Jan2 Geplaatst 8 Juni, 2025 Geplaatst 8 Juni, 2025 Ik rij nu al geruime tijd met een Kia Sportage 5 van 2022. Het valt me op hoe snel de accu wordt bijgeladen als ik van huis wegrijd terwijl er nog ruim voldoende voorraad in de hybrid-accu zit. Nog geen 10 meter gereden en de motor slaat aan. Als ik parkeer en even de radio wil blijven luisteren of wat in de instelling wil veranderen, dan start de motor ook erg snel. Zit er een te krappe accu in? Quote
Wim-A Geplaatst 8 Juni, 2025 Geplaatst 8 Juni, 2025 Heeft ook te maken met de buitentemperatuur en de vraag of je de airco aan hebt staan. Alles dat met verwarming te maken heeft werkt alleen met de benzinemotor. Quote
Ben Wouters Geplaatst 9 Juni, 2025 Geplaatst 9 Juni, 2025 Op 8-6-2025 om 19:32, zei Jan2: Ik rij nu al geruime tijd met een Kia Sportage 5 van 2022. Het valt me op hoe snel de accu wordt bijgeladen als ik van huis wegrijd terwijl er nog ruim voldoende voorraad in de hybrid-accu zit. Nog geen 10 meter gereden en de motor slaat aan. Als ik parkeer en even de radio wil blijven luisteren of wat in de instelling wil veranderen, dan start de motor ook erg snel. Zit er een te krappe accu in? Als je in de bergen een lange(re) afdaling maakt zal de accu vrij snel volledig opgeladen zijn, en dus te krap voor die situatie. Hier in Nederland zie ik dat niet zo gauw gebeuren en is hij dus ruim bemeten. Dat de motor snel aanslaat bij wegrijden heeft imo te maken met hoe snel je accelereert. Heel voorzichtig wegrijden en de Sportage blijft in EV stand. Ook hogere snelheid vraagt te veel vermogen en dan komt de benzinemotor er ook bij. Met 30-40 km/h kan je best een paar kilometer rijden op de accu. Quote
Jan2 Geplaatst 10 Juni, 2025 Topic Starter Geplaatst 10 Juni, 2025 Bij heel voorzichtig wegrijden slaat de motor ook aan met ruim 1/2 gevulde hybrid-accu. Achteruit wegrijden uit garage, zet 'm in vooruit en de motor slaat aan. Met 3/4 accu vol stilstaan en autoradio aan.... na een paar minuten slaat de motor aan. Met mijn vorige auto's (geen HEV) kon ik ellenlang radio blijven luisteren. Quote
elsinga Geplaatst 12 Juni, 2025 Geplaatst 12 Juni, 2025 Op 9-6-2025 om 21:34, zei Ben Wouters: Met 30-40 km/h kan je best een paar kilometer rijden op de accu. Ik heb dat gemeten tijdens mijn "hoeveel zit er echt in de tank" test. Met volle accu en lege tank (dan forceer je de auto naar alleen accu mode) kon ik met 90km/u op de snelweg nog een kleine 4km rijden. Bij lagere snelheden zal dat waarschijnlijk meer zijn. Tijdens normaal gebruik heb ik wat langer gebruik bvan de accu alleen gezien bij een lage vermogensbehoefte. Bijvoorbeeld 90km/u op een vlakke snelweg zonder tegenwind of 50km/u constant binnen de beboouwde kom. Wordt er echter door bijvoorbeeld de airco vermogen gevraagt, dan springt de benzinemotor al snel aan. Quote
Ben Wouters Geplaatst 12 Juni, 2025 Geplaatst 12 Juni, 2025 Op 10-6-2025 om 19:34, zei Jan2: Bij heel voorzichtig wegrijden slaat de motor ook aan met ruim 1/2 gevulde hybrid-accu. Achteruit wegrijden uit garage, zet 'm in vooruit en de motor slaat aan. Met 3/4 accu vol stilstaan en autoradio aan.... na een paar minuten slaat de motor aan. Met mijn vorige auto's (geen HEV) kon ik ellenlang radio blijven luisteren. Misschien dat er een andere versie van de motormanagement software is oid. Ik kan me niet voorstellen dat als je de Accesoirestand gebruikt voor bijv radio dat de motor aanslaat om de accu op te laden. Zal wss wel een keer een waarschuwing komen. In de HEV modellen zit wel een heel kleine 12v accu. Die is in no time leeg. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.