jw57 Geplaatst 26 September, 2024 Geplaatst 26 September, 2024 beste forumleden, sinds een paar weken werkt de blindspot melding in de rechter buitenspiegel niet goed meer (heeft de afgelopen jaren, Kia Niro, bouwjaar juni 2021 zonder problemen gewerkt). Als ik een auto inhaal gaat soms het oranje lampje niet aan en het akoestische signaal werkt ook niet. De ene keer werkt alles goed maar een volgende keer weer niet. Soms treedt het probleem op bij 1 auto, soms bij 3 x inhalen, vervolgens werkt alles weer. Geen peil op te trekken. Herkennen forumleden dit en heeft iemand een oplossing (tuurlijk kan naar de garage, maar ben benieuwd of dit probleem hier bekend is). Quote
ruud3822 Geplaatst 26 September, 2024 Geplaatst 26 September, 2024 Dat probleem heb ik ook. Eigenlijk al vanaf het begin. Het valt me op dat ik dat alleen af en toe heb bij het inhalen van een vrachtwagen, nooit bij een personenauto. Ik vermoed dat de Kia denkt dat je dan langs een muur rijdt en hij dus geen melding hoeft te geven. Eigenlijk best irritant maar heb het nog nooit gemeld bij de dealer. Inderdaad benieuwd of meer mensen dit hebben (of juist niet). Quote
jw57 Geplaatst 26 September, 2024 Topic Starter Geplaatst 26 September, 2024 Hi Ruud3822, ik heb het zowel bij personenwagens als vrachtauto's (groot en klein) Quote
jaek Geplaatst 27 September, 2024 Geplaatst 27 September, 2024 Hallo, Dat de rechterkant blindspot werkt wel, maar alleen als de snelheid dat je en voertuig inhaald niet boven de 12 km verschil is, bij een hogere snelheid werkt dit niet. Bij Mercedes schijnt dat ook zo te werken. Heb zelf een Kia Xceed phev. 1 Quote
jw57 Geplaatst 27 September, 2024 Topic Starter Geplaatst 27 September, 2024 Ha J. dit is mij bekend, maar dat is het probleem niet. Bij allerlei snelheden treedt dit verschijnsel op. Daarnaast, de blindspot heeft altijd gewerkt en sinds een paar weken niet meer. Ik hoop op meer reactie. Quote
ruud3822 Geplaatst 27 September, 2024 Geplaatst 27 September, 2024 Hallo, Dat de rechterkant blindspot werkt wel, maar alleen als de snelheid dat je en voertuig inhaald niet boven de 12 km verschil is, bij een hogere snelheid werkt dit niet. Bij Mercedes schijnt dat ook zo te werken. Heb zelf een Kia Xceed phev. Is er een reden dat hij boven dat snelheidsverschil niet werkt? Ik zal zelf eens opletten of dat bij mij het verschil maakt. Quote
ruud3822 Geplaatst 27 September, 2024 Geplaatst 27 September, 2024 Ha J. dit is mij bekend, maar dat is het probleem niet. Bij allerlei snelheden treedt dit verschijnsel op. Daarnaast, de blindspot heeft altijd gewerkt en sinds een paar weken niet meer. Ik hoop op meer reactie.Kan het zijn dat sommige sensoren vuil zijn? Quote
jw57 Geplaatst 27 September, 2024 Topic Starter Geplaatst 27 September, 2024 ook de sensoren zijn het probleem niet, auto diverse malen gewassen, maar ook dat helpt niet. Quote
HenkM Geplaatst 27 September, 2024 Geplaatst 27 September, 2024 (aangepast) Lijkt me een gevalletje (opnieuw) kalibreren door de dealer. Is blijkbaar geen algemeen bekend probleem. 27 September, 2024 aangepast door HenkM Quote
ehombie Geplaatst 27 September, 2024 Geplaatst 27 September, 2024 (aangepast) Ik heb het bij diverse kia's (zie hieronder) gemerkt tijdens testrit op snelweg dat de passagiers kant minder snel oplicht t.ov. bestuurders kant (zie topic in mijn post) heb het ervaren bij proceed 2020, xceed uit 2023 en mijn huidige xceed uit 2019. denk eerder dat het een eigenschap is van kia...(bij bmw of mercedes niet ervaren) Als ik achteruit rij vanuit oprit en ik moet wachten vanwege verkeer merkt die dat zeeeer adequaat op...(dan zijn niet de parkeersensors die het oppakken)..De sensor zit achter scherm of bumper die wordt niet zo snel vuil... 27 September, 2024 aangepast door ehombie Quote
MarcelE Geplaatst 4 Oktober, 2024 Geplaatst 4 Oktober, 2024 Dit is mij ook opgevallen en heb het in de gaten gehouden. Is mij nu ook opgevallen dat hoe hoger je passeer snelheid de minder die kant oplicht. Quote
ruud3822 Geplaatst 4 Oktober, 2024 Geplaatst 4 Oktober, 2024 Ik heb er zelf ook nog eens op gelet en inderdaad doet hij het niet als je een auto met hoger snelheidsverschil inhaalt. Dit geldt voor zowel personenauto’s als vrachtwagens. Eerst dacht ik alleen bij vrachtwagens, maar die rijden blijkbaar nou eenmaal wat langzamer dan personenauto’s zodat het snelheidsverschil bij inhalen vaker groter is. Dit helpt de Topic opener natuurlijk niet, hopelijk is dat probleem wel op te lossen. Quote
gjklasens Geplaatst 9 Oktober, 2024 Geplaatst 9 Oktober, 2024 Dat is normaal gedrag. Als je snelheid hoger ligt hoeft lampje niet op te lichten om weer terug in te voegen. Linkerkant werkt zo zelfs dat je richting aangeeft en op redelijk afstand auto met zeer hoge snelheid nadert hij ook gaat oplichten en piepen.Soms zit ik al op de linkerbaan en waarschuw ie door bumperklever Quote
jw57 Geplaatst 10 Oktober, 2024 Topic Starter Geplaatst 10 Oktober, 2024 beste gjklasens, wat ik al eerder aangaf, bij alle verschillende snelheden werkt het alarmlichtje in de rechterspiegel niet en soms wel. Tot een paar maanden werkte dit wel goed. Quote
Jacq Geplaatst 28 Oktober, 2024 Geplaatst 28 Oktober, 2024 Ik heb de laatste maanden bij mijn Kia e-soul uit 2021 dat ik geen blind spot lichtje krijg aan beide kanten. Bij het opstarten van de auto lichten ze wel even op. Het gaat mij overigens niet zo zeer dat ik het wil zien als ik ingehaald heb maar wanneer ik zelf in wil halen. Advies? Quote
Jacq Geplaatst 28 Oktober, 2024 Geplaatst 28 Oktober, 2024 Lekker bijdehand! Ik moet de blind spot warning zelf uitgezet hebben. Dat kan niet alleen via instellingen, maar ook via een knopje linksonder. Dat is waarschijnlijk gebeurd toen ik de rijstrook waarschuwing uitzette. Quote
RubenNL Geplaatst 15 November, 2025 Geplaatst 15 November, 2025 Ik heb dit probleem ook. Ik dacht eerst dat het te maken had met Apple CarPlay. Misschien is er sinds de laatste software update het snelheidsverschil toegevoegd? Welke software versie heb je? Quote
ehombie Geplaatst 15 November, 2025 Geplaatst 15 November, 2025 software update navigatie staat los van dit detectie systeem... zie mijn eerdere reactie in dit topic. rechterspiegel werkt met name als iemand je van rechts wilt inhalen. is mijn huidige ervaring. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.