Jump to content

Klevende schijfremmen na wassen auto

Go to solution Solved by HenkM,

Recommended Posts

Posted

Niro EV 2023

Reeds een 3-tal keren stelde ik vast dat de remblokken  vast"gekleefd" zaten op de remschijven achteraan nadat de wagen de avond voordien een wasbeurt onderging.

Die sprongen dan 's anderendaags pas met een vrij hard "knallend" geluid los na enkele pogingen om te vertrekken (vooruit/achteruit) maar dat lijkt mij wel een risico op beschadigingen.

Remblokken gaan dan blijkbaar kleven op de remschijven waarop lichte roestvorming ontstaat.  Waarom achteraan wel en vooraan niet blijft wel een vraag.

Iemand die dat ook ooit voorhad, zo ja, hoe te voorkomen (rem loszetten bij gewoon parkeren is niet in alle omstandigheden aangewezen ....)

• Solution
Posted

Dit plakken is zeker niet vreemd, metalen remschijven zijn zeker niet roestvrij. De handrem werkt alleen op de achterwielen dus die hebben er last van.

Na een ritje zijn de schijven "warm" en drogen snel. Staat de auto al een tijd stil en worden de schijven nat gemaakt na afkoelen blijven ze lang genoeg nat om wat roest te vormen.

Wordt de "auto-hold"' functie gebruikt dan blijven de (achter) remmen volgens mij bekrachtigd na parkeren.

Waar mogelijk de handrem lossen en parkeren in de "P" stand. Alleen bij steile hellingen gebruik ik de handrem.

Zeker geen zorgen om maken, de remmen kunnen veel meer geweld aan dan een beetje "plakken".

Posted

Vanmiddag had ik een soortgelijke ervaring. De afgelopen dagen had het veel geregend en de auto was twee dagen niet gebruikt. Ook bij mij een knallend geluid maar dan meer rechtsachter.bij het wegrijden. Er verschenen geen waarschuwingen op de schermen en in de Connect app was achteraf ook geen melding te vinden. 
Tijdens het rijden in bochten was af een toe een licht aanlopend geluid te horen. In april had iets soortgelijks, ik dacht toen dat het steentjes in de banden waren. Na een paar weken was het geluid verdwenen. Ik wacht het weer een paar weken af.

Posted

alleen achter? handrem geeft dat soort verschijnselen bij mij als ik autohold aan laat staan bij parkeren ...