig 12 x 8 = 96W door dit kabeltje zou ik niet durven. Een vergelijkbaar kabeltje begon bij mij te roken en smolt.

Een kortere verlengkabel zou wel kunnen maar zorg er ook dan voor dat er dikke aders gebruikt zijn.

In mijn Niro zit de traditionele 12V accu achterin rechts. Het is mogelijk om daar een extra aftakking met zekering te maken voor bijvoorbeeld een koelbox. Vergeet in dat geval niet de boel los te koppelen bij een pauzestop anders kan je met een lege accu komen te staan. Die directe aftakking schakelt namelijk niet af via het contactslot zoals wel gebeurt bij de 12V aansluiting in het dashboard.

Heeft uw Niro geen traditionele accu dan is bovenstaande niet mogelijk. 

Geplaatst

Dank voor de reactie, goede tip .Dus als ik een verlengkabel koop moet ik goed opletten of hij langdurig 96W aankan? Is dat iets wat ik makkelijk kan controleren? Of hangt dat van de kabeldikte af bv?

Geplaatst
8 minuten geleden, zei Laredo:

Dank voor de reactie, goede tip .Dus als ik een verlengkabel koop moet ik goed opletten of hij langdurig 96W aankan? Is dat iets wat ik makkelijk kan controleren? Of hangt dat van de kabeldikte af bv?

Eerst even kijken hoeveel Ampere de koelbox trekt, die waarde (en liefst wat speling) moet binnen de mogelijkheden van de verlengkabel vallen.

De dikte van de kabel is inderdaad een indicatie (voor de dikte van de aders).

Een extra 12V aansluiting kan wel, maar die moet dan komen vanuit de zekeringkast voorin de auto, zodat de stroom er af gaat wanneer het contact op uit staat. Wat duurdere oplossing, maar wel netter en degelijk.

Geplaatst

Er staat op de 12v stekker “fuse 6.3a”. Zie de foto met verdere specificaties. Zou dan de stekker eerder benoemd in deze threat volstaan volgens jullie inzicht (ben een leek in dit soort dingen)?

image.jpg

Geplaatst

48W en 12V maakt 4 ampere.

De zekering (fuse) wat hoger om een piek op te kunnen vangen.

De link die ik eerder postte was de eerste die ik tegenkwam op Google, hecht daar verder geen waarde aan.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...