Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)

Nu inmiddels een maand of 6de kia sportage hev in bezit. Fantastisch lekkere auto zeker nu het mooi weer wordt en mijn zonnedakje helemaal open gaat.

Op de langere ritten is mijn gemiddelde verbruik zo een 5,8L/100km. Vind ik een prima score voor een auto van dit formaat en gewicht. Echter het stadsverkeer is toch een tegenvaller. Als ik in druk stadsverkeer zit zie ik het gemiddelde in rap tempo oplopen naar 7,5l/100km, soms nog slechter. Uiteraard alle verbruiks metingen met een gesloten dak. Voor een hybride vind ik dit dan behoorlijk tegen vallen.  Zijn dit een beetje gebruikelijke waardes voor deze Kia?

aangepast door asty
Geplaatst

hm..dat vind ik dan weer niet zo zuinig. Ligt natuurlijk ook aan de rechtervoet, maar toch...

Geplaatst (aangepast)

Sportage 5, nieuw juli 2025, 1.6 benzine MHEV (mild hybride)

Ik vind mijn verbruik aan de hoge kant, zeker omdat ik een mild hybride heb...dwz, bij gas lossen valt motor uit en gaat de auto laaaaaang uitbollen "zeilen" genoemd.

Mijn vorige wagen,Skoda Octavia...4.8 liter DIESEL, moet nu wel zeggen dat tegenwoordig de brandstofprijs tussen de diesel en benzine nu het omgekeerde is als toen ik met diesel reed.

Diesel nu 1.9XX€/l   Benzine E (super98) 1.7XX€/l

Doe weinig km's maar wel 50/50 gemengd stad/snelweg...hieronder mijn verbruik

afbeelding_2026-03-06_141511075.thumb.png.ef481c128e7580e384af6687b0024f59.png

aangepast door Marc B.
  • 2 weken later...
Geplaatst (aangepast)

Ik begrijp werkelijk niets van die boordcomputer die het verbruik bij houd. Ik heb nu een aantal grotere afstanden gereden. Zonder dat adaptieve cruise geneuzel want daar wordt je niet blij van, maar toch redelijk tussen de 100 en 120kmh kunnen houden in het drukke verkeer. Boordcomputer gaf steeds aan zo rond de 6,5 L/100KM. Als ik daarna weer de tank had volgegooid kwam direct al na plm 3 km stadsverkeer de computer met 5,2L/100KM, om vervolgens tijdens stadsritten weer ijzig langzaam naar boven te kruipen qua verbruik. Mijn vorige auto had permanent een real time verbruik indicatie. Nu vind ik 6.,5 en 5,2 nogal een verschil. 

Dus voor een werkelijk verbruik ook maar eens de kilometerstand en tankbeurten gaan bijhouden om erachter te komen.

@marc:   een behoorlijk hoog verbruik inderdaad.!

En, we weten allemaal dat het opgegeven verbruik van Kia natuurlijk een lachertje is. Dat is onrealistisch.

aangepast door asty
Geplaatst

Asty, je kan op de boordcomputer instellen welk verbruik "hij" laat zien...gemiddeld verbruik, of real time verbruik.

Ik ben van gemiddeld overgeschakeld naar real time maar, is dit beter voor uw gemoed ?

Neen, ---> real time verbruik...vertrek met koude, nou ja, koud, buiten 10°, je ziet even een real time verbruik van...20 liter/100km ! 😵

Daalt gelukkig snel maar je hebt het wel gezien, tijdens rijden aan constante snelheid, "goede" werkelijke weergave maar geef één keer wat gas et voila...15-17-20l ...daarom ga ik eerder voort op het verbruik dat de auto weergeeft wanneer ik de motor stil leg, dan komt er eventjes (!) het "echte" gemiddeld verbruik VAN DIE RIT op en wordt die "eventjes" 20l opgenomen in het gemiddelde.

Maar het allerbeste om je verbruik te volgen vind ik persoonlijk (mijn) Excel file-tje met ingebouwde formules dat ik telkens na tankbeurt verder aanvul. 

Geplaatst

hahahaha...

Ik zal eens kijken waar die instelling zit Marc. Misschien word ik er rustiger van.

André.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...