ArjanS Geplaatst 4 Juli, 2023 Geplaatst 4 Juli, 2023 (aangepast) Mijn Sorento 1 uit 2005 heb ik al vele jaren. Onderhoud zoals vervangen van vloeistoffen in differentieels, automaatbak, motor en smeren van de aandrijfassen doe ik zelf. De enorm dikke balken van het ladderframe hadden oppervlakte roest wat ik heb behandeld. De differentieels waren ook fors roestig en daar wel aantasting met putjes. maar nog dik genoeg. Bovendien staat hij in de winter stil onder mijn carport ( ik gebruik hem in de zomer om een caravan te trekken e.d. ) er komt geen zout meer onder. Ik had wel vertouwen in deze "bomvrije" auto want dat ladderframe doet er waarschijnlijk wel 30 jaar of langer over om door te roesten. En ik heb dat behandeld. Maar helaas, roesten doet hij toch. En wel op zulke verborgen plaatsen dat hij probleemloos - maar onterecht - door de APK kwam. Ik reed met mijn kinderen ergens heen toen ik de auto voelde trillen. Omdat het rechter achterwiel weleens dan wel dan niet heet werd ( ik weet dat aan een roestig glijvlak waar de remschoenen overheen bewegen, wilde nog eens dat borstelen en met kopervet smeren maar geen tijd genomen dat ook echt te doen ) wilde ik stoppen om te kijken of het wiel problemen gaf met echt heet worden. Maar tot mijn ontzetting zonk het rempedaal tot op het schutbord en remde de auto niet/volstrekt onvoldoende. Alleen door heel snel te pompen kreeg ik wat remvermogen terug, en de handremvol aan te trekken. En dat was dan langs een B weg zonder vangrail zonder reden vol te moeten remmen, ik kon zoveel remweg nemen als ik wilde : een enorm geluk. Eenmaal tot stilstand gekomen droop de remvloeistof onder de auto op de weg. Bij de garage bleek boven de tank de remleiding totaal doorgerot. Dat had de APK keurmeester niet ( kunnen ) zien. Ik weet zelf dat er ook nog een stalen bodem bescherm plaat onder de tank is geplaatst. Het is per slot van rekening een echte Off Road en geen neppe zoals dat moderne voorwiel aangedreven spul. Ik had al wel gelezen dat op Amerikaanse KIA forums gemeld was dat de Sorento ! in the "rust belt" regio's hevig roessten en niet lang meegingen. Vooral bij de wiekasten bij de achterdeuren en daaromheen. Daar is de bandstoftank ook. Bij mij was rechtachter ook a een gat in de wielkast gerot. Maar er is geen dragend chassis ( APK afkeur ) gezien de cabine op een ladder chassis staat, dus heb ik het gewoon uitgezaagd en opgevuld met glasvezel en plamuur. Dat was maar een klein probleem. Nu is mijn Sorento 18 jaar oud en statistisch is afvoer naar de sloop ook niet meer ver weg of al tijd, ( veel ooit actievere mede-forummers zijn ook al stilletjes verdwenen - lees - die hebben hun Sorento I inmiddels weggedaan ) kan niet klagen dat het een ondeugedelijk product was. maar de garage wil al niet meer de tank verwijderen, bang dat ze van de ene naar de andere grote reparatie worden gedwongen. Ik ben nu het rotsvaste vertouwen in de stevige constructie van de auto wel kwijt....dit is doodzonde want met 140 k km is de motor nog niet eens op de helft van zijn draaiuren/levensduur. ( exclusief vervangbare rubber onderdelen ) Ik wil diegenen die dit lezen echter waarschuwen dat gevaarlijke roest op "verborgen" plaatsen waarschijnlijk ook om jouw Sorento I gaat, ook iets jongere exemplaren, des te meer als je wel in de pekel rijdt. Plots niet kunnen remmen had heel anders af kunnen lopen, en de APK had het gebrek gemist omdat ze echt geen tank en stalen tank bodembeschermplaat gaan verwijderen om te inspecteren. De wielkasten achter en alles eromheen zijn erg vatbaar voor serieuze roest probelemen. kennelijk komt daat wel pekel en vocht maar kan het daar niet weg. Of is de roest bescherming daar niet goed of was een levenslang roestbehandel programma nodig geweest. ( ik zag wel dat gedurende de garantie periode de auto dat wel kreeg ) Ik ben wel dankbaar dat dit niet gebeurde op een afdalende bergweg in het buitenland met een zware caravan er achteraan. Want dat is waarvoor ik de auto heb gekocht en gebruik. 4 Juli, 2023 aangepast door ArjanS Quote
Peter-036 Geplaatst 4 Juli, 2023 Geplaatst 4 Juli, 2023 Als je het zelf kunt doen, is het vervangen (en in het zicht omleggen) van de stalen remleidingen door RVS leidingen nog wel een optie, de rubber/flexibele delen dan ook vernieuwen, dan moet je nog een poos verder kunnen met deze auto. Quote
ArjanS Geplaatst 19 Juli, 2023 Topic Starter Geplaatst 19 Juli, 2023 Het is vervangen door de garage, die hebben een nieuwe leiding langs de tank heen gelegd. Dat zelfde zal niet snel meer mis gaan. Maar de ATF leiding naar de ATF koeler was vorig jaar ook al doorgeroest. Ik vind dat opvallend omdat ik de auto al bijna 7 jaar niet meer in de winter gebruik, pekel komt er echt niet meer bij. Maar ja men zegt "rust roest" Dat geldt voor de remschijven en remschoenhouders maar die zijn echt eenvoudig te onderhouden met een borsel en wat kopersmeer. Maar kennelijk ook voor meer onderdelen onder de auto. Ik vind het interieur van moderne autos echt lelijk ( geen meters meer maar zon lelijke opstaande tablet ) en het ziet er naar uit dat we binnenkort allemaal electrisch moeten als het aan de poilitiek ligt. Reden genoeg nog even in deze te blijven hobbelem tot ik weet wat deze zou moeten opvolgen. Een toegestane trekmassa van 2,8 ton is best bijzonder, daarvoor moet je nu nog niet bij e-auto's zijn. 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.