Jump to content
Onderdelenshop24.com

Recommended Posts

Posted

Hallo, 

Ik heb een mooie Kia pro ceed gt uit 2019 in het bezit. Mooie auto. Echter heeft deze een ernstig probleem met de automatische versnellingsbak. Ik rij er altijd netjes en rustig mee. Vanuit stilstand schakelt deze van de eerste naar de tweede versneling soms zonder te koppelen. Geeft soms een enorme klap. Ook al gehad dat de automaat hem niet in zijn versnelling krijgt. Geratel... Je kunt het zelf niets aan fout doen, het is tenslotte een automatische versnellingsbak. (Schakelrobot en een dubbele droge kopppeling). 

Twee maal terug geweest zonder resultaat bij een officiële Kia dealer. Software update, calibreren, bak spoelen. Allemaal geen resultaat.  Nu staat de Kia pro ceed gt er voor de derde keer al acht weken bij de Kia dealer en het gaat zeker nog twee weken duren. Monteur ziek is het antwoord... 

Heeft iemand ook deze automaat klachten gehad?

Is het normaal dat de Kia service zo belabberd is? (Ik heb dit bij andere merken echt nog nooit meegemaakt). 

Ze dwingen je om de auto naar een officiële Kia dealer te brengen in verband met de garantie voorwaarden. Maar valt dit ook onder garantie? 

Alvast bedank, 

Berto van Oorspronk 

Posted

Vervelend...ja.

Je kunt hem hooguit naar een andere dealer brengen. Wachttijd zal denk ik niet onder de voorwaarden vallen. 

Maar wachttijden is bij veel dealers een veelhorend probleem....oorzaken zijn vaak gebrek aan onderdelen of personeelstekort...

"Software update, calibreren, bak spoelen" zijn de eerste minder intensieve handelingen... wat een probleem KAN oplossen. Maar gezien je omschrijving...denk ik dat dit het probleem inderdaad niet gaat oplossen.

Automatische versnellingsbak diagnoses, zijn vaak wat complexer...voor een monteur. Live data informatie is misschien ook moeilijk te begrijpen/beschrijven om welk onderdeel aan de deze DCT bakken de fout zijn.

Daarnaast moet al snel de versnellingsbak verwijderd worden. 

Posted

Hebben ze al de actuator vervangen? 

Geloof mij: het zal nooit top worden, ik ben al 7x terug geweest ivm raar schakelgedrag (koppeling en actuator zijn al vervangen) en nu zeggen ze doodleuk dat het zo hoort.

Raar schakelgedrag bedoel ik: schokken, traag koppelen, toerental dat enorm Schommelt bij schakelen.

Kan je alleen succes wensen vrees ik :(

Posted (edited)

Lees met belangstelling de diverse DKV (https://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbelekoppelingversnellingsbak) problemen. Toen ik een half jaar geleden overging van een leven lang Citroën rijden, naar een Zuid-Koreaan, had ik mij goed georiënteerd naar eventuele (technische) problemen. Bij de weinige negatieve ervaringen vond ik geen enkele keer de dubbele koppeling vertragingsbak genoemd. Zonder de negatieve ervaringen op dit forum te willen bagatelliseren, vermoed ik dat dat vette pech gevallen zijn. Mijn eigen ervaring: Ceed SW met vertragingsbaktype D6UF1, na 8 maanden heeft de bak nog geen misslag gemaakt, Hij schakelt soepel bij alle snelheden en overgangen. Een enkele keer bokt hij bij inschakelen van de adaptieve snelheidsregelaar vlak voor een bocht, maar dat is een regelprobleem en kan je de bak niet aanrekenen.

Adri

Edited by Breeze