Jump to content

Balanceren en cuppende Michelin banden 19 inch.

Recommended Posts

Posted

Wellicht ben ik te gevoelig maar ik heb nu al twee keer mijn banden laten balanceren en beide keren mankeerde er wat aan tussen de 20 en 30 gram onbalans. In het stuur merk ik het niet zo maar wel in de auto. Ook is hij op advies van het bandenbedrijf uitgelijnd en dat was ook nodig. Bij de fabriek waren ze er schijnbaar al mee bezig geweest want alle merktekens op de achteras stonden verkeerd. Ook voor mankeerde er iets aan maar achter meer.  Mijn auto heeft nu ongeveer 20K afgelegd en de banden begonnen al te cuppen bij 17.000 km. Weliswaar net dramatisch maar het was het er wel.
ik vraag mij af of de Michelin banden wel de goede keus is op deze toch wel zware wagen. Cuppende banden zijn meestal de oorzaak door snel te optrekken en evenzo te remmen. Beide handelingen zijn mij vreemd. 
Om na 20K al nieuwe banden op de auto te monteren voel ik eigenlijk niet voor. Het bandenbedrijf deelde mij desgevraagd mee dat er speciale banden zijn voor elektrische en hybride voertuigen met een harder karkas. 
Mijn vraag is ben ik de enige en zijn er adviezen. Kia Sportage 5 PHEV GT line. 

Posted (edited)

Mijn PHEV-GTplus is geproduceerd in mei 2023 en ik kocht ’m in oktober met 6400km op de teller.

Niet wetende hoe zo’n Sportage klinkt kwa geluid enz. ben ik er na een paar honderd km achter dat de rechtsvoor band een onbalans of on-rondheid heeft. Thuis ff de wielen van voor naar achter verwisseld (roteer vaak pas na 10k-km mijn banden) en hoor nu het gegons aan rechts-achter. Binnenkort dus maar naar de dealer waar ik de auto kocht! 
Volgende week komen er nieuwe wielen met nieuwe winterbanden onder (idd met een EV-rating) en weet dan of het auto gerelateerd of band/wiel gerelateerd is. Mocht de uitlijning aangepast moeten worden laat ik het hier sowieso ff weten!

Edited by PhaseShifter
Posted

Ik heb hetzelfde probleem. 19 inch Michelins all seasons op de auto. Bij 10K begon het trillen, vervolgens de wielen laten balanceren, maar de garage maakte de opmerking dat de banden gecupped zijn en alleen vervangen het probleem (tijdelijk) oplost.

En dan heb je de lease maatschappij die geen toestemming geeft om banden bij 10K te vervangen omdat ze gecupped zijn....

Volgens de garage is de auto te zwaar voor dit type band...

Maar ik moet er voorlopig mee leren leven.

• 3 weeks later...
Posted (edited)

Winterwielen gemonteerd en de originele wielen in de garage gelegd, toen viel mij op dat alle wielen een loodje aan de binnenzijde van het wiel op de rand een loodje hebben…. Op 1 wiel na, daarvan was wel zichtbaar dat er een gezeten had… Precies het wiel met een gons erin bij 110kmu

Edited by PhaseShifter
Posted

Gonzen zegt meer over het in het spoor staan van je wielen 

Wanneer je wielen niet (goed) zijn uitgelijnd, dan slijten je banden verkeerd af en gaan deze cuppen. wanneer je met je hand over het profiel gaat dan kan je dat voelen. Gecupte banden gaan naar verloop van tijd gonzen of brommen.

zou in deze een keer naar een goede uitlijnen gaan en je auto in het spoor laten zetten.

(Opnieuw) Balanceren kan ook een uitkomst bieden. Dit als je zeker weet dat de sporing goed staat.

Nu hebben winter-/ all season banden sneller last van verkeert afslijten door de zachtere rubbersamenstelling.