Jump to content

Kia Rio uit 2000 met 76000

i2Paq

Recommended Posts

Wij hebben vandaag een zeer nette Kia Rio 1.5 | 16v gekocht van de eerste eigenaar uit 10-2000 met 76.000 NAP op de teller.

Na vandaag eerst talloze Ria's gezien te hebben die werkelijk uitgewoond waren kwamen we als 1 na laatste bij deze aan. Hij stond er al een maand of 6 maar starte ondanks de koude in 1x.

We hebben er even omheen gelopen en er in gekeken maar omdat we nog 1 op onze route hadden hebben we nog even niet gereden.

Wij dus op naar de laatste, op zich ook een hele nette, 5 maanden jonger met 124.000 op de teller en net zo duur en er kon weinig met de prijs gedaan worden ondanks geen inruil.

Omdat de eerdere minder km had bleef deze interessant, gebeld dat we even wilde rijden en teruggegaan.

Flink stuk gereden en toen onderhandelen over de prijs omdat we geen inruil hadden.

Dankzij dit forum wist ik dat ik moest letten op de distributie-riem, achter-schokbrekers en water in de achterbak.

De wagen reed OK, remmen OK en ook een hobbelige weg gaf geen vreemde bonken.

Wel ratelde de ventilator, piepte de koppelingskabel en ging deze ietwat zwaar, ging het sturen wat zwaarder dan eerdere Rio's die dag en wisten we niets van de riem dus aangegeven dat we interesse hadden mits er naar de ventilator gekeken werd, naar de koppeling en het sturen.

Op de vraag hoe het zat met de riem en verwijzend naar dit forum was de garagehoude recht door zee: er gaat een nieuwe riem in.

Alleen hebben we beiden geen idee wat te doen met het kleine beetje water in de kofferbak, ik las dat het door haarscheurtjes komt, maar waar?

Naast dat alles dus opgelost wordt kregen we ook nog iets van de prijs af. Al met al zijn we blij met deze op het eerste oog een "goede" aankoop.

Bedankt voor de nuttige info vooraf en het antwoord op de laatse vraag ;)

Guest GreyGriffin

Hallo i2Paq,

Ook ik heet je welkom op het forum! En wens je uiteraard veel prettige en veilige kilometers toe in je Rio. Kan je helaas geen praktische antwoorden geven op je vragen, want ik rijd zelf in de baby-Kia. Maar die gaan vast wel komen, want er zwerven de nodige Rio-eigenaren rond op deze site.

Vriendelijke groet van

GreyGriffin

Hartelijk dank.

De auto is voor mevr. i2Paq ;)

Ik heb ondertussen al het topic over het afkitten gevonden en zal de info even aan de garage doorspelen.

Weet ik meteen wanneer we hem misschien kunnen halen, wordt zo-wie-zo ergens tussen Kerst en Nieuwjaar.

Riempje even laten vervangen ja, is het beste. Hij is er wel aan toe na 9 jaar en 76.000 km gelopen ;) De haarscheurtjes zitten in de lasnaden van het dak op de "onderkant", ter hoogte van het stuk waar de scharnieren voor de kofferklep zitten (in geval van een hatchback, de Sedan heeft hier geen last van).

Het zware koppelen en het krakende geluid kan duiden op een kapotte drukgroep van de koppeling, ook geen vreemd punt bij dit type auto. Laat er even naar kijken.

Het ratelen van de ventilator dat hebben ook wel meer Rio's. Een kwestie van een drupje olie of iets dergelijks en het is verholpen ;)

Het zwaardere sturen zal te maken hebben dat de auto al een half jaar niet echt meer heeft gereden, en omdat de bandenspanning waarschijnlijk te laag zal zijn (ook geen onbekend gegeven bij gebruikte auto's in het algemeen).

Riempje even laten vervangen ja, is het beste. Hij is er wel aan toe na 9 jaar en 76.000 km gelopen ;) De haarscheurtjes zitten in de lasnaden van het dak op de "onderkant", ter hoogte van het stuk waar de scharnieren voor de kofferklep zitten (in geval van een hatchback, de Sedan heeft hier geen last van).

Waarvan akte.

Het zware koppelen en het krakende geluid kan duiden op een kapotte drukgroep van de koppeling, ook geen vreemd punt bij dit type auto. Laat er even naar kijken.

Het piepen zit echt in het pedaal, dat van die drukgroep geef ik door. Is dat een zware ingreep?

Het ratelen van de ventilator dat hebben ook wel meer Rio's. Een kwestie van een drupje olie of iets dergelijks en het is verholpen ;)

Is de ventilator makkelijk te benaderen?

Het zwaardere sturen zal te maken hebben dat de auto al een half jaar niet echt meer heeft gereden, en omdat de bandenspanning waarschijnlijk te laag zal zijn (ook geen onbekend gegeven bij gebruikte auto's in het algemeen).

Dat zei de garage ook al.

Bedankt voor je reactie!

Waarvan akte.

Het piepen zit echt in het pedaal, dat van die drukgroep geef ik door. Is dat een zware ingreep?

Is de ventilator makkelijk te benaderen?

Dat zei de garage ook al.

Bedankt voor je reactie!

De drukgroep is een vrij zware operatie ja, dus laat er goed naar kijken. Als je er te lang mee blijft doorrijden dan kost het je je koppeling...

De ventilator is te benaderen onder het dashboard, in de "beenruimte" van de passagiersplek. Daar zit een soort zwart kastje en daar zit je ventilator in.

De drukgroep is een vrij zware operatie ja, dus laat er goed naar kijken. Als je er te lang mee blijft doorrijden dan kost het je je koppeling...

Dus veel werk, en de kosten (materiaal en abeidsduur)?

Is het raadzaam om meteen naar de koppeling te laten kijken?

De ventilator is te benaderen onder het dashboard, in de "beenruimte" van de passagiersplek. Daar zit een soort zwart kastje en daar zit je ventilator in.

Dank je, morgen ga ik de garage even bellen om eea. even kort te sluiten.

Ik denk dat ik er niet onderuit kom om bv. de materiaal kosten van de drukgroep oid. te betalen mocht dat het euvel zijn.

Beter nu wat extra inversteren dan naderhand veel meer kwijt zijn.

Dus veel werk, en de kosten (materiaal en abeidsduur)?

Is het raadzaam om meteen naar de koppeling te laten kijken?

Dank je, morgen ga ik de garage even bellen om eea. even kort te sluiten.

Ik denk dat ik er niet onderuit kom om bv. de materiaal kosten van de drukgroep oid. te betalen mocht dat het euvel zijn.

Beter nu wat extra inversteren dan naderhand veel meer kwijt zijn.

De drukgroep kost uit m'n hoofd 64 euro en een beetje voor een Rio 1500, arbeid zit je denk ik aan 200 euro ofzo. Het is raadzaam om de koppeling ook direct na te laten kijken ja. Als de drukgroep vervangen moet worden, dan moet deze toch los.

Probeer wel op vervanging te sturen. Het is een algemeen bekend Rio-kwaaltje. Ik heb het nu al een keer gehad bij 60.000 kilometer, en de teller staat nu op 109.000 en het verhaaltje begint wederom.

Wat ik me nu nog bedenk, kijk of de auto goed gebalanceerd is. Bij de Rio moeten de wielen iets vaker gebalanceerd worden. Vraag me niet waarom, maar (mits originele wielen) dit is gewoon een gegeven :P

Ik hoop dat je er een mooie deal uit kunt halen zo. Als al deze punten gecontroleerd zijn, heb je een perfecte ruime auto voor weinig geld.

Als je twijfels hebt over de drukgroep, ga dan even in de auto zitten, laat de motor uit, en pomp een keer of 3 met je koppelpedaal. Voel en hoor je een lichte kraak als je hem intrapt, dan is het toch tijd voor een nieuwe drukgroep ;)

Als je twijfels hebt over de drukgroep, ga dan even in de auto zitten, laat de motor uit, en pomp een keer of 3 met je koppelpedaal. Voel en hoor je een lichte kraak als je hem intrapt, dan is het toch tijd voor een nieuwe drukgroep ;)

Beetje lastig, de auto staat ongeveer 200Km hier vandaan :mrgreen:

De distributieriem is ondertussen vervangen.

Hoi I2Pac,

Een beetje laat :oops: maar ook namens mij als Rio Rijder welkom op het forum.

Keurig dat de riem meteen word vervangen en dat er naar de andere puntjes word gekeken. Let je er wel op dat niet alleen de riem, maar ook de spanrollen worden vervangen?

Verder wens ik jou / jullie h

Afgelopen woensdag contact gehad met de garage (de eigenaar was terug van vakantie en belde me even over de voortgang).

De kachelmotor liep weer stilletjes en zoals gezegd was de riem vervangen.

Omdat ook hij geen goed gevoel had over de drukgroep en de koppeling zelf stelde hij voor om de gewerkte uren voor zijn rekening te nemen als ik de materiaalkosten voor mijn rekening nam.

Op dit voorstel zat ik eigenlijk te wachten en heb dus Ja gezegd, kost mij ongeveer op 200,-.

Als alles mee zit gaan we de auto aanstaande dinsdag of woensdag ophalen :-P

Keurig! Ik denk, als ik dit allemaal zo hoor, dat je er verders een zeer nette auto aan hebt waar je nog lang plezier van zult hebben!

En uiteraard zijn we benieuwd naar foto's als je hem hebt he :D

Zo, net ruim 280Km gereden met "onze" Kia Rio. Hij heeft 1:15 gereden bij een gemiddelde snelheid van 115Km/u!!

Hij rijd super! Zeker met die nieuwe koppeling.

Wel maakt de ventilator nog een klein rateltje en ik denk dat hij gewoon vervangen moet worden. Als we de auto over 4 weken nog hebben dan gaan we dat doen.

Verder heeft het gaspendaal bovenin (in ruststand) een dood punt en "plakt" een beetje, erg lastig bij het optrekken.

Hier gaan we gauw iets aan laten doen bij de garage om de hoek.

Daarnaast vindt ik de verwarming ruiken naar warm rubber, geen idee hoe ik het anders kan omschrijven. Weet ook niet of er een soort van filter is wat we kunnen vervangen.

Het is niet vervelend maar wel benauwend na een tijdje.

Het plakken van het gaspendaal, daarvoor moet je even het gasklephuis laten reinigen. Door vuil wil deze wel eens gaan plakken. Bij mij hebben ze het geloof ik met Tunap Universalcleaner schoongespoten. Nu rijd hij weer top! Laat ook direct de pedalen smeren, een klusje van een halve minuut.

Het rubbere... kan door de smering van de ventilator komen. Even een weekje mee doorrijden en proberen de ventilator zo veel mogenlijk op volle toeren te laten draaien, bij voorkeur op de recirculatiestand, zodat luchten van buiten niet ook naar binnen komen.

Maar hoe bedoel je: "Als we de auto over 4 weken nog hebben"? Alweer plannen voor verkoop?

Het plakken van het gaspendaal, daarvoor moet je even het gasklephuis laten reinigen. Door vuil wil deze wel eens gaan plakken. Bij mij hebben ze het geloof ik met Tunap Universalcleaner schoongespoten. Nu rijd hij weer top! Laat ook direct de pedalen smeren, een klusje van een halve minuut.

OK, bedankt voor de tip!

Het rubbere... kan door de smering van de ventilator komen. Even een weekje mee doorrijden en proberen de ventilator zo veel mogenlijk op volle toeren te laten draaien, bij voorkeur op de recirculatiestand, zodat luchten van buiten niet ook naar binnen komen.

Dat was precies mijn idee, we gaan dat zeker even doen.

Maar hoe bedoel je: "Als we de auto over 4 weken nog hebben"? Alweer plannen voor verkoop?

Haha, nee, mijn vrouw is per 1 jan. 2010 werkeloos en had auto v/d zaak en vandaar deze Rio.

Ze heeft wat ijzers in het vuur ivm. werk en stel dat het snel gaat dan kan het zo zijn dat de Rio met 1 a 2 maanden niet meer nodig is.

Het idee is om hem dan voor dezelfde prijs te verkopen, zeker met nieuwe Distri en Koppeling.

Ik heb overigens de oude koppeling gezien, deze was inderdaad bijna op, de drukgroep was wel nog OK.

De nieuwe had het dubbele aantal drukveren.

Klopt, maar hij is wel gekocht met in het achterhoofd dat we er langer mee willen doen indien nodig.

Vandaar de leeftijd, het aantal kilometers en de "reparaties" zoals de riem en koppeling.

Wel moet ik nog even naar het lekken kijken morgen, dat ben ik helemaal vergeten te vragen.

Ook zit er overal nog groen tussen de naden van de dakreling etc. Maar ja, het sneeuwt en vriest nu hier....