Erik Dijkhuizen Geplaatst 23 Maart, 2024 Geplaatst 23 Maart, 2024 Goedemorgen, Ik zal een heel lang verhaal proberen kort te maken. We zijn nu al een half jaar bezig met de bandenspanning namelijk en het begint ons nu echt de keel uit te hangen. Sinds een half jaar geeft de auto regelmatig (lees dagelijks) een melding dat de bandenspanning niet klopt. Het is een Kia Ceed SW uit 2020 en die beschikt over een ABS systeem. Welke band het is weten we dus niet. Echter zijn alle banden steeds goed als we meten. Kia garages houden zich ten eerste niet echt aan afspraken en plannen geen tijd in om er echt naar te kijken. We zijn al afgescheept met: "koud weer dus lage bandenspanning" en "banden moeten minimaal 2.5 bar zijn". De laatste was: "Je hebt verschillende merken banden voor en achter". Ze gokken maar wat. Nu ben ik geen expert, maar iets zegt mijn dat dat laatste ook gelul moet zijn. Dan zouden veel meer mensen hier last van moeten hebben en bovendien zijn de afmetingen precies hetzelfde. Uiteindelijk gaat het om de diameter van de band die gemeten wordt toch? Zijn er onder jullie ervaren monteurs / kenners die hier iets zinnigs over kunnen zeggen? Ik heb nog 4 winterbanden liggen van hetzelfde type. Die zou ik voor een week of 2 kunnen proberen. Alvast bedankt. Quote
Tuurke Geplaatst 25 Maart, 2024 Geplaatst 25 Maart, 2024 Het kan zoiets triviaals zijn als een bijna leeg batterijtje in een TPMS bandenspanningssensor. Die sensoren zitten in het wiel onder het ventiel. Quote
Murcielaygo Geplaatst 25 Maart, 2024 Geplaatst 25 Maart, 2024 Als ik Erik goed begrijp heeft zijn auto een passief systeem. Dat kijkt niet naar de daadwerkelijke druk met een sensor, maar vergelijkt de rotatiesnelheden van de wielen met de ABS-sensoren.Wijkt de snelheid van 1 wiel duidelijk af, dan staat die band niet op de juiste spanning. De auto geeft dan aan dat er een band niet goed is, maar niet welke en ook zeker geen druk-waarde.Dit is de simpelste en goedkoopste manier van TPMS. En als de wielen dezelfde maat hebben moet dit gewoon werken. Wat er mis kan zijn weet ik helaas ook niet... Quote
HaPe Geplaatst 5 Februari, 2025 Geplaatst 5 Februari, 2025 @Erikdijkhuizen , hier precies hetzelfde probleem met zelfde auto, en zelfde gedoe met de garage...... Voor en achter wel verschillende banden en (volgens de garage) schelen die 3 cm in omtrek (is bijna 1 cm in diameter). Kan me voorstellen dat je dan ander aantal omwentelingen krijgt, en garage zegt alleen maar dat KIA daar 'erg gevoelig voor is'.... Banden hebben nog riant profiel dus krijg ws ook geen andere via Lease maatschappij. Vraag me ook echt af of dit het probleem is, en niet een issue met de software ofzo. Typisch is wel dat het probleem begonnen is nadat de voorbanden vervangen zijn..... Al 7 keer langsgeweest en begin het wel een beetje zat te worden inmiddels. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.