Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

DWA Driver Attention Warning of wel het kopje koffie en neem pauze

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

We hebben juli 2025 een nieuwe Picanto geleased en worden uitermate ge-rriteert door "neem een pauze of wel  het kopje koffie" (de Driver Attention Warining) ongeveer om de 30-40 km krijg je deze melding. Het is ook niet uit te zetten (menu keuze is er niet meer) . We hebben van de garage twee picanto's mee gekregen op ons verzoek omdat ze bleven aangeven dat we, met 2 handen aan het stuur moesten rijden, af en toe verzitten, in de auto blijven praten (radio staat aan) bullshit dus. U raad het al een heel ander verhaal, beide picanto's pas na 200 km de eerste waarschuwing. Het blijkt dus echt wel aan de auto zelf te moeten liggen wat ik nog veel gekker vind dat het garage bedrijf kan niets vinden.

Ook was er verteld dat DWA verplicht was dat het, zoals in het verleden, niet meer mag worden uitgezet. Dit is helaas ook onzin. Bij de RDW de wettelijke bepaling op gevraagd en wat blijkt " het systeem (algoritme) mag niet worden uitgezet maar de MELDING wel. 

Dus er wordt maar wat verteld. Het systeem, de meldingen, zijn ook nog eens gevaarlijk. We hebben 2 keer mogen meemaken dat er een melding kwam vergezeld door een ping ping. Je kijkt dan automatisch op het display (nieuwe auto dus wat kan er aan de hand zijn) en trapt de voorganger op de rem op de snelweg. Daarnaast werkt het systeem totaal niet in de nacht, bij mist,  vorst of regen. Neen dan komt de melding nog irritanter dat de sensor niet werk.

Je vraagt je af wat dan nog de toegevoegde waarde is.

Ondanks alle inzet van het garagebedrijf zijn wij niets opgeschoten en ervaren de DWA inmiddels als een nutteloos en zelfs gevaarlijk systeem. Ik begrijp de EU ambtenaar in al haar/zijn goede bedoeling maar het wordt compleet verkeerd geïnterpreteerd door de ontwikkelaars van Kia en haar DWA algoritme. Waarom kan de je wel de snelheidswaarschuwing melding uitzetten maar deze DWA melding niet meer. Het wachten is op de eerste botsing omdat de aandacht op de weg wordt weggehaald.   

ook de in het forum vermelde "slinger melding uitzetten" is niet te vinden dus is de vraag waarom zijn er zoveel verschillen te vinden in dezelfde fabrikant?

In ieder geval zolang dit niet goed geadresseerd wordt geen Kai meer of je moet een koffie junk zijn. 

Oproep is dan ook " wie ervaart dit ook"

• 2 weken later...
Geplaatst

Zelfde verhaal hier met een nagelnieuwe (lease) Ceed SW 1.0 van november 2025, geleverd op Pirelli winterbanden.
Doet het soms na 11 minuten al.
Op het Poolse KIA forum een mogelijke oorzaak gevonden.
Als de banden op 1 as niet even hard zijn opgepompt voelt de DWA dat je niet stabiel rijd.
Bij mij was links achter inderdaad zachter (2,4) tov rechts achter (2,6).
Voor waren ze beide 2,6.
Heb gisteren alle banden op 2,6 gezet en ga morgen weer rijden.  

Resultaat laat ik weten.

Geplaatst

Zou een oplossing kunnen zijn daar wij 2 weken geleden een melding kregen dat de bandendruk afwijkend waren. Ik ga de bandendruk nogmaals controlerenmaar dan miet mijn eigen spullen en niet die van de pom onderweg

Geplaatst

Lijkt nu wel beter: pas na 30 minuten (45 KM) de 1ste melding gehad.
Maar blijft wel stompzinnig 2 of 3 minuten daarna het nog een keer melden.
Woensdag rijd ik weer een langere afstand en dan zonder fietsen.
Update volgt donderdag.

Geplaatst

Hoi Henry,

dat is het 1ste wat ik ook uit zet.

Maar het gelijk hard hebben van de banden lost het niet op.

Random gedrag, soms al na 9 minuten.
Wordt Vervolgd

Dat hij een koffie break gaat melden is nog tot daar aan toe maar lever dan ook koffie bij ;-( 

Geplaatst

We hebben de banden op 2.4 gezet en heel nauwkeurig gemeten. Maar helaas de eerste kwam al na 16 km daarna 20 en daarna niets. Wat met name opvalt is dat in de nacht rijden pas na 100 km een melding komt. komt de vraag boven waar is dat systeem nu voor en wanneer heb je het echt nodig. Precies als de omstandigheden laat terug naar huis het meest gevoelig zijn voor aandacht verslappen. 's nachts dus.

Komende 3 feb gaat de auto terug naar de garage want ze hadden 3 mogelijke oplossingen. 

tussentijds ook op internet berichten gevonden dat Hyundai het zelfde systeem gebruikt en ook daar het zelfde soms om gek van te worden of totaal geen last. Maar ook daar kunnen ze het niet meer uitzetten.

We rijden doorgaans de zelfde route ca 100 km en we kunnen maar niet ontdekken waar het systeem zo heftig op reageerd. 

Wat ikook slecht vindis dat Kia zelf niet aan te schrijven is om bv een klacht daar in te dienen, Customer car, ja ja niet voor mij dus. Bij de importeur of garage blijven ze beweren "ik heb er nog nooit van gehoord" ik heb ze een groot aantal links gestuurd waarin melding wordt gemaakt en dan hoor je niets meer, das dan weer jammer.

Geplaatst

Op een ander (Hyundai) forum:

Kalibreer de frontcamera opnieuw.

- Start de motor en draai het stuur volledig naar links. Hou hem een paar tellen zo.

Draai het stuur nu vollledig naar rechts en hou hem weer een paar tellen zo.

Draai het stuur nu recht en zet de motor uit en zet het contact uit.

Bij mij was het resultaat dat de 1ste melding pas na een uur kwam.

Woendag ga ik weer rijden.

• Like 1
  • 2 weken later...
Geplaatst

Maar weer eens een update. Recentelijk de auto voor inspectie naar de garage gebracht en wat een ellende hij doet het nog steeds heel irritant. Niet geholpen dus. We hebben inmiddels behoorlijk wat spijt van de Picanto. Als iemand mij nog vraagd hoe bevalt de auto zal ik voortaan zeggen, koop het ding niet tenzij ja van piepjes houdt. Het is gewoon shit. Zeker van alle bullshit verhalen.

Het moet de veiligheid dienen? waarom doet ie het niet bij schemer of als het donker is? wanneer krijg je last van vermoeidheid? Het vraagt constand om aandacht, neen das lekker veilig.

Kortom we hebben er spijt van. 

Ik heb wel kunnn ontdekken dat als je lane assist, snelheid waarschuwing en stuurcorrectie uit zet dan wordt je om de 4 km getracteerd op een kop koffie. En nu niet zeuren over je sult wel zwabberen we hebben nu met met 4 verschillende mensen met behoorlijk wat ervaring op diverse voertuigen in de Picanto gereden en allemaal gem om de 20-25 km snelweg Piep Piep, behalve bij schemer en 's nachts.

Bij de goedkope modellen van Kia en Hiyunda er er dus sprak van een algoritme wat je vermoeidheid BEREKEND en niet meet (extra kamera) en daar zit het probleem. ALs je aan slecht wegdek hebt, en dat gebeurt soms gaat het om de 4 km. 

En neen je kan het sinds software juli 2025 net meer uitzetten!

Ik wil nu de importeur en Kia interantional geen aanschrijven maar ondanks "Customer care is very important to us" nog geen mogelijkheid gevonden.  Wie kan ons verder helpen dit op te lossen?

Geplaatst

Inderdaad reactie teruggehad. "Nooit van gehoord" ze lezen niet eens wat er allemaal al staat. Ik heb ook dit probleem in Copilot en Chat GPT gegooit en daar komt al heel wat reactie voorbij dat er al best veel mensen zijn die erover klagen. Het zal heel goed zijn de klachten te melden bij de Nederlandse importeur  op info@kia.nl. Hoe meer mensen zich melden hoe eerder ze wellicht wakker gaan worden. Dus melden allemaal, geef het door.

Al we niet laten horen dat we het beu zijn gebeurt er niets 

• 3 weken later...
Geplaatst

Same problem here. Om hysterisch van te worden. Misschien een consumentenprogramma als Radar of Kassa aanschrijven om KIA tot actie te bewegen. 

Zat te denken om evt de camera af te plakken, dan krijg te natuurlijk wel een andere melding, maar die is niet zo irritant als iedere 10 minuten die melding, piepjes en muziek die gedempt wordt. Voor mij na deze geen picanto meer, dat kan nooit de bedoeling zijn geweest van dit systeem. Onbegrijpelijk dat Kia dit niet serieus neemt. 

Geplaatst

Ik heb nog geen update.
Binnenkort bandenwissel (winter > zomer) en kijken wat het resultaat is.
En over 3000 KM de 1ste beurt en daar ga ik het zeker aanmelden.  

• 3 weken later...
Geplaatst

Blijkbaar klagen ook heel veel autojournalisten over het niet goed werken van zogenaamde veiligheidssystemen. Er is te veel gepusht vanuit wet- en regelgeving terwijl er in de praktijk onvoldoende getest is op een correcte en beoogde werking. Dit zorgt voor veel ergernis en zelfs gevaarlijke situaties. 

Laten we hopen dat KIA Nederland heel snel met een software update komt die het DWA systeem weer kan uitschakelen, zoals dat voorheen ook kon en op andere modellen wel kan, anders gaat ze dit serieus klanten kosten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...