Jump to content
Onderdelenshop24.com

Waar zit de airco afvoer?

Go to solution Solved by Murcielaygo,

Recommended Posts

Posted

Goedemiddag,

We zijn nu op vakantie in Kroatië, en het condenswater van de airco lekt  naar binnen op de vloermatten.

Ik denk dat de afvoerslang verstopt zit.

Kan iemand mij vertellen of ik dit makkelijk zelf kan oplossen.

En waar de afvoer precies zit?

Bij voorbaat dank,

Met vriendelijke groet Rob

Posted

Bij de meeste auto's zit die in het linker voorspatbord, effectief dus VOOR de voeten van je passagier.
Kijk ook binnen even onder het dashboard aan die kant of de slang niet los is. En is die niet los, dan kun je meestal wel zien waar deze de tussenstand naar voor door gaat.

Posted

Gewoonlijk hoeft het dashboard hiervoor niet verwijderd.
De afvoer zit logischerwijs aan de onderkant van de verwarmingsbak, dus is redelijk bereikbaar via de passagiersvoetenruimte.
Bij mijn Picanto moet het dashboardkastje los om het interieurfilter te vervangen, ik kan me voorstellen dat dit bij een Stonic ook moet/kan, dan heb je meer ruimte en beter zicht.

De afvoer zit meestal richting het midden van de auto, om daar door het brandschot te gaan.

• Solution
Posted

Ik heb vandaag even onder en in mij Picanto gekeken. Dat is wel een ander type, maar het zou me verbazen als Kia het bij een Stonic ineens HEEL anders zou doen...

Deze foto is genomen vanuit de vortenruinte voor de passagier, zonder verder iets weg te hoeven halen. Dit is feitelijk achter de middenconsole.

da3884d24c19628b809e05e7837355c7.jpg

In het motorruim zie je dit; de slang van binnen maakt hier een bocht naar beneden en naar achter, om zo achter het voorste subframe uit te komen.

74297d8ff9b7c56617bbd95874abd07e.jpg

En dat zie je hier. Je ziet de tip van het slangetje vochtig zijn, omdat de A/C 5 minuten eerder nog aan stond. Het slangetje is ook schuin afgesneden zodat de rijwind zuiging geeft ipv stuwing, zodat het goed kan doorlopen.

9d98271271d449033a3232910134f244.jpg

Een evt. verstopping zou ik als eerste binnenin verwachten; troep vanuit de kast van de verdamper.
Of een losse slang.

Daar zou ik dus als eerste kijken en evt. met bijv. perslucht de slang proberen door te blazen. Dan blaas je niks terug naar binnen en heb je ook geen last van alle bochten die de slang maakt itt proberen door te prikken...
Hou er wel rekening mee als je de slang los wilt maken dat er nog vocht in de kast kan staan wat er dan uitkomt!

Laat even weten of je erbij kunt en of het is gelukt.

Posted (edited)
5 uur geleden, zei Murcielaygo:

Thnx voor je reactie!! Ik ben vandaag langs geweest bij een kia dealer in Kroatië, die waren super klantvriendelijk. En die hebben het idd opgelost dmv het  doorspuiten met lucht van het slangetje voor aan de passagiers  kant. En nog kostenloos ook. Opgelost dus. Ik ben blij!

Edited by Robbert Kanters
  • Like 1