Okkie Geplaatst 31 Maart, 2025 Geplaatst 31 Maart, 2025 Hallo allemaal, Ik ben al een tijd op zoek (ook hier op het forum) naar een K&N filter voor de Picanto 1.0 t-gdi (JA) van mijn vriendin. Als ik via Google zoek kom ik bij diverse websites uit die een filter aanbieden maar ik kon steeds bij een rond filter uit maar ik heb een rechthoekig filter. Ik heb het originele filter opgemeten en via die weg naar een K&N filter gezicht maar helaas (nog) niks gevonden. Is er iemand die een K&N filter heeft gevonden met de juiste afmetingen? Quote
ehombie Geplaatst 1 April, 2025 Geplaatst 1 April, 2025 Gewoon origineel houden...zeker als je nog garantie hebt. je gaat er geen merkbare verschil van krijgen...of ga je ermee naar een car show om extra punten te scoren? Quote
Okkie Geplaatst 1 April, 2025 Topic Starter Geplaatst 1 April, 2025 7 uur geleden, zei ehombie: Gewoon origineel houden...zeker als je nog garantie hebt. je gaat er geen merkbare verschil van krijgen...of ga je ermee naar een car show om extra punten te scoren? Het gaat mij ook niet om het merkbare verschil. Het gaat mij erom dat het filter niet meer vervangen hoeft te worden. De Picanto is van 2019 en heeft 42.000km gereden. Denk dat m'n vriendin hier over 10 jaar nog mee rijdt dus het filter verdient zichzelf weer terug. Ik heb zelf ook een K&N filter dus schoonmaakset heb ik nog staan Quote
ehombie Geplaatst 1 April, 2025 Geplaatst 1 April, 2025 kostenbaten analyse zal ik niet uitzoeken... om op een luchtfilter je verdienste te pakken voor onderhoudskosten... ja nou...ieder zijn ding. succes. Kom je er niet uit....zou ik het gewoon origneel houden. puflux,mann, bosch filters kosten ook niet de wereld.... daarnaast afvragen, hoeveel km op jaarbasis, en zit men veel op zandwegen? Quote
Murcielaygo Geplaatst 1 April, 2025 Geplaatst 1 April, 2025 Bij mijn Picanto TA uit 2012 is de termijn voor het motorfilter 45.000km of 3 jaar, dat zal voor een JA niet veel anders zijn.Obv het bouwjaar zou je dan nu aan je tweede filter toe zijn. Die voor mijn TA kost me nog geen €7,- dus ik denk niet dat je hier je winst gaat halen... Quote
Okkie Geplaatst 1 April, 2025 Topic Starter Geplaatst 1 April, 2025 Bij mijn Picanto TA uit 2012 is de termijn voor het motorfilter 45.000km of 3 jaar, dat zal voor een JA niet veel anders zijn.Obv het bouwjaar zou je dan nu aan je tweede filter toe zijn. Die voor mijn TA kost me nog geen €7,- dus ik denk niet dat je hier je winst gaat halen...Wij laten de onderhoudsbeurten door de dealer uitvoeren. Ik denk dat deze wel iets meer rekent dan €7,- voor het vervangen van het luchtfilter. Quote
Murcielaygo Geplaatst 4 April, 2025 Geplaatst 4 April, 2025 Je leest het verkeerd; ik vervang mijn filters zelf en dat kost me dan €7,- per filter en nog geen 5 minuten. De laatste keer heeft mijn zoontje van 7 het filter vervangen, want hij "wilde ook sleutelen"...5 jaar geleden vroeg de dealer (volgens een folder die ik nog heb voor de TA) €39,- voor het vervangen van het filter.Ik ging er vanuit dat jij je vervanging zelf zou doen, aangezien je een eventuele K&N ook zelf zou doen lijkt mij.Mijn onderhoud laat ik nog steeds bij de dealer doen, inmiddels al 13 jaar, maar de extra vervagingen zoals interieur- en luchtfilter en bougies doe ik zelf.Dealer doet daar ook nooit moeilijk over en ik hield gewoon garantie tot de 150.000km... Quote
Anoniem123 Geplaatst 4 April, 2025 Geplaatst 4 April, 2025 Interieurfilter en luchtfilter doe ik ook altijd zelf. Garage rekent er zo €30 per stuk voor terwijl je het zelf voor minder dan de helft kan. Quote
Okkie Geplaatst 4 April, 2025 Topic Starter Geplaatst 4 April, 2025 Je leest het verkeerd; ik vervang mijn filters zelf en dat kost me dan €7,- per filter en nog geen 5 minuten. De laatste keer heeft mijn zoontje van 7 het filter vervangen, want hij "wilde ook sleutelen"...5 jaar geleden vroeg de dealer (volgens een folder die ik nog heb voor de TA) €39,- voor het vervangen van het filter.Ik ging er vanuit dat jij je vervanging zelf zou doen, aangezien je een eventuele K&N ook zelf zou doen lijkt mij.Mijn onderhoud laat ik nog steeds bij de dealer doen, inmiddels al 13 jaar, maar de extra vervagingen zoals interieur- en luchtfilter en bougies doe ik zelf.Dealer doet daar ook nooit moeilijk over en ik hield gewoon garantie tot de 150.000km...Ik heb onlangs bij m'n eigen auto de kachelradiateur nog voor de deur vervangen en vorig jaar beide schokdempers vervangen en gelijk verlagingsveren geplaatst. In het verleden van diverse auto's remschijven en/of remblokken vervangen en ook diverse uitlaatdelen.Luchtfilter is dus geen probleem.I.v.m. de mobiliteitsgarantie laten we de onderhoudsbeurten volledig door de dealer uitvoeren.Dan is een K&N filter zo terug verdient. Quote
Murcielaygo Geplaatst 4 April, 2025 Geplaatst 4 April, 2025 Als je rekent met de prijzen van de dealer is het idd een simpele rekensom.Maar als je een K&N van 50 tot 70 euro (even gauw gekeken) uitzet tegen een "gewoon" filter van €7 moet je dat 7 tot 10x uitsparen.Ofwel 315.000 tot 450.000km. Bovenop de 42.000km die er al gereden is zit je dan op 3,5 tot 4k. De auto is nu 6 jaar oud, dus zo'n 7k per jaar gereden, dan zou je 'm nog zo'n 45 tot 64 jaar moeten rijden.Zou dat filter dan echt nog goed zijn? Of de auto?Bij de aangegeven 10 jaar die je nog zou willen rijden kom je op zo'n 70.000km, dat is niet eens twee vervangingen obv kilometers, of net 3 obv tijd.Je rekent jezelf rijk... Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.