Guest Jantje Posted December 12, 2009 Posted December 12, 2009 ff er op inhaken. wat betreft verlichting op/in/aan een auto is veel te doen. ik probeer alles zo goed mogelijk op een rijtje te zetten. verbeter me als ik het fout heb.* xenon mag worden ingebouwd in alle auto's. hiervoor moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen. - auto's voor 2007: koplamp met voorzien zijn van codering DC/DR/DCR - auto's na 2007: naast de codering moet de koplamp voorzien zijn van automatische hoogteregeling en reinigingsinstallatie. - maximale lumen is 8000k (blauwe verlichting) * knipperlichten aan de voorkant moeten wit of amber schijnen * voor zover ik weet mogen ledlampjes gewoon voor stadslicht worden gebruikt. ik heb zelf xenonlook ledlampjes in mijn celica en hij komt er gewoon mee door de apk. * achterlichten kan ook vervangen worden door led-lampjes, als ze maar rood, amber, wit voor respectievelijk achterlichten/remlichten/mistlampen, knipperlichten achteruitrijlamp zijn. als je auto is voorzien van het canbus-systeem kan het ook zo zijn dat je meldingen krijgt dat er een lampje kapot is als je er led in hebt zitten. daarnaast heb je voor de knipperlichten ook nog weerstanden nodig. nog een klein puntje voor de xenon. voor de xenon van de celica maak ik gewoon gebruik van de originele koplampunit. die heeft dus geen codering van dc/dr/dcr en is dus verboden. echter is dit geen apk afkeurpunt want ze controleren hier niet op. de enige die hier op controleerd is de politie en de kans is dus relatief klein dat je hier mee wordt gepakt. bij apk letten ze dan wel weer op reinigingsinstallatie en automatische hoogte regeling. dat is ook de reden dat ik geen xenon in de kia ga bouwen (sep 2007) (ik merk nu ook dat er al een deel van wat ik heb geschreven door andere mensen ook al is gezegd. ik had niet alle tijd om het hele topic door te lezen:oops:) daarnaast nog een puntje over rode led in rode unit tov witte led. mij lijkt door de lichtsterkte dat je bij witte led in rode unit niet een normaal rood licht krijgt vergeleken met de normale lampjes. vandaar dat de rode worden aangeraden (dit is mijn veronderstelling, heb het niet getest) Kijk, dat van die koplamp codering wist ik dus niet. Op internet staat dit over de regelgeving: Nieuwe wetgeving 1 mei 2009 Waarschijnlijk heeft u onlangs ook het Quote
16_v Posted December 13, 2009 Posted December 13, 2009 pro ceed of de ceed worden niet met xenon geleverd. alleen de nieuwe sorento vanaf fabriek en de opirus. Quote
Alex VB Posted December 13, 2009 Posted December 13, 2009 pro ceed of de ceed worden niet met xenon geleverd.alleen de nieuwe sorento vanaf fabriek en de opirus. En dat is jammer... Maar dat ligt ook an de importeur van betreffende land... De meesten vinden het niet interessant genoeg om Xenon verlichting te voeren bij de pro cee'd of cee'd (SW) en het kostenplatje speelt daarbij ook nog een rol.. Quote
Rick Horst Posted December 13, 2009 Posted December 13, 2009 fabrieksxenon is ook wat mindere kwaliteit als je het vergelijkt met PILOT. dit is echt 1 van de betere merken. en daarnaast lijkt het of de fabriek(ongeacht welk merk) de xenon niet goed afstelt. vaak schijnt fabrieksxenon te veel omhoog waardoor andere automobilisten er last van hebben. en dan nagaan dat er dus automatische hoogteregeling op zit. Quote
Smart Posted December 13, 2009 Posted December 13, 2009 fabrieksxenon is ook wat mindere kwaliteit als je het vergelijkt met PILOT. dit is echt 1 van de betere merken...... Ik heb zelf ook een Pilot set gemonteerd gehad op mijn Tucson. Ik moet zeggen dat het een goede kwaliteitsset is. Bovendien krijg je 2 jaar garantie, waarvan ik ook gebruik heb gemaakt. Quote
Recommended Posts