Rick O Geplaatst 11 December, 2025 Geplaatst 11 December, 2025 Ik rijdt een Sportage HEV 2023 GT+ en ben op zich prima tevreden met het schakelgedrag in de ECO modus. Ik vind alleen het onderstel/veergedrag in de sportmodus veel prettiger. Is het mogelijk deze instelling van het onderstel ook in de Eco modus te gebruiken? Ik heb al even in de instellingen lopen zoeken maar kan het niet vinden. Quote
Ben Wouters Geplaatst 12 December, 2025 Geplaatst 12 December, 2025 Heb dezelfde Sportage (my 2025) maar in mijn manual (2024) kan ik niets vinden over aanpassing van de vering (ECS = Electronically Controlled Suspension) in de 2 rijmodi. (ECO of SPORT) Lijkt mij dat de ECS continue hetzelfde werkt. Wat mij naast schakelgedrag opvalt is dat regenerative braking wat agressiever is in de SPORT mode, gaat wat meer richting one pedal rijden zoals bijv in een Tesla. Quote
Rick O Geplaatst 16 December, 2025 Topic Starter Geplaatst 16 December, 2025 Ik merk dat hij in de sport stand net ff wat steviger is. Iets minder na deinen na een drempel bijvoorbeeld. Quote
Ben Wouters Geplaatst 16 December, 2025 Geplaatst 16 December, 2025 (aangepast) Heb ChatGPT wat laten uitzoeken: ECS per rijmodus (Sportage MY25) Eco-modus Doel: comfort, rust en efficiëntie Wat ECS doet: Dempers staan gemiddeld zachter afgesteld Correcties gebeuren minder agressief Meer filtering van kleine oneffenheden Minder focus op carrosseriecontrole Gevoel voor de bestuurder: Soepeler rijgedrag Meer comfort op slechte wegen Iets meer overhellen in bochten (binnen veilige marges) Sport-modus Doel: stabiliteit, controle en directheid Wat ECS doet: Dempers staan structureel harder Snellere en sterkere dempingsaanpassingen Minder duiken bij remmen Minder overhellen in bochten Gevoel voor de bestuurder: Strakker onderstel Directer stuurgevoel Meer vertrouwen bij dynamisch rijden Heb niets kunnen vinden over het instellen van ECS onafhankelijk van de rijmodi. 16 December, 2025 aangepast door Ben Wouters Quote
la taupe Geplaatst 17 December, 2025 Geplaatst 17 December, 2025 Ik rij met een Mild Hybrid 2025 GTLine, maar ik vraag mij af of ik wel over een ECS systeem beschik? Hoe kan ik dat weten? Quote
Ben Wouters Geplaatst 17 December, 2025 Geplaatst 17 December, 2025 1 uur geleden, zei la taupe: Ik rij met een Mild Hybrid 2025 GTLine, maar ik vraag mij af of ik wel over een ECS systeem beschik? Hoe kan ik dat weten? Met ECS moet er een electrische aansluiting op ieder schokbreker zitten. ChatGPT geeft het volgende als test voor de werking van de ECS: Praktische rijtests (meest betrouwbaar) A. Comfortverschil-test (Eco ↔ Sport) Zo doe je het Zoek een weg met klinkers, verkeersdrempels of slecht asfalt Rijd 40–60 km/u in Eco-modus Rijd exact hetzelfde stuk in Sport-modus Wat je moet merken Eco: zachter, meer filtering Sport: duidelijk strakker, meer feedback Geen merkbaar verschil = mogelijke ECS-storing. B. Bochtentest Zo doe je het Neem een lange bocht met constante snelheid (60–80 km/u, veilig) Vergelijk Eco en Sport Wat je moet merken Sport: minder overhellen, stabieler Eco: iets meer rolbeweging C. Remtest (neusduik) Zo doe je het Rijd ±70 km/u Rem stevig (veilig, recht stuk weg) Wat je moet merken Sport: minder duiken aan de voorzijde Eco: iets meer beweging Quote
angie Geplaatst 19 December, 2025 Geplaatst 19 December, 2025 Nuttige info. Had een hele fijne ceed ws maar tot nu toe vind ik de sportage erg op en neer gaan over drempels en bij bochten word ik op 1 bil geduwd. Quote
Rick O Geplaatst 24 December, 2025 Topic Starter Geplaatst 24 December, 2025 Volgens mij had alleen de GT+ de adaptieve dempers Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.