Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Werking EV-modus bij PHEV

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)

Sinds kort ben ik in het bezit van een Sportage 5 PHEV. Voor deze auto heb ik een hybride Passat gereden. In de passat was het mogelijk om in de EV-modus volledig zonder de benzinemotor te rijden. In de Sportage slaat de benzinemotor ondanks de gekozen elektrische modus aan. Ook laad de batterij bij terwijl deze nog lang niet leeg is. De benzinemotor draaint continu op ca 1300 tpm. Is het in de Sportage ook mogelijk om de benzinemotor niet te laten bijspringen en dus volledig elektrisch te rijden.

aangepast door Cj V
Geplaatst

Ik heb een XCeed PHEV en sinds het kouder is geworden start inderdaad de benzinemotor ongeacht de lading van de accu.

Na een tijdje echter gaat de benzine motor wel uit. 

Ik heb een vermoeden dat de enzine motor opstart bij een koude start, om te zorgen dat de benzine motor warm is voor als hij nodig is.

Want als ik mijn laadscherm kijk met accu >20% geladen, zie ik de de electro motor de wielen aandrijven en de benzine motor alleen de accu opladen.

Pas als ik doortrap schakelt de benzine motor ook bij met aandrijven van de wielen.

Dua antwoord op je vraag: JA je kunt puur electrisch rijden, zo gauw de benzinemotor op bedrijfs/standby-temperatuur is.

Geplaatst

Benzine motor is ook nodig voor koeling / verwarming.  Het is al eerder geroepen, zet de temperatuur op 18 graden evt stuur en stoel verwarming aan en hij zal zo snel mogelijk op electra gaan rijden. Hoe hoger de temperatuur hoe langer hij op benzine blijft rijden. Er zit immers geen wamtepomp in

Geplaatst

Volgens mij is dit zoals SpeedyG zegt. 

De benzinemotor gaat even draaien om op temperatuur te zijn om klaar te zijn als je vermogen vraagt.

Stel u voor dat dit niet het geval is en je na 10km vol op het gas gaat met een koude motor die dan even doortrekt tot aan de rode zone.

Gezond kan dat niet zijn.

Ook worden deze gebruikt om uw verwarming te laten werken.

• Like 1
Geplaatst
Op 27-2-2023 om 21:02, zei ldzwolle:

Benzine motor is ook nodig voor koeling / verwarming.  Het is al eerder geroepen, zet de temperatuur op 18 graden evt stuur en stoel verwarming aan en hij zal zo snel mogelijk op electra gaan rijden. Hoe hoger de temperatuur hoe langer hij op benzine blijft rijden. Er zit immers geen wamtepomp in

Benzine motor is alleen voor verwarming niet voor de koeling en inderdaad als je de binnentempratuur op zijn laagste stand zet slaat de motor binnen no time uit.

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...