Sjef tenkoppel Geplaatst 3 November, 2025 Geplaatst 3 November, 2025 Hallo, ik vond met de carscanner app een foutcode en wel B1281(11). Ik heb de code gewist omdat ik dacht dat het een incidenteel geval was. De foutcode treedt nog steeds op. Ik heb daarom met de garage gebeld en het probleem beschreven. Ik kreeg toen het volgende antwoord: Als er geen lampje brandt dan doen wij niets. Kennelijk mag de dealer de auto niet uitlezen als het Dashboard geen storing aangeeft. Is dit normaal? Quote
ehombie Geplaatst 3 November, 2025 Geplaatst 3 November, 2025 Wat is de foutcode met omschrijving volgens jouw? (ja ik kan ook e.a. opzoeken) Dealers kunnen zo reageren ja, of het terecht is....mwah...ligt eraan. Quote
Evert Mulder Geplaatst 3 November, 2025 Geplaatst 3 November, 2025 De foutcode B1281 (11) bij een Kia duidt volgens beschikbare diagnose-informatie op een probleem met de vocht/ontwasemingssensor (“auto defogger sensor”) in het ventilatie-/airconditioningsysteem. Wat betekent het precies? De sensor is geplaatst op de voorruit of in de luchtaanzuig zone en meet vochtigheid of condensvorming. AutoTroubleCode+3autohex.net+3autohex.net+3 De code wordt gezet door de A/C-bedieningsmodule (air-conditioner control module) wanneer het signaal van de auto defogger-sensor kortgesloten is naar massa (ground) of open/gestoord is (bijv. spanning < 0,1 V of > 4,9 V). autohex.net+2autohex.net+2 Fouten kunnen zijn: defecte sensor, slechte verbinding of bedrading, module-probleem. autohex.net+2autohex.net+2 Mogelijke oorzaken Verkorte of beschadigde signaalkabel of aarding van de sensor Slechte plug-verbinding of corrosie in connector Defecte sensor zelf In zeldzame gevallen: storende elektromagnetische interferentie, of een storing in de A/C module zelf. AutoTroubleCode+1 Wat kun je doen? Controleer de connector van de auto defogger sensor: zitten alle draden goed vast, geen corrosie, geen los contact. Meet de sensorbedrading: controleer of er sprake is van kortsluiting naar massa of open circuit. Vervang de sensor indien deze binnen tolerantie gestoord is. Indien sensor en bedrading OK zijn: controleer of de A/C-bedieningsmodule correct functioneert. Na reparatie: code wissen met diagnosetool en controleren of niet opnieuw terugkomt. Quote
ehombie Geplaatst 3 November, 2025 Geplaatst 3 November, 2025 Heb je nog garantie op je niro? Ik ga stiekem vanuit dat het inderdaad betrekking heeft op die humidity sensor. Volgens mij is een kenmerk dat je HVAC automatisch harder gaat werken of automatisch naar voorruit ontwaseming gaat bij een goed functioneerende sensor en in de AUTO stand. (als je bijv met vochtige kleren of met regen weer de auto instapt.) Je ramen beslaan dan eerder... Maar als je garantie hebt...en je geeft bovenstaande aan....dan heb je wel een aanknopingspunt waarom iets niet werkt. Je MIL Gaat niet branden, omdat deze code niks motorisch of veiligheid aspect vandoen heeft.... (Daarom neem ik vaak een scantool mee bij auto aanschaf... voor dit soort gebreken) Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.