Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ja dat kan uiteindelijk kwaad ja.

Of het makkelijk te verhelpen is ligt aan je dealer en wat er precies aan de hand is.

Posted

Hoi de cardan as moet gesmeerd (vet) worden bij de kruiskoppelingen dit gebeurt meestal met de onderhoudsbeurten. Zo niet moet je hem alsnog smeren.

gr. Jos

Posted

Hoi tv/2000.

Ik heb het een maal meegemaakt zij het niet met een Kia.

Het was een auto van 2 jaar oud.

Slijtage is meestal de oorzaak.

Het cardan is toen bij mij onder garantie vervangen.

Posted
Iemand hier wel eens te maken gehad met een zingend cardan?

Gaat om een Sorento van 09-2006 2.5 crdi VGT.

Kan dit kwaad en is dit makkelijk te verhelpen?

het zingen van een cardan kan twee oorzaken hebben.

1. hij is niet in balans (slingert)

2. laggers droog . je krijgt dan ijzer op ijzer met het gevolg hoog zingent geluid.

oplossing.

1 laten balansseren of vernieuwen.

2 smeren en als er slijtage is vernieuwen.

mvg Hank

Posted

Nee mijn vader gaat hem kopen, hij is is van een forum lid hier geweest.

Auto is bij de ANWB gekeurd, alles was goed behalve dit. Is altijd onderhouden bij de Kia dealer.

Monteur van de kia dealer heeft er ook nog in gereden en vertelde dat hij nog nooit een cardan heeft moeten vervangen bij een Sorento.

De dealer gaat er deze week naar kijken als het goed is, dus we wachten af.

• 1 month later...
Posted
Nee mijn vader gaat hem kopen, hij is is van een forum lid hier geweest.

Auto is bij de ANWB gekeurd, alles was goed behalve dit. Is altijd onderhouden bij de Kia dealer.

Monteur van de kia dealer heeft er ook nog in gereden en vertelde dat hij nog nooit een cardan heeft moeten vervangen bij een Sorento.

De dealer gaat er deze week naar kijken als het goed is, dus we wachten af.

Misschien mosterd na de maaltijd.

Laat de kardanflens op het achterdifferentieel kontroleren op speling. Snel te herkennen aan speling op de kardan-as vlak bij het achterdifferentieel.

In de flens zit de borgmoer van de pignon as. Bij mij zat ie te los en dat veroorzaakte een zoemend geluid bij het wegnemen van het gas. Is wel een nauwkeurig werkje omdat de borgmoer ook de afstelling van de pignon-as van het differentieel regelt. Volgens specificatie moet de moer met 127 - 284 Nm vastzitten. Flens moet makkelijk met de hand blijven ronddraaien. Hier uiteindelijk vastgezet met 140 Nm. Daarna geen zoemen meer bij gas wegnemen en geen trillingen meer bij +/- 115 km.