wmjee Posted November 25, 2023 Posted November 25, 2023 Ik heb een Niro plug in. Laden doe ik met de bijgeleverde kabel met 230V stekker. De maximale ampère is 12 en duurt 3,5 uur. Is er een mogelijkheid om op een andere manier sneller te laden met bijv. 380V? Quote
Murcielaygo Posted November 25, 2023 Posted November 25, 2023 Ik kan me vergissen, maar ik meen dat de PHEV maar met 1 fase kan laden. Met een wallbox kun je misschien naar 16A opschalen, maar daar houdt het volgens mij dan wel op, maar misschien kunnen anderen hier meer over vertellen? 1 Quote
Peter-036 Posted November 26, 2023 Posted November 26, 2023 Even aannemend dat Kia geen afwijkende types boordladers inbouwt, zit er een normale 16A (3,7kW) lader in. Dan kun je wel wat sneller laden dan met de (granny-)lader die je nu gebruikt, maar of de kosten opwegen tegen de (snelheids-)winst? Nu 12A x 240V = 2,880kW (maximaal), en bij een 16A lader dus 16A x 240V = 3,840kW (maximaal) Hou er rekening mee dat je die maximale waarden nooit zult halen omdat er verliezen optreden. 3,5uur bij 2,8kW van leeg naar vol duidt op een 9,8kWh accu......die zou dan met een 16A lader in ongeveer 2 uur en drie kwartier vol zijn. Mij zou die 45 minuten sneller (kunnen) laden de extra kosten voor een andere grannylader of zelfs een laadpaal niet waard zijn. Maar die rekensom kan alleen jij maken. @wmjee 2 Quote
Recommended Posts