Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Minimaal vermogen KIA Niro EV (2024)

Ga naar de oplossing Opgelost door The Dude,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik heb afgelopen week een laadpaal geïnstalleerd gekregen en daar zit een optie op om de laadsnelheid af te stemmen op de hoeveel overschot die er is. Handig, want in plaats van terugleveren van de stroom aan het net wordt deze dan in de auto gestopt. Nu heb ik niet zoveel zonnepanelen, dus ik kom maar zelden boven de 2000 watt uit die ik zou terugleveren.

De laadpaal heeft als minimale instelling 1.4 kW om te laden. Dat is 1 fase x 6 ampère. Maar de auto pakt  minimaal 2.7 kW en dat lijkt dan inderdaad ook van 1 fase af te komen. Dus ook met overschot van bijv. 1000 Watt wordt er nog steeds 1700 Watt van het net afgehaald om aan die 2.7 KW te komen. Als het niet nodig is dan vind ik dat een beetje zonde, want ik heb liever dat hij langzamer laadt, maar dan wel van mijn zonnepanelen. Hij kan trouwens wel gewoon op vol vermogen (11 kW) laden als ik dat wil. 

Weet iemand of de minimale laadsnelheid van de Niro EV 2.7 kW is? Het is toevallig gelijk aan het maximale van wat je via het 'echte' stopcontact kan laden met de adapter. Maar ik kan nergens vinden of dit ook het echte minimale is wat de auto nodig heeft. 

• Oplossing
Geplaatst

Ik heb een oudere Niro (1 fase model) met een Zappi 3 fase lader. Die kan ik ook zetten op alleen laden met overschot. Volgens mij is daar het minimum 1.4kWh. Maar wat ik heb gemerkt is dat bij zo langzaam laden er bijna 30% !!! laadverlies optreedt. Dat kan ik zien omdat ik een extra kWh meter voor mijn laadpaal heb staan. Dus goedkoop laden is dus veel minder efficient.

Ik denk dat bij jouw model auto die (in)efficiënte dus iets verbeterd door de minimale snelheid hoger te stellen

Geplaatst

Ik heb inderdaad een artikel gevonden van de ANWB waarin het laadverlies wordt genoemd. En inderdaad.. hoe lager .. hoe meer verlies, maar dat ligt dan wel in de auto zelf, dus 'achter de meter'. Er is ook wel wat verlies van de bekabeling naar het laadpunt, maar dat is verwaarloosbaar bij een nieuwe installatie (en ik kan het niet meten omdat ik geen meter daarvoor heb). Maar als ik kijk naar homeWizard dan is het verschil tussen aan en uit wel ongeveer 2700 watt. Dus daar zal het niet zitten.  

https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/opladen/laadverlies-thuisladen-elektrische-auto

Maar ik de conclusie dat het een minimaal vermogen is om de verliezen aan de kant van de auto te beperken klinkt wel logisch. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...