Dirkje Geplaatst 26 Augustus, 2025 Geplaatst 26 Augustus, 2025 (aangepast) Wij krijgen binnenkort een KIA Niro 1.6 GDi Hybrid ExecutiveLine, bouwjaar 11/2019. Hier willen we graag een afneembare trekhaak onder laten monteren. Nu las ik echter dat er in het verleden problemen zijn geweest met afneembare trekhaken op de Niro Hybride. Ik las in die berichten dan woorden als ‘vooheen’ en ‘zijn geweest’. Het zou dan gaan om het gebruiken van een fietsendrager op die trekhaak, en met name als er elektrische fietsen op vervoerd werden. Door het gewicht zouden die gaan overhellen. Nu zijn we inmiddels vele jaren verder, en ga ik ervan uit dat die problemen inmiddels verleden tijd zijn. En/of dat er inmiddels afneembare trekhaken zijn waarbij dit probleem niét optreedt. Wie weet hier meer over? En/ wie heeft een Niro Hybride met afneembare trekhaak en ervaart deze problemen niét? Welke afneembare trekhaak is wél geschikt voor onze Niro Hybride / geeft dit probleem niet? —> Wij hebben overigens geen elektrische fiets en die gaat er ook niet komen. Heel graag hoor ik van jullie, alvast bedankt! 26 Augustus, 2025 aangepast door Dirkje Quote
michiel1960 Geplaatst 27 Augustus, 2025 Geplaatst 27 Augustus, 2025 Hallo de auto mag 100 kg dragen op de trekhaak, dat is een boel elektrische fietsen. afneembare trekhaken wilden nog wel eens 'rammelen ' dat kan geen kwaad, ze blijven vastzitten, de vergrendeling is oke. vandaar dat de ANWB nog wel eens een vaste trekhaak adviseert, een niet afneembare dus. ik heb ook een afneembare trekhaak erop zitten ,maar de mijne rammelt niet. als je het echt wilt weten moet ik onder auto kruipen ik laat hem er standaard opzitten. uit ervaring is gebleken dat het een prima extra stootbumper is .... Quote
Dirkje Geplaatst 27 Augustus, 2025 Topic Starter Geplaatst 27 Augustus, 2025 (aangepast) Dankjewel voor je reactie, hierdoor ben ik gerustgesteld. Wij zullen de trekhaak incidenteel gaan gebruiken, we hebben er bij onze huidige auto niet een, en dat vinden we soms een belemmering, vandaar dat ik er op Niro wél meteen eentje wil laten monteren. En omdat we hem willen voor incidenteel gebruik, wil ik beslist niet een vaste trekhaak, want ik zie mijzelf daar al over struikelen of tegenaan stoten. Dus gaan we hem er zelf wél na gebruik weer vanaf halen. Ik ga een afneembare trekhaak uit de KIAshop erop laten zetten door de dealer, dus ik verwacht dat het dan wel goed zal komen. Je hoeft niet speciaal voor mij onder de auto te kruipen dus (ik ging ervan uit dat mensen dat misschien zouden kunnen nalezen op de factuur, maar jij zou veel meer moeite moeten doen en dat hoeft nu ook weer niet), maar dankjewel voor het attente aanbod. 27 Augustus, 2025 aangepast door Dirkje toevoeging Quote
Rowicom Geplaatst 27 Augustus, 2025 Geplaatst 27 Augustus, 2025 Reacties een beetje kort door de bocht hier. Er is ontzettend veel over geschreven in dit topic. En het was juist de trekhaak van de dealer die problemen gaf. Gebruik de zoekfunctie. Het woord trekhaak lijkt mij passend.... Quote
Dirkje Geplaatst 27 Augustus, 2025 Topic Starter Geplaatst 27 Augustus, 2025 (aangepast) 10 uur geleden, zei michiel1960: ik laat hem er standaard opzitten. uit ervaring is gebleken dat het een prima extra stootbumper is .... Heb je dat persoonlijk ervaren, Michiel? Ik heb namelijk deze week ‘ergens’ op internet (niet in dit forum) gelezen dat als je de afneembare trekhaak erop laat zitten als je hem niet gebruikt, dat dit bij een aanrijding tot een grotere schade aan je auto kan leiden. 27 Augustus, 2025 aangepast door Dirkje Quote
Dirkje Geplaatst 27 Augustus, 2025 Topic Starter Geplaatst 27 Augustus, 2025 3 uur geleden, zei Rowicom: Reacties een beetje kort door de bocht hier. Er is ontzettend veel over geschreven in dit topic. En het was juist de trekhaak van de dealer die problemen gaf. Gebruik de zoekfunctie. Het woord trekhaak lijkt mij passend.... Dankjewel voor je reactie. Ik had dat echter al uitgebreid gedaan voordat ik de vraag hier stelde. En ik kwam in die zoektocht op internet gepubliceerde artikelen tegen waarin dus woorden stonden als ‘voorheen’ en ‘vroeger’. Ook in dit forum heb ik gezocht, en ik vond hier posts uit 2017 en 2019 over dit onderwerp. En aangezien dat inmiddels alweer 6-8 jaar geleden is, lijkt het me aannemelijk dat dit probleem inmiddels is aangepakt, en wil ik graag weten of dit inderdaad zo is. Vandaar mijn vraag… Quote
Rowicom Geplaatst 28 Augustus, 2025 Geplaatst 28 Augustus, 2025 8 uur geleden, zei Dirkje: Dankjewel voor je reactie. Ik had dat echter al uitgebreid gedaan voordat ik de vraag hier stelde. En ik kwam in die zoektocht op internet gepubliceerde artikelen tegen waarin dus woorden stonden als ‘voorheen’ en ‘vroeger’. Ook in dit forum heb ik gezocht, en ik vond hier posts uit 2017 en 2019 over dit onderwerp. En aangezien dat inmiddels alweer 6-8 jaar geleden is, lijkt het me aannemelijk dat dit probleem inmiddels is aangepakt, en wil ik graag weten of dit inderdaad zo is. Vandaar mijn vraag… Hallo Dirkje, de slechte haken werden op dit forum 'wiebelhaak' genoemd. Met name fietsendragers gaven daar problemen op. Zoek op dit forum ook naar de fabrikantnamen 'gdw' en 'mobis', als zijnde respectievelijk slechte en goede haken. Quote
Dirkje Geplaatst 28 Augustus, 2025 Topic Starter Geplaatst 28 Augustus, 2025 4 uur geleden, zei Rowicom: Hallo Dirkje, de slechte haken werden op dit forum 'wiebelhaak' genoemd. Met name fietsendragers gaven daar problemen op. Zoek op dit forum ook naar de fabrikantnamen 'gdw' en 'mobis', als zijnde respectievelijk slechte en goede haken. Dankjewel, daar ga ik nog even specifiek naar zoeken nu. Quote
Dirkje Geplaatst 28 Augustus, 2025 Topic Starter Geplaatst 28 Augustus, 2025 @RowicomOp 5 okt 2022 schreef jij in het topic ‘Montage afneembare trekhaak KIA’, pagina 26, het volgende:’ Quote De hier veel genoemde en geroemde originele Kia/Hyundai trekhaak van het merk Mobis is voor de modeljaren 2019 en verder inmiddels niet meer grijs van kleur. Nu is hij zwart. Modelnummers G5280ADE50 voor de vaste trekhaak en G5281ADE50 voor de afneembare. Het model G5281ADE50 is momenteel beschikbaar in de webshop van KIA, en deze is geschikt voor onze Niro. Ik meen dan uit dat topic te mogen concluderen dat dit één van de ‘goede’ afneembare trekhaken is? Quote
Rowicom Geplaatst 28 Augustus, 2025 Geplaatst 28 Augustus, 2025 1 minuut geleden, zei Dirkje: @RowicomOp 5 okt 2022 schreef jij in het topic ‘Montage afneembare trekhaak KIA’, pagina 26, het volgende:’ Het model G5281ADE50 is momenteel beschikbaar in de webshop van KIA, en deze is geschikt voor onze Niro. Ik meen dan uit dat topic te mogen concluderen dat dit één van de ‘goede’ afneembare trekhaken is? Ja, die heb ik zelf ook en die is goed. Ik heb dan wel de vaste versie. Maar het gaat om de bevestiging van de haak aan het chassis van de auto en die zal hetzelfde zijn. Quote
Dirkje Geplaatst 28 Augustus, 2025 Topic Starter Geplaatst 28 Augustus, 2025 (aangepast) @Rowicom Dankjewel voor de bevestiging. Voor ons zou het dan deze worden: https://webshop.kia.nl/product/trekhaak-met-afneembare-kogel-excl-kabelset/G5281ADE50 Op de foto te zien is die ook netjes gemonteerd, zonder een rechthoekige uitsnede uit de bumperplaat, wat ik ook weer ergens in dit forum voorbij zag komen. Ik zal dit model dan doorgeven aan de dealer. Dankjewel voor je hulp ook, ik ben hier enorm mee geholpen. 28 Augustus, 2025 aangepast door Dirkje Quote
Rowicom Geplaatst 28 Augustus, 2025 Geplaatst 28 Augustus, 2025 Graag gedaan. Goed dat je de haak koopt en laat monteren bij/door een Kia dealer. Dan kun je altijd terugvallen op 'non-conformiteit' mocht hij niet geschikt zijn voor een fietsendrager. Maar daar hoef je niet bang voor te zijn hoor. Quote
Dirkje Geplaatst 28 Augustus, 2025 Topic Starter Geplaatst 28 Augustus, 2025 (aangepast) Precies, dat dacht ik ook! 28 Augustus, 2025 aangepast door Dirkje Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.