Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hoi,

Zorgt de ISG functie niet voor meer slijtage?

Gister was d eauto aan het afslaan, maar omdat het stoplicht geluik op groen sprong trapte ik de koppeling in, met als gevolg dat je een knesperend geluid hoorde. Omdat de motor nog niet volledig was afgeslagen en de startmotor al weer draaide.

En ook de compressor van de airco (http://www.kiaclub.nl/ceed/2619-isg-slecht-voor-aicro.html) slaat af en gelijk aan als het stoplicht geluik op groen springt.

anton

Posted
Hoi,

Zorgt de ISG functie niet voor meer slijtage?

Gister was d eauto aan het afslaan, maar omdat het stoplicht geluik op groen sprong trapte ik de koppeling in, met als gevolg dat je een knesperend geluid hoorde. Omdat de motor nog niet volledig was afgeslagen en de startmotor al weer draaide.

En ook de compressor van de airco (http://www.kiaclub.nl/ceed/2619-isg-slecht-voor-aicro.html) slaat af en gelijk aan als het stoplicht geluik op groen springt.

anton

Wat ik heb gelezen is dat de startmotor specifiek is aangepast aan het vele starten van de motor. Er wordt een extra zware startmotor meegeleverd, die zeker 100.000 km zou moeten meegaan. Mogelijk is inderdaad de tijdspanne tussen het afslaan en opnieuw starten van de motor, de oorzaak van het geluid.

Posted

de accu van een ceed isg en de startmotor zijn er op gebouwd.

een normale startmotor gaat ongeveer 50.000 keer mee met starten

de isg startmotor zo 100.000 keer mee met starten ze hebben daar allemaal op gelet. de diesel van kia vandaag aan de dag hebben nu ook isg erop.

met de airco het is een kompressor die aan en uit slaat dus zodra de komprssor aan slaat en de motor slaat af slaat de kompressor ook af omdat het niet meer rondgepompt wordt daar geeft kia ook op gelet dus geen zorgen en dat knarssen wat je had is dat de startmotor tegen de startkrans aan kwam toen de vliegwiel waar de startkrans op zit nog rond draaide.kan gebeuren kan geen kwaad is een keer.

Posted

Dezelfde vraag had ik ook aan de dealer voorgelegd en naar zijn mening zou het geen schade aan de auto moeten opleveren bij normaal gebruik. Hij heeft wel aangegeven dat je wel moet opletten dat er minimaal 5 secondes zitten tussen het afslaan van de motor en het herstarten van de motor. Hierdoor zou volgens hem de startmotor voor de 100.000 grens kapot kunnen gaan. Dit valt natuurlijk wel binnen de 7 jaar garantie periode.

Posted
Dezelfde vraag had ik ook aan de dealer voorgelegd en naar zijn mening zou het geen schade aan de auto moeten opleveren bij normaal gebruik. Hij heeft wel aangegeven dat je wel moet opletten dat er minimaal 5 secondes zitten tussen het afslaan van de motor en het herstarten van de motor. Hierdoor zou volgens hem de startmotor voor de 100.000 grens kapot kunnen gaan. Dit valt natuurlijk wel binnen de 7 jaar garantie periode.

Ik denk als je 2 sec wacht, dat de motor ook al stilligt.

Zolang de motor maar stilligt maakt het allemaal niet uit wanneer je start.

Posted

Ja natuurlijk is het ISG systeem een groter belasting voor je startmotor etc.

en het rare geluid dat je hoort is het tandwiel van je startmotor dat langs de startkrans van je vliegwiel draait en door het verschil in snelheid er dus niet lekker in komt!

Ik zou hier mee oppassen, voor je het weet sloop je je startkrans en kan je een nieuw vliegwiel gaan ophalen. (tenzij dit net als bij de meeste bedrijfswagen los vervangbaar is?)

Posted
wel moet opletten dat er minimaal 5 secondes zitten tussen het afslaan van de motor en het herstarten van de motor. Hierdoor zou volgens hem de startmotor voor de 100.000 grens kapot kunnen gaan.

In de praktijk kan het af en toe niet, als er een rij achter je staat en tegen die tijd is het weer rood.

Anton

Posted

Eens, gelukkig kan je er nog altijd voor kiezen om de ISG knop uit te zetten. En bovendien, heb ik tijdens autorijlessen geleerd in bepaalde situaties altijd je voet op de koppeling te houden voor een vlotte doorstroom in het verkeer. Maar ik ben het met je eens dat het altijd lastig is in de praktijk. Op diverse test sites wordt ook aangegeven dat het stop en go systeem niet altijd tot een lagere verbruik leidt.