Ed Meulmeester Geplaatst 25 Augustus, 2023 Geplaatst 25 Augustus, 2023 Is het normaal of heeft iemand ook deze ervaring: Gisteravond reed ik naar Brussel. Het was heel benauwd buiten dus airco aan en blower. Mijn zoon reed en kreeg een warm rechts scheenbeen. Om aan te duiden waar de plek zit. Wat bleek. De middenconsole werd echt heel warm op een plek van ongeveer 10x10cm. Ik vermoedde dat het de blowermotor kon zijn, dus de blower op 0, en het leek minder warm te worden. Klinkt dit bekend bij iemand ..... of ..... wil iemand dat ook eens uittesten aub. Quote
Murcielaygo Geplaatst 25 Augustus, 2023 Geplaatst 25 Augustus, 2023 Ik ken de lay-out van de Venga niet, maar bij de meeste auto's zit de blowermotor boven de voeten van de voor passagier en vaak ook zichtbaar onder het dashboard/achter het dashboardkastje. Daar zijn afwijkingen van, maar vaak is DAT de locatie.Bij de wat oudere systemen waarbij de blower maar 3 of 4 standen heeft wordt de snelheid geregeld door een weerstandenpakket, dat in de luchtstroom van de blower gemonteerd is, vaak vlakbij de blowermotor.Op lagere snelhedenverstookt dat pakket flink wat vermogen en wordt dus aardig warm.Dat zou je kunnen voelen, aangezien koelen met warme lucht niet echt effectief is 1 Quote
Ed Meulmeester Geplaatst 25 Augustus, 2023 Topic Starter Geplaatst 25 Augustus, 2023 Klinkt plausibel. Dank je wel. Inderdaad qas het erg benauwd en kwam er amper koele lucht uit de roosters voor we de airco aandeden. Mensen die dit herkennen hoor ik graag. Quote
Murcielaygo Geplaatst 26 Augustus, 2023 Geplaatst 26 Augustus, 2023 Hmmm...Ik heb nog eens verder gekeken en bij de Venga zit blijkbaar het gehele blower-systeem in de middenconsole. Dus als jij als passagier de warmte rechts voelde kan dat het niet zijn.Wat het dan wel is zou ik zo ook geen idee van hebben. Quote
Ed Meulmeester Geplaatst 27 Augustus, 2023 Topic Starter Geplaatst 27 Augustus, 2023 Nee, mijn zoon reed en kreeg een warm rechts scheenbeen. Dus de warmte was als bestuurder goed te voelen in de middenconsole. Als passagier voelde ik met de hand wel wat warmte op dezelfde plek maar dan rechts. Niet zo warm als links. Quote
Oplossing Murcielaygo Geplaatst 27 Augustus, 2023 Oplossing Geplaatst 27 Augustus, 2023 Oh, dus je zoon reed en HIJ voelde dit. Dat heb ik dan verkeerd begrepen.Maar in dat geval kan het dus wel degelijk warmte uit het kachelhuis zijn. Want ook met de A/C aan loopt er gewoon warm water door de kachel, er wordt alleen geen lucht langs gestuurd.Ik denk dus niet dat er iets aan de hand is, maar als je het niet vertrouwd kun je altijd langs de dealer gaan natuurlijk. Quote
Ed Meulmeester Geplaatst 27 Augustus, 2023 Topic Starter Geplaatst 27 Augustus, 2023 Ik denk dat ik gerustgesteld ben door de reacties. Ik hou het in de gaten en indien ik het toch niet vertrouw ga ik naar de garage. Bedankt forumleden!! Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.