Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Toerenteller installeren, wat heb ik nodig?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik heb een paar maanden terug een kia picanto uit 2013 gekocht, De auto is super kaal en heeft niet eens een toerenteller wat ik interessant vind om zo zuining mogelijk te kunnen rijden. 
I zat te kijken naar een tweede hands toerenteller/kmteller zoals deze: https://www.marktplaats.nl/v/auto-onderdelen/dashboard-en-schakelaars/m2078612069-kilometerteller-km-van-een-kia-picanto
Als ik deze in mijn dashboard installeer, doet de toerenteller het wel, of heb ik dan een toerensentalsor nodig? https://www.winparts.nl/sensoren-elektronica/toerentalsensor/kia/picanto-ii-ta-bouwjaar-2011-05-2017-03/c1662-462-25192/toerentalsensor-automatische-aandrijving/p1625566.html
Hoe weet ik of de auto zo'n sensor al heeft of niet?

Ook staat bij sommige (tweedehands) toerentellentellers een km-stand bij, betekent dit dat mijn huidige km-stand over wordt genomen door de km-stand van de "nieuwe" km/toerenteller?
Zou ik in dat geval mijn draadwerkelijke km-stand kunnen herstellen. Ik wil namelijk zulke informatie kloppend houden.

Geplaatst

Er is vrij zeker een toerensignaal aanwezig; dat heeft de ECU immers ook nodig voor de motorregeling. Het is alleen de vraag of dat signaal ook wordt doorgegeven aan je klokkenbak.

Vwb de tellerstand; die zit opgeslagen in de klokkenbak, dus die neem je over. Aanpassen van de stand mag naar mijn weten niet (meer), maar je zou als het goed is wel de stand kunnen laten updaten bij een bij NAP aangesloten autobedrijf, incl. reden van de aanpassing, zodat er een kloppende tellergeschiedenis blijft.

Maar ik vraag me nu wel af; hoe is jouw huidige klokkenbak nu dan ingedeeld?

• 1 maand later...
Geplaatst (aangepast)

Toerenteller is voor een 1.2, wanneer je een 1.0 hebt is de kans groot dat deze niet werkt. 

Wanneer de stekker van de tellerunit een gelijk aantal pinnetjes heeft/gebruikt is de kans groot dat de aansturing van de toerenteller aanwezig is. Dan zal je toerenteller vermoedelijk je toerenteller ook werken. Er is ook een kans dat deze alsnog aangemeld moet worden in de boardcomputer om de werking door te geven.

Denk dat je er verstandig aan doet om het te vragen bij de Kiawerkplaats, dan wel simpelweg proberen. Voor het geld wat de aangegeven tellerunit kost hoef je het niet te laten. Buiten wellicht 🤔 een uurtje of wat knutselen.

Ben benieuwd 

Kijk ook eens voor dergelijke onderdelen op www.japoto.nl, (excuses als dit niet mag) dan kan je op je kenteken van je Picanto zoeken voor dergelijk onderdelen.

aangepast door KiaSportageVriend
  • 2 weken later...
Geplaatst
Op 10-11-2024 om 14:36, zei KiaSportageVriend:

Toerenteller is voor een 1.2, wanneer je een 1.0 hebt is de kans groot dat deze niet werkt. 

Wanneer de stekker van de tellerunit een gelijk aantal pinnetjes heeft/gebruikt is de kans groot dat de aansturing van de toerenteller aanwezig is. Dan zal je toerenteller vermoedelijk je toerenteller ook werken. Er is ook een kans dat deze alsnog aangemeld moet worden in de boardcomputer om de werking door te geven.

Denk dat je er verstandig aan doet om het te vragen bij de Kiawerkplaats, dan wel simpelweg proberen. Voor het geld wat de aangegeven tellerunit kost hoef je het niet te laten. Buiten wellicht 🤔 een uurtje of wat knutselen.

Ben benieuwd 

Kijk ook eens voor dergelijke onderdelen op www.japoto.nl, (excuses als dit niet mag) dan kan je op je kenteken van je Picanto zoeken voor dergelijk onderdelen.

Aanvulling op mijn bericht.

De 1.2 is een 4-cilinder en de 1.0 (ten overvloede) is een 3-cilinder. In voorkomend geval bij gebruik van de 1.2 toerenteller zullen de aangegeven toeren niet kloppen bij de 3-cilinder. Dit heeft te maken met het aantal pulsen welke doorgegeven worden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...