turtle_snacks Posted April 25 Posted April 25 Ik kocht ongeveer 6 maanden geleden een Kia Niro occasion uit 2019. Vorige maand begon ik af en toe een schurend geluid te horen bij het remmen bij bepaalde snelheden, en na wat onderzoek vermoed ik dat dit het DCT-probleem is dat zich bij dit model Niro voordoet. Het wordt hier heel nauwkeurig beschreven in dit 'servicebulletin' uit de VS: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2020/MC-10185035-0001.pdf "This bulletin provides the procedure to replace the Double Clutch set or Double Clutch Transmission (DCT) assembly on some 2018-2019MY Niro (DE HEV, DE PHEV) vehicles, equipped with the 6-Speed DCT, which may exhibit an abnormal “Grrrr and/or grinding” noise when down shifting from 4th to 3rd gear" Ik bracht hem naar een Kia-dealer en tijdens de jaarlijkse onderhoudsbeurt deelde ik dit bulletin met en vroeg hen om specifiek de DCT te inspecteren. Het resultaat was dat ze DCT-diagnostiek hadden uitgevoerd, maar niets konden vinden. Ze adviseren dat ik mijn achterremmen moet vervangen vanwege wat roest. Ik heb nog een garage naar de remmen laten kijken die zijden dat het roest minimaal is, en aangezien het geluid alleen bij zeer specifieke snelheden optreedt, denk ik niet dat dat het probleem is. Deze auto loopt over ongeveer een jaar uit de garantie en ik vrees dat het probleem erger wordt, maar zonder dat Kia het probleem heeft gediagnosticeerd, kan ik de DCT niet laten vervangen. Hoe kan ik dit het beste bij een dealer aanpakken? Of kan iemand een specifieke dealer aanbevelen die er meer verstand van heeft? Quote
xtra40 Posted April 25 Posted April 25 heb je dit bulletinn ook aan de dealer laten zien ?? of allen verteld kan zijn dat zij dit niet weten en anders gewoon naar de volgend dealer ?? Quote
turtle_snacks Posted April 25 Author Posted April 25 2 hours ago, xtra40 said: heb je dit bulletinn ook aan de dealer laten zien ?? of allen verteld kan zijn dat zij dit niet weten en anders gewoon naar de volgend dealer ?? Ik heb de bulletin mee gebracht. Ze hidden dit specifieke probleem niet eerder gezien. Ja waarschijnlijk moet naar een andere dealer maar ik wilde zien hoe ik beter voorbereid kan zijn Quote
HenkM Posted April 25 Posted April 25 16 minuten geleden, zei turtle_snacks: Ze hidden dit specifieke probleem niet eerder gezien. "Wij kennen het niet dus bestaat het niet"? Wat roest op remmen dus vervangen??? Lekker advies, valt waarschijnlijk buiten garantie. Lichte aanslag roest is eenvoudig op te lossen door enkele malen fors te remmen. Als roest de oorzaak is dan schuren de remmen bij elke snelheid. Zwaardere aanslag is door een beetje vakgarage ook op te lossen zonder vervangen van de remmen. Quote
Rowicom Posted April 26 Posted April 26 Over een jaar uit de garantie? Kia geeft op alle Niro's 10 jaar garantie. Quote
Rowicom Posted April 26 Posted April 26 Ik had met mijn Niro uit 2021 een zwaar en plakkerig punt in de 0-stand van het stuur. Had er veel over gelezen op het Britse Kia forum. Mijn dealer, Kia Wensink in Almere, kende ondanks mijn uitvoerige geprinte documentatie, het probleem ook niet, maar stelde een vraag in hun landelijke dealerchatbox en kreeg een reactie van 3 andere dealers in het land. Daarop zijn ze serieus gaan rijden en onderzoeken. Resultaat was dat stuurkolom en stuurhuis onder garantie vervangen is. Kosten ruim 5.000 euro. Chapeau voor Wensink Almere! Quote
HenkM Posted April 26 Posted April 26 15 minuten geleden, zei Rowicom: ver een jaar uit de garantie? Kia geeft op alle Niro's 10 jaar garantie. Behalve op slijtage onderdelen? Quote
Rowicom Posted April 26 Posted April 26 2 minuten geleden, zei HenkM: Behalve op slijtage onderdelen? Uiteraard. Quote
turtle_snacks Posted April 26 Author Posted April 26 1 hour ago, HenkM said: Behalve op slijtage onderdelen? Ik hoop dat dit niet als slijtage is gezien als het een bekende mechanische probleem is Quote
Rowicom Posted April 27 Posted April 27 Aanvulling op mijn bericht over 10 jaar garantie. Voorwaarden: max 150.000 km. Onderhoud op tijd uitgevoerd qua voorgeschreven interval en kilometrage. Er is aantoonbaar gebruik gemaakt van originele onderdelen en voorgeschreven olie en vloeistoffen. Quote
turtle_snacks Posted April 27 Author Posted April 27 3 hours ago, Rowicom said: Aanvulling op mijn bericht over 10 jaar garantie. Voorwaarden: max 150.000 km. Onderhoud op tijd uitgevoerd qua voorgeschreven interval en kilometrage. Er is aantoonbaar gebruik gemaakt van originele onderdelen en voorgeschreven olie en vloeistoffen. Dit is een voormalig lease auto dus ik weet dat het op tijd was onderhouden maar niet bij een Kia dealer, en dus ik heb geen aantoonbaar bewijs van precies wat er elke keer was uitgevoerd. Maar dit is ook waarom ik wil dit mogelijke DCT probleem binnen de 7 jaar garantie oplossen - het is een bekende probleem met deze model Niro en is niet verbonden aan onderhoud. Quote
Rowicom Posted April 27 Posted April 27 Ben bang dat Kia je wel aan 'bewijzen' gaat houden. Daar zijn ze heel strikt mee. Zit er bijvoorbeeld een afleveringssticker in het onderhoudsboekje en zijn de beurten afgetekend en van een garagestempel voorzien? Hoeveel heeft ie eigenlijk gelopen? Quote
turtle_snacks Posted April 27 Author Posted April 27 8 minutes ago, Rowicom said: Ben bang dat Kia je wel aan 'bewijzen' gaat houden. Daar zijn ze heel strikt mee. Zit er bijvoorbeeld een afleveringssticker in het onderhoudsboekje en zijn de beurten afgetekend en van een garagestempel voorzien? Hoeveel heeft ie eigenlijk gelopen? Ik heb deze overzicht van de lease maatschappij van de dealer - dus wel op tijd onderhouden (soms eerder dan nodig) maar verder niet veel informatie. Het is nu op ongeveer 68k km Quote
turtle_snacks Posted April 27 Author Posted April 27 16 minutes ago, Rowicom said: En heb je het Kia onderhoudsboekje afgestempeld erbij? Nee helaas die heb ik niet. Misschien kan ik bij de dealer waar ik de auto heb gekocht nog navragen. Quote
Blijmetkia Posted May 18 Posted May 18 Ik heb destijds voor ik onze Niro kocht bij FINNIK tegen betaling een volledig rapport opgevraagd. Hier kon ik ook zien waar en bij hoeveel km het onderhoud was uitgevoerd. Dit kan de garage ook inzien volgens mij. Ik heb ook geen onderhoudsboekje bij de auto. Dit heeft tot nu toe nog geen problemen met garantie gegeven. Quote
Rowicom Posted May 18 Posted May 18 5 minuten geleden, zei Blijmetkia: Ik heb destijds voor ik onze Niro kocht bij FINNIK tegen betaling een volledig rapport opgevraagd. Hier kon ik ook zien waar en bij hoeveel km het onderhoud was uitgevoerd. Dit kan de garage ook inzien volgens mij. Ik heb ook geen onderhoudsboekje bij de auto. Dit heeft tot nu toe nog geen problemen met garantie gegeven. Heb je wel eens een garantiegeval gehad dan? Quote
Anoniem123 Posted May 18 Posted May 18 Zijn ze zo streng dan? Mijn auto is niet 100% dealer onderhouden voor zover ik weet en geïmporteerd. onder garantie zijn vervangen: 2 bobines en de koppelings actuator Quote
Blijmetkia Posted May 18 Posted May 18 Ja, het knopje van het portier hendel werkte niet meer, en er is een embleem onder garantie vervangen. Ik heb de Kia 3 jaar geleden bij bochane Lelystad gekocht, was toen 4 jaar oud en was die tijd een leaseauto. Is tijdens de lease omgeving Venlo in onderhoud geweest. Ik had geen onderhoudsboekje erbij maar door het rapport van Finnik kon ik de geschiedenis inzien. Wou eigenlijk naar Wassink Doetinchem maar daar moest ik eerst een onderhoudsbeurt laten doen die een paar maand daarvoor pas uitgevoerd was door een Kia dealer. Ik tegen die meneer dus de bijna nieuwe olie en filter moet verwijdert worden en dan weer nieuwe erop!!!! Toen het verhaal bij Wassink Winterswijk gedaan en daar kon ik wel gewoon terecht voor de garantie en onderhoud. Ben er nu 3 jaar en zeer tevreden. Maar Doetinchem zien ze mij nooit. Zo zit er wat ik zo lees op het forum toch best wel verschil in de dealers. Quote
Anoniem123 Posted May 18 Posted May 18 Breek me de bek niet los over Doetinchem… Daar zit ik helaas aan vast, zij hebben al de koppeling, actuator en bobines vervangen. Ze wilden er maar 2 bobines vervangen, ondanks dat ze alle 4 foutcodes gaven. Uiteindelijk zelf maar 2 nieuwe NGK’s gekocht Quote
Blijmetkia Posted May 18 Posted May 18 (edited) Wat vervelend zeg. Je hoopt dat het altijd netjes opgelost wordt en niet half. Edited May 18 by Blijmetkia Dubbel bericht. Quote
Catfisch Posted July 22 Posted July 22 Mijn Niro, ook uit 2019 (79000 km gelopen), lijkt hetzelfde te hebben. Bij hogere snelheden afremmen is er kort een geluid te horen wat duidt op het terugschakelen. @turtle_snacks Hoe is het bij jou nog afgelopen met dit probleem? Quote
Pascal Stegers Posted September 23 Posted September 23 Kia is helaas een kei in ontkennen. Bij ons is na lang aandringen en vermelding op facebook uiteindelijk de dual clutch vervangen. Gaf geen foutmeldingen zeggen ze dan... Nu na een jaar weer gezeur dus ik ben weer met ze in conclaaf.. Ik blijf net zo lang doorgaan tot ze echt actie ondernemen. Quote
Pascal Stegers Posted November 12 Posted November 12 Op 25-4-2025 om 12:52, zei turtle_snacks: Ik kocht ongeveer 6 maanden geleden een Kia Niro occasion uit 2019. Vorige maand begon ik af en toe een schurend geluid te horen bij het remmen bij bepaalde snelheden, en na wat onderzoek vermoed ik dat dit het DCT-probleem is dat zich bij dit model Niro voordoet. Het wordt hier heel nauwkeurig beschreven in dit 'servicebulletin' uit de VS: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2020/MC-10185035-0001.pdf "This bulletin provides the procedure to replace the Double Clutch set or Double Clutch Transmission (DCT) assembly on some 2018-2019MY Niro (DE HEV, DE PHEV) vehicles, equipped with the 6-Speed DCT, which may exhibit an abnormal “Grrrr and/or grinding” noise when down shifting from 4th to 3rd gear" Ik bracht hem naar een Kia-dealer en tijdens de jaarlijkse onderhoudsbeurt deelde ik dit bulletin met en vroeg hen om specifiek de DCT te inspecteren. Het resultaat was dat ze DCT-diagnostiek hadden uitgevoerd, maar niets konden vinden. Ze adviseren dat ik mijn achterremmen moet vervangen vanwege wat roest. Ik heb nog een garage naar de remmen laten kijken die zijden dat het roest minimaal is, en aangezien het geluid alleen bij zeer specifieke snelheden optreedt, denk ik niet dat dat het probleem is. Deze auto loopt over ongeveer een jaar uit de garantie en ik vrees dat het probleem erger wordt, maar zonder dat Kia het probleem heeft gediagnosticeerd, kan ik de DCT niet laten vervangen. Hoe kan ik dit het beste bij een dealer aanpakken? Of kan iemand een specifieke dealer aanbevelen die er meer verstand van heeft? Kia Nederland inschakelen en vol houden dat ze moeten controleren. Foutcodes worden niet altijd aangegeven. Bij word op dit moment de koppeling en het vliegwiel vervangen en toch zeggen ze steeds dat er niets aan de hand was. Quote
Pascal Stegers Posted November 14 Posted November 14 Op 25-4-2025 om 12:52, zei turtle_snacks: Ik kocht ongeveer 6 maanden geleden een Kia Niro occasion uit 2019. Vorige maand begon ik af en toe een schurend geluid te horen bij het remmen bij bepaalde snelheden, en na wat onderzoek vermoed ik dat dit het DCT-probleem is dat zich bij dit model Niro voordoet. Het wordt hier heel nauwkeurig beschreven in dit 'servicebulletin' uit de VS: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2020/MC-10185035-0001.pdf "This bulletin provides the procedure to replace the Double Clutch set or Double Clutch Transmission (DCT) assembly on some 2018-2019MY Niro (DE HEV, DE PHEV) vehicles, equipped with the 6-Speed DCT, which may exhibit an abnormal “Grrrr and/or grinding” noise when down shifting from 4th to 3rd gear" Ik bracht hem naar een Kia-dealer en tijdens de jaarlijkse onderhoudsbeurt deelde ik dit bulletin met en vroeg hen om specifiek de DCT te inspecteren. Het resultaat was dat ze DCT-diagnostiek hadden uitgevoerd, maar niets konden vinden. Ze adviseren dat ik mijn achterremmen moet vervangen vanwege wat roest. Ik heb nog een garage naar de remmen laten kijken die zijden dat het roest minimaal is, en aangezien het geluid alleen bij zeer specifieke snelheden optreedt, denk ik niet dat dat het probleem is. Deze auto loopt over ongeveer een jaar uit de garantie en ik vrees dat het probleem erger wordt, maar zonder dat Kia het probleem heeft gediagnosticeerd, kan ik de DCT niet laten vervangen. Hoe kan ik dit het beste bij een dealer aanpakken? Of kan iemand een specifieke dealer aanbevelen die er meer verstand van heeft? Ik heb een Proceed uit 2021. Hoor vaak een brommend geluid bij bijna stilstand na het remmen. Remmen zijn vervangen dus denk ik niet dat het dat is. Nu vervangen ze het vliegwiel en de dubbele koppeling ivm andere klachten en lees ik dat het vliegwiel ook dit geluid kan maken... Vibreerd de auto ook? Quote
Recommended Posts