ErikSportV Geplaatst 15 Augustus, 2023 Geplaatst 15 Augustus, 2023 Sinds iets meer dan een maand in het bezit van een Sportage PHEV. Hij rijd over het algemeen heel fijn. Ik ontdek nog steeds met enige regelmaat handige instellingen, onder andere met dank aan dit en andere fora. Op een aantal punten mis ik wel het "simply clever" van de Skoda. Het punt waar ik nog steeds mee worstel is het laden bij publieke laadpalen. Tot nu toe heb ik voor een volledige lading bijna altijd tussen de 3 1/2 en 4u nodig. De palen worden aangegeven als 11 of 22 KWh. Ik weet dat dat 3 fase is en de Kia 1 fase is. En dus de waarde door 3 moet worden gedeeld. Echter blijft ie meestal op max 3.5 KWh steken. Er zullen vast palen ten onrechte in de verschillende Apps op 22 KWh staan(apps zijn het ook niet met elkaar eens en bevatten veel fouten, locatie, aantal, enz. Maar dat is weer een heel ander verhaal) . Tot nu toe 2x sneller kunnen laden(7.2 max). 1x aan de ander kant van de wijk bij een afwijkende paal. En een keer onderweg langs snelweg bij een 43 KWh installatie. Nu een weekje in Denemarken. Waar de app van de palen zelf (clever) ze aanduidt met 22 of 23 KWh. Maar nog steeds maar 3.6 max laden. Andere mensen ook vergelijkbare ervaring of mis ik nog iets? Quote
Martin van Meurs Geplaatst 17 Augustus, 2023 Geplaatst 17 Augustus, 2023 Volgens mij staat in de beschrijving dat de auto laadt met max. 3.7 Kwh. Dus dat je zo'n 3 a 3,5 uur bezig bent op 16A. Dus ben benieuwd hoe je die 7.2 hebt kunnen laden. Een andere vraag is: waarom zou je nog een laadstation aan je muur hangen voor een PHEV, als hij toch maar 3.7 Kwh laadt? Met een 1 fase aansluiting is het bijplaatsen van een aparte groep (16A met aardlek) toch voldoende? Ik moet hierbij opmerken dat ik het werkzame leven inmiddels vaarwel heb gezegd en de mogelijkheid heb om op de dag te laden. Dus een wandcontactdoos bij de oprit zou moeten kunnen volstaan. Waarom zou je toch moeten kiezen voor een slim laadstation voor een prijs van ca. € 1.800,00, anders dan dat je wat app gestuurd kan instellen en mogelijk voor een uitbreiding in de toekomst kan komen te staan bij aanschaf van een EV. Via Kia connect kun je ook de instellingen voor het laden beheren. Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is. Quote
ErikSportV Geplaatst 17 Augustus, 2023 Topic Starter Geplaatst 17 Augustus, 2023 Kan even het plaatje/schema niet terug vinden, wel de tekst. Zie onder. De auto kan 32A (zie binnenzijde laadklep) . Charging time AC Charger: Takes about 1 hours 40 minutes at room temperature (Can be charged to 100%.). Depending on the condition and durability of the high-voltage battery, charger specifications, and ambient temperature, the time required for charging the high-voltage battery may vary. Quote
ErikSportV Geplaatst 11 Oktober, 2023 Topic Starter Geplaatst 11 Oktober, 2023 Het kan dus echt wel sneller dan 3,5. Vandaag eindelijk weer eens bij een echte 22 kw lader en als enige aangesloten. Quote
ErikSportV Geplaatst 11 Oktober, 2023 Topic Starter Geplaatst 11 Oktober, 2023 Het kan dus echt wel sneller dan 3,5. Vandaag eindelijk weer eens bij een echte 22 kw lader en als enige aangesloten. Na een uur kwam er een 2e bij en is het uit met de pret. 1 Quote
Headlong Geplaatst 11 Oktober, 2023 Geplaatst 11 Oktober, 2023 Mij valt op dat wanneer de Sportage op een publieke paal staat waarbij ook een Tesla staat te laden de snelheid niet boven de 0,5kw uitkomt helaas. Andere merken elektrische auto's lijkt de snelheid minder van in te storten op één of andere manier. Gelukkig gaat het via de Granny charger ook nog redelijk rap met 2,5kw. Quote
Peter-036 Geplaatst 13 Oktober, 2023 Geplaatst 13 Oktober, 2023 Direct na het aansluiten van de lader zal 'ie niet meer dan 0,5 kW tonen, maar na een minuutje of zo loopt dat wel op. Waar 2 auto's aan dezelfde laadpaal staan, zullen ze de maximaal geleverde stroom 'delen', dus aan een 22 kW paal krijgt elk nog maar 11kW.* En een 1-fase ladende auto dus nog maar 1/3e van die 11 kW....3,6kW. * Veel laadpalen die in apps staan als 22kW palen zijn wel meer dan 11kW, maar vaak minder dan de geadverteerde 22kW, omdat ze niet echt aan 3x32A aangesloten zijn, maar aan een (goedkopere) 3x25A aansluiting. **Ook komt het voor dat op laadpleinen mer (veel?) meerdere laadpalen de stroomsterkte teruggeschroefd wordt om het net te beschermen. 1 Quote
NilsG Geplaatst 13 Oktober, 2023 Geplaatst 13 Oktober, 2023 Bij een TotalEnergies laadpaal als enige haal ik meestal 5.4 kW, en dan is hij als ik nog 13% over hebt binnen 2,5 uur vol. Als er een andere auto bij staat duurt het meestal 4 a 5 uur. Soms kan ik ook wel eens laden bij een 22KW paaltje en dan haal ik max 6.7kW. Heb geleerd dat je gewoon niet teveel haast moet hebben en via de App MOOVILITY zoek ik meestal een laadpaal in de buurt waar ik als enige sta. Veel plezier met je nieuwe PHEV en succes met laden Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.