Jump to content

Lekstroom Picanto 2012

cscheermeijer

Recommended Posts

Goedemorgen leden,

Ik heb een Picanto uit 2012 die niet dagelijks gebruikt wordt. De laatste tijd is de accu geregeld leeg. Ik heb de accu 4 weken terug vervangen omdat deze binnen enkele minuten weer volgeladen was. Maar dat heeft het probleem niet opgelost.

Ik heb een aantal zekeringen doorgemeten en zie twee groot stroomverbruikers in rust stand. Zowel de radio als interieur 1 groepen (links van radio zekering) verbruiken circa 0.3A.

De radio kan is niet noodzakelijk, maar de interieur 1 groep bevat ook de centrale deurvergrendeling. Dit is nogal onhandig 😅.

Heeft iemand een idee waar ik verder kan zoeken?

Misschien relevant, af en toe sluiten de deuren niet (springen meteen weer open) en moet ik de deuren open en dicht doen.

Alvast bedankt voor de suggesties!

Met vriendelijke groet,

Christiaan Scheermeijer 

spacer.png

Is het verbruik op beide zekeringen 0,3A? Of totaal 0,3A? En is dat gemeten in rust, of meteen na aansluiten van de meter?
In beide gevallen is dat nogal veel.

Als jij aangeeft dat de CV raar doet zou ik die als eerste nakijken. Het zou kunnen dat er een draad van een deurschakelaar kortsluiting maakt naar massa en zo de relais triggert. Of er is een slotschakelaartje defect.

De radio kun je natuurlijk loskoppelen om te testen. Als met losgekoppelde radio het probleem weg is zit je probleem daar, maar mijn gevoel zegt van niet...

Bedankt voor je reactie!

Het is inderdaad 0.3A per groep. Het totaalverbruik is 0.7A tussen de minpool van de accu en aansluiting.

Na 2 minuten zakt het totaalverbruik naar 0.18A. De radio groep verbruikt dan nog maar 0.02A.

Soms zakt het totaalverbruik wel naar 0.03A, maar dit lijkt niet consistent.

Ik heb alle deurschakelaars losgekoppeld en dit maakt geen verschil. Ik twijfel alleen of de auto dan wel in "ruststand" komt omdat de auto niet op slot staat.

De radio lijkt dus niet de boosdoener...

Welke schakelaars heb je losgekoppeld? Die van het binnenlicht? Dan "weet" de auto niet dat de deuren dicht zijn.
Ik bedoelde de schakelaars in de slotmotortjes, die de handmatige bediening van een slot melden aan de auto, waarna die de rest afsluit.