Jump to content
Onderdelenshop24.com

Heeft iemand LED's in zijn Pica-achterlichten?

Recommended Posts

Guest GreyGriffin
Posted

Hallo allemaal,

Ik zit er aan te denken de lampjes in de achterlichten van m'n Picanto te vervangen door LED's. De combinatie remlicht/achterlicht zowel als het knipperlicht zijn als LED te koop, maar over de kleuren wordt op het internet een hoop gediscussieerd. Heeft iemand er ervaring mee?

De gloeidraad-lampjes die er nu inzitten zijn wit respectievelijk oranje, maar er gaat een theorie rond dat je die beter zou kunnen vervangen door LED's met de kleuren rood (remlicht/achterlicht) en oranje (knipperlicht). Wil iemand daar voor mij zijn licht over laten schijnen :roll:, want voor mij is de hele LED-materie volkomen nieuw. Bij voorbaat dank!

Groet van

GreyGriffin

Posted

Hey Hey Grey,

zijn wij niet een beetje aan het doorschieten met het pimpen van de Pica......... :wink:

Even zonder dollen...

Geen idee w.b. leds en wat er wel of niet mag.

Hebben ze daar bij een Halfords-achtige zaak geen info over ?

grtz

Frank

Guest GreyGriffin
Posted

Ach Frank, het houdt me van de straat... Maar even wat toelichting over de keuze voor de kleur wit dan wel rood voor wat de Britten zo mooi de stop and tail bulb noemen:

Ik citeer een LED-handelaar op het internet: "Een rode LED werkt beter door een rode plastic lens dan een witte LED".

En dat kan ik niet zo heel erg goed volgen... Maar ik snuffel nog wel eens verder op een paar LED-sites in de hoop niet alleen steeds ouder, maar ook steeds wijzer te worden.

Groet van

GreyGriffin

Posted

Heb net even zitten koekeloeren maar er zitten wat haken en ogen aan w.b. goedkeuring.

Je kunt er niet zomaar andere (led) lampjes in schroeven.

Wat ik zie is dat er voor golfjes e.d. (dure) complete units worden aangeboden.

Dat heeft nl. ook te maken met de reflectoren die aan eisen moeten voldoen.

Heb er zelf weinig kaas van gegeten, rij meestal vooruit en vind de "so yesterday" gloeilampjes voorlopig prima voldoen :-)

Posted

bigwade,

hij bedoelt de standaard bolletjes vervangen voor led lampjes denk ik. Dit kan gewoon omdat de reflectoren in de lampenunit zelf zitten.

Anders krijg je het zelfde idee als TazTeam, dan zal je toch 2 reflectoren moeten gaan aanbrengen op een andere plek op de auto.

Guest GreyGriffin
Posted

Hallo Jantje,

Nee, zo handig als het Tazteam zal ik nooit worden, dus ik bedoel inderdaad gewoon de bolletjes eruit en de LED-lampjes erin. Blijft de vraag open staan: welke kleur?

Groet van

GreyGriffin

Posted

welke kleur? oke als je led neemt is rood ook echt rood je hebt verschillende led lampjes.

ik heb zelf nu led lampjes daar zitten bovenop 18 led's en aan de zijkant 6 led's waarom dan wordt het licht beter verdeeldt in de achterlicht.

want? je hebt twee soorte led's wijdbundig licht en direct en daar moet je op letten.

voor de knipperlichten kan je rood of oranje kleur achter en voor wit of oranje kleur.

maar let op als je je knipperlichten gaat doen is de wattage lager bij led en heb je kans dat je knipperlichten sneller gaan knipperen net als of er een lampje stuk is.oplossing een weerstand er tussen zetten.hoop dat ik je hier mee een beetje heb geholpen.

Posted

Heeft iemand een link naar dat soort "vervangings leds" die zowel naar opzij als naar achteren stralen ?.

w.b. die knipperlichtjes heeft 16-v gelijk, als dat onder een bepaald wattage valt gaat het wel erg nerveus knipperen.

Posted (edited)
welke kleur? oke als je led neemt is rood ook echt rood je hebt verschillende led lampjes.

ik heb zelf nu led lampjes daar zitten bovenop 18 led's en aan de zijkant 6 led's waarom dan wordt het licht beter verdeeldt in de achterlicht.

want? je hebt twee soorte led's wijdbundig licht en direct en daar moet je op letten.

voor de knipperlichten kan je rood of oranje kleur achter en voor wit of oranje kleur.

maar let op als je je knipperlichten gaat doen is de wattage lager bij led en heb je kans dat je knipperlichten sneller gaan knipperen net als of er een lampje stuk is.oplossing een weerstand er tussen zetten.hoop dat ik je hier mee een beetje heb geholpen.

eventueel kan je de directe led's met een veiltje het ronde kopje iets plat veilen, dan verspreidt het licht zich ook beter.

Ik zou puur voor de zekerheid wel voor rood kleurige led's gaan. Zit volgens mij geen prijs verschil in ook.

en voor grote wade: www.conrad.nl

Daar staat zat van dit soort spul op :) en voor de knipperlicht "probleem" als het goed is kan je ook oranje led knipperlampen kopen waarop je voertuig normaal reageert. Dit doen ze door een extra weerstandje te plaatsen waardoor hij voor het knipperlicht relais het juist amperage/wattage trekt om rustig te knipperen.

Edited by Jantje
Guest GreyGriffin
Posted (edited)

Dank jullie wel voor de informatie. Ik begin er al wat meer van te begrijpen! Ben na de tip van 16_v nog even op zoek gegaan naar de LED-lampjes met 24 LED'jes, waarvan er zes naar opzij afstralen en 18 naar voren. Ik kwam ze op verschillende plekken tegen op eBay.

post-1520-1297852886,75_thumb.jpg

Edited by GreyGriffin
Posted

en voor grote wade: www.conrad.nl

Daar staat zat van dit soort spul op :)

even OT

@Jantje

Jammer dat de doorlinks van Conrad niet echt werken.

Ben nog op zoek nep knipperledje in sigarenaansteker als nep alarm en een compact lampje

met een kort zwanenhals-ding idem met sigaren aansteker aansluiting.

Posted (edited)
even OT

@Jantje

Jammer dat de doorlinks van Conrad niet echt werken.

Ben nog op zoek nep knipperledje in sigarenaansteker als nep alarm en een compact lampje

met een kort zwanenhals-ding idem met sigaren aansteker aansluiting.

ik zal even zoeken voor je ;) moeten ze perse in de sigaren aansteker? Die zwanen hals is lastig denk ik, maar je kan ze wel krijgen met een kort flexibel stukje.

Die knipperledjes ken ik helemaal niet voor in de sigarenaansteker helaas. Als ik hier wat van tegen kom hoor je het van me

Edited by Jantje
Posted

Ja, ik durf het eigenlijk niet te zeggen maar ik ben een junk.

De standaard asbak wil ik graag maagdelijk houden en heb nu de asbak van de i10 in een bekerhouder staan maar onderin de sportage is het nogal donker.

De sigaren aansteker aansluiting zit er pal achter, vandaar.

Het wordt zo'n bende met as in het donker........

Posted

De standaard asbak wil ik graag maagdelijk houden en heb nu de asbak van de i10 in een bekerhouder staan maar onderin de sportage is het nogal donker.

ik denk dat voor zon lampje je het makkelijkst bij een halfords of anwb winkel langs kan rijden. Die hebben een aardige collectie in dat soort materiaal.

Ik zit nu alleen te twijfelen of jouw sigaren aansteker wel een +12v houdt als je contact uitstaat en dus of het alarm lampje zo zou werken. Indien ja, kan je dit zelf ook wel maken met behulp van een adaptor en een standaard alarm lampje, even knutselen ;)

Posted

Waarom zit iedereen een junk te helpen om zijn verslaving op peil te houden. Gewoon negeren is een betere optie......:mrgreen:

Posted
Waarom zit iedereen een junk te helpen om zijn verslaving op peil te houden. Gewoon negeren is een betere optie......:mrgreen:

haha, als hij lekker junk blijft betalen wij minder belasting over andere dingen. Als alle junks stoppen moet de overheid nog meer km heffing gaan eisen.

Posted

fatsoenrakkers, bah..

Was gewoon een technische vraag om wat meer licht op de BEKERHOUDERS te krijgen tijdens donkere ritten :-)

Posted

Ledlampjes in achterlichten en remlichten plaatsen kan gemakkelijk door bovenstaand model van ledlampen.

Voor je knipperlichten zou ikzelf GEEN ledlampen plaatsen, want er moet een groot vermogensweerstand achter geplaatst worden, en deze moet buiten de unit geplaatst worden en die wordt bloedheet.

Maar er is veel verschil tussen ledlampen en ledlampen, vaak is goedkoop...........duurkoop.

Kijk voor een goed merk, Philips en Hella hebben dit soort lampen, en kosten echt wel iets meer als die van Ebay.

Iets anders: vijl NOOIT de kopjes van een ledje plat of mat, dit komt het ledje NIET ten goed, en gaat er niet beter door schijnen, de levensduur wordt er zelfs door verkort.

Philip

Posted

Ik heb dit toen der tijd in een van mijn oude auto's wel gedaan Taz. Ik had gekleurde ledjes in het instrumenten paneel gedaan maar het licht was te geconcentreerd, na het ietsjes afveilen van het kopje was het licht beeld beter en ze bleven ook gewoon goed. Misschien dat ik dan veel mazzel gehad heb?

Posted
Ben nog op zoek nep knipperledje in sigarenaansteker als nep alarm en een compact lampje met een kort zwanenhals-ding idem met sigaren aansteker aansluiting.

Voor de zwanenhals met led zijn er wel degelijk mogelijkheden. Ik heb laatst ergens zo'n ding gezien met usb-aansluiting. Dan hoef je ook de sigarettenpoort niet te ontberen.....:wink: Ik heb er overigens zelf ook

Posted

Bij het vervangen van lampunits of zelfs maar de lampen moet men erg oppassen.

Ik had bij een zwarte Volvo donkere achterlichten gemonteerd.

En die moesten elke keer bij de APK vervangen worden door de originele anders werd er niet goedgekeurd.

Hetzelfde met de stadslichten hier had ik leds in die waren iets blauwachtig, en die moest ik ook elke keer wisselen bij de APK.

Terwijl als het dimlicht aan was van de kleur niets was te zien.

Als je auto bij aflevering geen Xenon koplampunits heeft mag je ze niet zelf aanbrengen.

Je auto is namelijk met een typegoedkeuring geleverd hierin staat precies beschreven waar de auto aan moet voldoen.

Het is leuk om je auto te pimpen met velgen, banden uitlaten en dergelijke.

Maar de wetgeving is soms erg streng.:no:

Bezint eer gij begint!

Groeten Jan.

Posted (edited)
Bij het vervangen van lampunits of zelfs maar de lampen moet men erg oppassen.

Ik had bij een zwarte Volvo donkere achterlichten gemonteerd.

En die moesten elke keer bij de APK vervangen worden door de originele anders werd er niet goedgekeurd.

Hetzelfde met de stadslichten hier had ik leds in die waren iets blauwachtig, en die moest ik ook elke keer wisselen bij de APK.

Terwijl als het dimlicht aan was van de kleur niets was te zien.

Als je auto bij aflevering geen Xenon koplampunits heeft mag je ze niet zelf aanbrengen.

Je auto is namelijk met een typegoedkeuring geleverd hierin staat precies beschreven waar de auto aan moet voldoen.

Het is leuk om je auto te pimpen met velgen, banden uitlaten en dergelijke.

Maar de wetgeving is soms erg streng.:no:

Bezint eer gij begint!

Groeten Jan.

Donkere achterlicht units mogel wel ondervoorbehoud van:

1: Het mogen niet de originele units zijn die met verf donkerder gespoten zijn.

2: Er moeten wel rode reflectoren inzitten (tenzij deze op een andere plek achter op de auto gemonteerd zitten)

3: Knipperlichten moeten nog steeds Amber/Oranje kleurig licht uitstralen

4: Is het op het voertuig verplicht om achteruitrij verlichting te hebben (even uit me hoofd, alle autos na 1996) dan moet hier echt wit licht uitstralen.

Ik heb zat auto's gehad waar donkere of lexus stijl achterlichten in zaten, nooit problemen mee gehad met de keuring of de politie!

De stadslichten is logisch. De enige verlichting op een auto waarvan het GEDOOGD! wordt dat het een blauwe gloed heeft is xenon verlichting. Zelfs daar rijden er zat van rond die eigenlijk fout zijn omdat er echt blauw licht uit komt.

Xenon mag je wel zelf inbouwen. Autos van voor 2006 zitten dan ook geen speciale eisen gesteld. Autos na 2006 moeten als je xenon inbouwt elektrische koplamp verstelling en koplampsproeiers hebben.

Verders klopt het verhaal wel van de type goedkeuring, maar je mag toch meer doen dan je denkt. Als je je maar aan de door de overheid opgelegde regels houdt.

Groeten van een andere Jan

Edited by Jantje
Posted (edited)

ff er op inhaken. wat betreft verlichting op/in/aan een auto is veel te doen. ik probeer alles zo goed mogelijk op een rijtje te zetten. verbeter me als ik het fout heb.

* xenon mag worden ingebouwd in alle auto's. hiervoor moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen.

- auto's voor 2007: koplamp met voorzien zijn van codering DC/DR/DCR

- auto's na 2007: naast de codering moet de koplamp voorzien zijn van automatische hoogteregeling en reinigingsinstallatie.

- maximale lumen is 8000k (blauwe verlichting)

* knipperlichten aan de voorkant moeten wit of amber schijnen

* voor zover ik weet mogen ledlampjes gewoon voor stadslicht worden gebruikt. ik heb zelf xenonlook ledlampjes in mijn celica en hij komt er gewoon mee door de apk.

* achterlichten kan ook vervangen worden door led-lampjes, als ze maar rood, amber, wit voor respectievelijk achterlichten/remlichten/mistlampen, knipperlichten achteruitrijlamp zijn.

als je auto is voorzien van het canbus-systeem kan het ook zo zijn dat je meldingen krijgt dat er een lampje kapot is als je er led in hebt zitten. daarnaast heb je voor de knipperlichten ook nog weerstanden nodig.

nog een klein puntje voor de xenon. voor de xenon van de celica maak ik gewoon gebruik van de originele koplampunit. die heeft dus geen codering van dc/dr/dcr en is dus verboden. echter is dit geen apk afkeurpunt want ze controleren hier niet op. de enige die hier op controleerd is de politie en de kans is dus relatief klein dat je hier mee wordt gepakt. bij apk letten ze dan wel weer op reinigingsinstallatie en automatische hoogte regeling. dat is ook de reden dat ik geen xenon in de kia ga bouwen (sep 2007)

(ik merk nu ook dat er al een deel van wat ik heb geschreven door andere mensen ook al is gezegd. ik had niet alle tijd om het hele topic door te lezen:oops:)

daarnaast nog een puntje over rode led in rode unit tov witte led. mij lijkt door de lichtsterkte dat je bij witte led in rode unit niet een normaal rood licht krijgt vergeleken met de normale lampjes. vandaar dat de rode worden aangeraden (dit is mijn veronderstelling, heb het niet getest)

Edited by Rick Horst