tvl2000 Posted January 20, 2010 Posted January 20, 2010 Iemand hier wel eens te maken gehad met een zingend cardan? Gaat om een Sorento van 09-2006 2.5 crdi VGT. Kan dit kwaad en is dit makkelijk te verhelpen? Quote
Venga1 Posted January 20, 2010 Posted January 20, 2010 Ik zou er zuinig op zijn. Kan het straks met de nieuwe X-Factor meedoen Quote
Guest Jantje Posted January 20, 2010 Posted January 20, 2010 Ja dat kan uiteindelijk kwaad ja. Of het makkelijk te verhelpen is ligt aan je dealer en wat er precies aan de hand is. Quote
Sorento-MASTER Posted January 20, 2010 Posted January 20, 2010 Beschadigd lager kan de oorzaak zij of een tekort aan olie. Ik zou er in ieder geval even snel naar laten kijken. Quote
josua Posted January 21, 2010 Posted January 21, 2010 Hoi de cardan as moet gesmeerd (vet) worden bij de kruiskoppelingen dit gebeurt meestal met de onderhoudsbeurten. Zo niet moet je hem alsnog smeren. gr. Jos Quote
Aart.S Posted January 21, 2010 Posted January 21, 2010 Hoi tv/2000. Ik heb het een maal meegemaakt zij het niet met een Kia. Het was een auto van 2 jaar oud. Slijtage is meestal de oorzaak. Het cardan is toen bij mij onder garantie vervangen. Quote
tvl2000 Posted January 23, 2010 Author Posted January 23, 2010 De kia dealer gaat nu de olie verversen en bekijken of hier wat aan te zien is. Quote
hankpeters Posted January 25, 2010 Posted January 25, 2010 Iemand hier wel eens te maken gehad met een zingend cardan?Gaat om een Sorento van 09-2006 2.5 crdi VGT. Kan dit kwaad en is dit makkelijk te verhelpen? het zingen van een cardan kan twee oorzaken hebben. 1. hij is niet in balans (slingert) 2. laggers droog . je krijgt dan ijzer op ijzer met het gevolg hoog zingent geluid. oplossing. 1 laten balansseren of vernieuwen. 2 smeren en als er slijtage is vernieuwen. mvg Hank Quote
tvl2000 Posted January 26, 2010 Author Posted January 26, 2010 Je hoort het alleen bij stationair draaien bij kracht erop is het weg. Geluid is ook erg zacht aanwezig. Quote
willem1 Posted January 26, 2010 Posted January 26, 2010 mmm, lagers zou zo maar kunnen; nazien! anders gaat het niet goed; vraagje, wat heb je uitgespookt? beurt(en) overgeslagen? Quote
tvl2000 Posted January 26, 2010 Author Posted January 26, 2010 Nee mijn vader gaat hem kopen, hij is is van een forum lid hier geweest. Auto is bij de ANWB gekeurd, alles was goed behalve dit. Is altijd onderhouden bij de Kia dealer. Monteur van de kia dealer heeft er ook nog in gereden en vertelde dat hij nog nooit een cardan heeft moeten vervangen bij een Sorento. De dealer gaat er deze week naar kijken als het goed is, dus we wachten af. Quote
masimo Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 Nee mijn vader gaat hem kopen, hij is is van een forum lid hier geweest.Auto is bij de ANWB gekeurd, alles was goed behalve dit. Is altijd onderhouden bij de Kia dealer. Monteur van de kia dealer heeft er ook nog in gereden en vertelde dat hij nog nooit een cardan heeft moeten vervangen bij een Sorento. De dealer gaat er deze week naar kijken als het goed is, dus we wachten af. Misschien mosterd na de maaltijd. Laat de kardanflens op het achterdifferentieel kontroleren op speling. Snel te herkennen aan speling op de kardan-as vlak bij het achterdifferentieel. In de flens zit de borgmoer van de pignon as. Bij mij zat ie te los en dat veroorzaakte een zoemend geluid bij het wegnemen van het gas. Is wel een nauwkeurig werkje omdat de borgmoer ook de afstelling van de pignon-as van het differentieel regelt. Volgens specificatie moet de moer met 127 - 284 Nm vastzitten. Flens moet makkelijk met de hand blijven ronddraaien. Hier uiteindelijk vastgezet met 140 Nm. Daarna geen zoemen meer bij gas wegnemen en geen trillingen meer bij +/- 115 km. Quote
Recommended Posts