nirot19 Geplaatst 28 September, 2023 Geplaatst 28 September, 2023 Hoi, Ik heb recent een Niro uit 2019 gekocht. Als ik het kenteken in vul op websites zoals Autoweek, staat er gemiddeld verbruik 4.8l op 100km. Terwijl verbruik stad 3.4 en snelweg 4.0 is. Als ik van andere Niro's hetzelfde op zoek staat er gemiddeld verbruik 3.8l op 100km, stad 3.8 en snelweg 3.9. Waar zit het verschil in en heb ik nu een minder zuinige kia gekocht? Gr. Mike Quote
HenkM Geplaatst 28 September, 2023 Geplaatst 28 September, 2023 (aangepast) 5 uur geleden, zei nirot19: Terwijl verbruik stad 3.4 en snelweg 4.0 is Deze lijken mij wat optimistisch, met mijn huidige PHEV haalbaar met mijn vorige HEV niet. Het verbruik hangt voornamelijk af van je rechter voet (rijstijl qua accelereren en remmen) en de gereden snelheid op de snelweg. Het verschil in verbruik tussen 100 km/h en 130 km/h is redelijk groot (allebei op de snelweg). Verder is het verbruik in de winter hoger als in de zomer. Ergo: er is gewoonweg geen exact getal aan te geven zonder de exacte omstandigheden er bij te vermelden. 28 September, 2023 aangepast door HenkM Quote
Warrax Geplaatst 29 September, 2023 Geplaatst 29 September, 2023 Ik rij zelf een hybride Niro op 16 inch wielen, heb je de bredere 18 inch heeft dat negatieve invloed op het brandstofverbruik. Sinds de aanschaf hou ik het brandstofverbruik bij en die staat op gemiddeld 1 op 23 ofwel 4.3L per 100 km, mn beste resultaat op een hele tank gemeten is 1 op 27 ofwel 3.7L per 100km. Bij voorkeur gebruik ik de auto niet voor korte afstanden dus rijdt mijn auto het merendeel van de tijd met een motor op bedrijfstemperatuur, met koude motor zeker in de winter is funest voor je brandstofverbruik. Zoals HenkM al aanhaalt merkt ik dat snelheden boven de 100km het brandstofverbruik hard oploopt, de Niro heeft een atmosferische 1600cc blok met 100 pk voorin liggen en bij snelheden tot 80-90 km loopt de Niro zuinig. Daar boven is mijn ervaring dat het blok aan het werk moet en dat is niet gratis. Op de autosnelweg hou ik meestal 100km aan. Anticiperend rijden is werkt erg goed voor hybride autos, de Niro laten uitrollen is het beste daarna regeneratief remmen (via rempedaal of flippers) en de normale remmen zouden zoveel mogelijk vermeden moeten worden voor het brandstofverbruik. Hierbij meteen de opmerking hou de verkeersveiligheid in acht en hou rekening met je medeweggebruiker. Verder de standaard dingetjes: Banden op de juiste spanning houden, sleep geen onnodig gewicht mee in de auto. Quote
fiddler Geplaatst 3 Oktober, 2023 Geplaatst 3 Oktober, 2023 Niro HEV, 2021: Ik dacht nog 'wa's dat ding zuinig', net na ophalen dealer en rit van plm 160 km rustig aan 100km; 4l per 100 km. Maar ik kom nu niet meer onder de 4,6 liter, heb inmisddels plm 5000 km gereden. Quote
Blijmetkia Geplaatst 12 November, 2023 Geplaatst 12 November, 2023 Pasgeleden even bijgehouden. 1op23.8, boordcomputer gaf 4.1 aan, klopt redelijk met gereden km en getankte liters. Zal nu het kouder wordt en de verwarming aangezet wordt weer wat minder worden. Heb nu totaal 15000 km gereden en het verbruik ligt tussen de 1:20 en 1:24. Quote
chippie777 Geplaatst 12 November, 2023 Geplaatst 12 November, 2023 Het verbruik is van vele factoren afhankelijk. Maar je de grootste factor is toch wel je rechter voet. Wanneer je die in bedwang houdt dan kom je tot mooie verbruikscijfers. Daarnaast is de Niro in de winter maanden minder zuinig dan in de (warmere) zomer maanden. Ik heb nu een Niro gen 2 die zuiniger is dan mijn vorige Niro. Maar deze heeft ook 16 inch banden en ik rij, door het gebruik van adaptive cruise control, ook rustiger. Dit heeft een positieve uitwerking op het verbruik. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.