Jump to content

The Dude

Leden
  • Posts

    132
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

The Dude last won the day on August 16

The Dude had the most liked content!

Algemeen

  • Auto
    Kia e-niro Executive Black pearl 2019.
    Zappi 3Fv2 laadpaal.
    Kia Sorento Dynamic Plus metallic grey 2021.

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

The Dude's Achievements

Collaborator

Collaborator (7/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Reacting Well
  • Conversation Starter
  • Week One Done

Recent Badges

27

Reputation

  1. Mijn GOM is momenteel 455 bij 100% vol. Maar rijdt 95% snelweg met momenteel 14-16kWh/100km. Laadt de auto tegenwoordig toch tot 100% vol want heen en terug naar huidige klus is toch ca 380km. Heb ik nu ca 90km over als ik thuis ben, geen stress en geen gedoe met duurder opladen op locatie of onderweg.
  2. Het is inderdaad een schatting op basis van je historische verbruik
  3. Zelf met klein stukje snelweg maar overwegend binnenweg 60+ gehaald, airco uit, dak open en warm weer. Zal in de winter dus wel anders worden als je moet ontwasen en verwarmen... 2 dagen 22km forensen lukt structureel net op 1 lading.
  4. Auto gekozen als vervanging voor Ford S-max. Het is dat die niet meer leverbaar is in NL anders hadden wij onze 3e meteen besteld zonder verder te kijken. Maar de markt vraagt niet meer naar een MPV, alles is nu SUV of cross over of zo. En S-max is nog vieze auto wat op €8000 meer belasting zou komen ivm eerder. Enfin bij onderhoudsbeurt E-Niro de Sorento zien staan en meteen meegekregen als proefrit in afwachting van reparatie. Vlak voor de zomervakantie gekregen. Hier een kleine impressie na de vakantie. Verbruik: 7,2-9,1 l/100km op HDA cruisecontrol tussen resp 100 en 130km/h met volle belading en 3 pubers op de achterbank. Banden op spanning zoals aangegeven . In NL lukt het mijn vrouw om alles elektrisch te rijden en 44 echte km uit de accu te persen. Standaard banden laten vervangen door 4 seizoenen Vredenstein. Eerste 500km heel veel trilling en cupping achtig gevoel. Binnen eerste km getwijfeld om direct terug te rijden naar dealer maar ivm geen tijd niet gedaan. Gebeld en geadviseerde eerste 500km aankijken klopte. Veel roestslijpsel op de velgen voor. Rijden in de bergen Bergrem is prachtige functie. Niet duidelijk geworden of dit voor incidenteel gebruik is bedoeld of om een hele bergpas mee af te rijden. Volgens boekje gaat dit op de schijfremmen en branden continue je remlichten. Gevaar voor oververhitting remmen denk ik dus. Scherp in de gaten gehouden maar niets aan het handje. Ook geen stank na 25 min afdalen. Natuurlijk ook teruggeschakeld met de flippers naar 2 of 3 en soms 1 om hoofdzakelijk op de motor af te remmen. Opvallend dat de toerenteller niets aangeeft bij afremmen op de motor bergaf, alleen bij versnellen/gas geven toerental weergave. Gemis bij bergen rijden. Bij bergaf rijden ging de auto niet opladen als de ventilatie laag stond, dan zag je op de weergave dat de energie die je opwekt naar de ventilator / motor gaat. Als je binnen ventilatie harder zet dan gaat de auto wel opladen. Toevalligheid of functie? AC stond uit, dak was open. Netto win je zo een behoorlijk deel van de bergop verstookte actieradius weer terug. Alles in de bergen in eco gereden. Omdat er vlakbij verblijf een laadpaal was grootste deel van de lokale km elektrisch kunnen rijden. Niet dat het prijsverschil met de benzine in Frankrijk zo groot was maar gewoon omdat het kan. Snelheidsmeter is heel nauwkeurig, nog nooit meegemaakt maar geen verschil met gps snelheid en app flitsmeitster. Kofferbak is duidelijk kleiner dan S max. Helaas geen optie om de 3e zitrij tijdelijk of permanent af fabriek achterwege te laten. Best wel weinig bergruimte in de auto. Niet eens een vakje bij de spiegel voor de zonnebril. Handschoenen kastje stelt niets voor. Handleiding is extreem dikke bijbel. Nog geen pdf van gevonden, van de niro staat gewoon in MijnKia als download. Onder de stoelen ook geen enkele optie voor spullen, kakofonie van snoeren en stekkers. Mis de laatjes van de Smax. Was toch mooie plek voor bergschoenen, iPads en laptops. Kinderen nooit gehoord over stoelen in een auto maar nu binnen het eerste uur klachten over de harde stoelen. Inderdaad stuk steviger dan in de Niro en de S max. Panoramadak en frisse lucht wordt wel zeer gewaardeerd. Beenruimte is achterin meer dan bij een economyplus KLM stoel, echt heel royaal. Veel usb oplaadpunten her en der in de auto maar de snelheid laat te wensen over. Met een hele dag rijden lukt het niet om een iPad op te laden. Opladen auto: echt een gemis dat de max laadcapaciteit is beperkt tot 3.7kw/h. Zelfs de bescheiden accu van 14kwh duurt nu 4h. Automatische klep: erg handig. Maar kan dat geluid niet uit. Schaam mij rot in de straat en ’s ochtends vroeg enorme bak herrie van alle muziekjes en geluidjes rondom de auto. Ook het niet meer kunnen uitschakelen van de rijgeluiden en achteruit piep is jammer.
  5. Heb je nu een E-niro gekocht om weer wat op het forum te kunnen plaatsen? Warmtepomp is toch geen optie maar standaard?
  6. Volgepakt naar Frankrijk met gezin tot Max 8,1l/100 km. Smart drive. Ivm wagenziekte en flitspalen etc max snelheid aangehouden Voor vakantie 1500km gedaan op ruim halve tank[emoji846]. Record rit 0,3l/100. In NL op eco gereden. Elektra verbruik/laad historie moet ik uitzoeken.
  7. Kinderslot vergrendeling
  8. Ja hier ook. Roest is niet goed en als het te diep zit moet het worden afgeslepen bij APK. Gehad bij een auto die ik weinig reed en voor apk na 20.000 al nieuwe schijven nodig. Wat ik doe is als er wat roestvorming is de auto op het laatste stukje naar huis in N zetten als ik heuvel af ga. En dan voor die kruising gewoon remmen, niet extra hard of zo. In N regenereer je niet maar remmer puur op de schijven. Zo houdt ik de roest er af
  9. De sorento PHEV, mijn andere auto, heeft dat niet
  10. Ik denk dat het komt omdat de EV dmv electriciteit de kachel doet (logisch) maar de PHEV haalt zijn warmte uit de verbrandingsmotor. Dus dan heb je een stationair draaiende en gestarte auto zonder bestuurder. Met airco / kachel aan kan je in een PHEV ook nooit alleen elektrisch rijden.
  11. Lijkt mij dat je gewoon de adviezen op Mijn Kia voor onderhoud kunt aanhouden?
  12. Veel plezier! Zelfde handigheid als de dealer waar wij m haalden. Veel blind besteld en vanaf de boot verkopen Hij had al 35 PHEV afgeleverd. Deze auto is een segment op zichzelf. Verkoper had er al de gekste dingen op ingeruild.
  13. Gisteren opgehaald. Eerste kilometers gemaakt. Heerlijke rit van dealer naar huis [emoji3] Wat een ruimte voorin en voor de benen op de tweede rij. Feest van herkenning vanuit de eNiro. Kleine tegenvaller is het opladen. De laadpaal deed maar 3,6-3,7kw/h. Bij zoeken op internet gevonden dat hij alleen maar AC kan laden en max 3,3kw/h. Dus met de bescheiden accu ben je toch nog 4-5 uur bezig. En het laadklepje is vreemd genoeg niet afgesloten. Benzine klepje moet je van binnenuit ontgrendelen maar stekker gat is altijd toegankelijk. Staat ook zo in handleiding. Raar. Nog geen plek in de auto gevonden om de laadkabel op te bergen anders dan los slingeren. Geen stand kachel functie, ook niet aan de stekker want warmte komt uit de verbrandingsmotor. Op de virtuele toerenteller kan je in eco en smart stand goed zien of je elektrisch of brandstof rijdt.
  14. Vandaag opgehaald! Pas in paasweekend besteld. Gewenste kleur en uitvoering was al besteld door dealer maar nog niet verkocht. Stond al op de boot. Hoorde dat nu bestellen leveren in oktober is. Maar merkte dat er wel wat mogelijk is met vooraf bestelde auto’s doorschuiven en ruilen tussen dealers.
  15. Veel plezier! Vandaag de offerte bevestigd. Er was ook in ons geval nog een backorder vrij dus over een kleine 2 maanden al een nieuwe gezinsauto, net op tijd voor de vakantie. De mogelijkheden zijn inderdaad indrukwekkend en overweldigend. Herken het van de e-Niro die als andere auto wordt gereden. Die ervaringen waren een belangrijke reden om deze gezinsauto te kiezen.
×
×
  • Create New...