D.Noo Geplaatst 6 Januari Geplaatst 6 Januari Ruim 2 weken tour ik lekker rond in de nieuwe EV4 (81 kW). Hij rijdt heerlijk en is uiteraard van allerlei snufjes voorzien. Dat is nog even wennen want alles zit net even op een andere plek en werkt net even anders dan in de Hyundai Kona (64 kW) die ik hiervoor had. Toch zijn er heel veel overeenkomsten dus het meeste komt wel bekend voor. De Kona heb ik 5 jaar mogen berijden en die beviel uitstekend. Na 5 jaar was de batterij capaciteit nauwelijks afgenomen en zelfs in de winter kon ik er nog zeker 380 km mee halen (gemiddeld 16,5 kW/100 km) . Dat was mijn referentie. Nu de EV4 werd aangeboden met een bereik (volgens de boekjes) van rond de 600 km leek mij dat een aantrekkelijke stap voorwaarts. Na 2 weken rijden in de EV met dezelfde of zelfs nog een zuiniger rijstijl krijg ik de KIA niet onder de 20 kW/100 km. Meestal zit het verbruik hier nog ver boven. Na een laadbeurt wordt er als actieradius ca 460 km aangegeven. Dat wijkt procentueel behoorlijk af van de 580 - 630 km waar hij voor wordt aangeprezen. Natuurlijk is de auto zwaarder dan de Kona maar daar zouden de testen toch rekening moeten houden? Blijkbaar is dit het eerste bericht over de EV4 op dit forum dus ik ben benieuwd of er reactie komt van andere EV4 rijders. Hij is nog niet zolang op de markt dus dat zal vast de reden zijn. Wie heeft er soortgelijke of misschien wel heel andere ervaringen? Quote
ehombie Geplaatst 6 Januari Geplaatst 6 Januari Ben geen EV rijder...maar theoretisch verbruik zou ik ALTIJD met een korrel zout nemen. Wat jij nu omschrijft had ik eerlijk gezegd gevoelsmatig wel verwacht wat ik zo de laatste jaren lees omtrent EV auto's. Hoe ze die testen doen...daar kan men een boek over schrijven over mits en maren. Deze cijfers zijn haast vergelijkbaar als brandstofverbruik van vroeger... Maar met koude temperaturen....snap ik zo'n drastische daling wel. Wat soms onderschat wordt is dat batterij pakketten ook verwarmd (of gekoeld) worden....en dat kost ook energie*. En interieur verwarmen ook. Het is wat het is...misschien weten ze e.a. nog wel te verbeteren middels updates. Maar wat jij als getallen opgeeft vind ik nog best aantrekkelijk. *afh van ontwerp. succes en veel rijplezier. Maar wat jij omschrijft is wel nuttige feedback voor toekomstige gebruikers! Quote
levensnevel Geplaatst 7 Januari Geplaatst 7 Januari mmmm, Hoe je onder winterse omstandigheden met een EV moet rijden hoef ik je niet te vertellen. Denk dat je verbruik in de echte wereld onder de huidige omstandigheden aardig in lijn is met wat je kon verwachten Kona - 64 kWh - 1773 kg - actieradius 380 km EV4 - 81 kWh - 1890 kg - actieradius 460 km ofwel met een 6,5% zwaardere auto is je actieradius [teruggerekend naar 1kWh] een 4,7% lager Quote
D.Noo Geplaatst 8 Januari Topic Starter Geplaatst 8 Januari Bedankt voor jullie reacties. Wat betreft de laatste (van L) dat zou inderdaad een redelijk verklarend vergelijk kunnen zijn, met een kleine kanttekening dat de Kona al 5 jaar oud is en de KIA net uit de showroom komt. Misschien is het batterijpakket van de (oude) Kona nauwelijks in capaciteit afgenomen. Overigens had ik er nog bij moeten vermelden dat ik de interieurverwarming uit heb gezet om zo een beter beeld te krijgen van het rijverbruik. Een warmtepomp voor de verwarming van het batterijpakket zit er niet op dus die kan ook niet voor extra verbruik zorgen. Ik laat het weten als er verandering optreedt als de temperaturen boven de 10 graden komen. Quote
Wim-A Geplaatst 10 uur geleden Geplaatst 10 uur geleden In m'n nieuwe EV4 GT-Line is het gemiddeld verbruik: 17,76kWh/100km. Gemeten over de eerste 1000 km. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.