Jump to content
Onderdelenshop24.com

Recommended Posts

Posted

Als (nieuwe) gebruiker van dit forum erger ik me toch wel een beetje aan het feit dat eenvoudige taalregels met de voeten getreden worden. Het lijkt wel alsof voornamelijk in Nederland men geen rekening meer hoeft te houden met de -dt regel. Deze is nochtans niet zo moeilijk. Denk aan de 'Ik drink thee-regel' of vervang gewoon even het werkwoord door een eenvoudiger werkwoord waarin je duidelijk het verschil tussen -d en -t hoort.

Bijvoorbeeld: er wordt --> er werkt --> worden -en = word + t

er is 3de persoon enkelvoud zoals hij (hij drinkt altijd thee)

Een bloemlezing uit dit forum:

  • "Ik rijdt auto maar weet er (helaas) ook niet al het "fijne" van"
    --> Ik rijd auto (Ik drink nooit thee)
  • "Ik denk alleen niet dat Kia Nederland dit wat interesseerd" --> interesseert (Kia Nederland = 3de persoon)
  • "Ik weet het niet uit mijn hooft" --> daar krijg ik hoofdpijn van :-) Dit is natuurlijk geen werkwoordvorm maar een zelfstandig naamwoord
  • "...dus als de een me niet zind ga ik naar een ander. Je betaald bij elke dealer het bedrag wat in het boekje staat." --> het zint me niet en je betaalt de dealer
  • ...

Toch even iets om over na te denken...

Posted (edited)

Ik vind niet dat je je moet ergeren aan de taal die op dit forum wordt gebezigd (allemaal d-tjes, dt-tjes of wel/niet-t-jes).

Waarom? Dat heb ik af en toe ook weleens gedaan moet ik eerlijk bekennen. Maar laten we niet vergeten dat we te maken hebben met mensen van alle komaf, die eenvoudigweg niet dagelijks hun brood verdienen met het schrijven van hele epistels.

Op internet pluk ik het volgende:

Taalstrijd:'het streven van een volk om niet op basis van hun taal gediscrimineert te worden'

Mij is juist opgevallen dat het niveau van dit forum vele malen beter is dan op andere fora. Ook de omgang met elkaar valt zeer te prijzen en wij zijn met z'n allen behulpzaam, adviserend en vooral ook humoristisch. Die combinatie is meer te prijzen dan alleen het goed neerpennen van de Nederlandse taal. Ook ik heb dat moeten leren.

Belangrijk dat je het wilt benoemen, maar de persoon achter een bericht is daar niet altijd mee bezig. Hij/zij is misschien dyslectisch of heeft er niet voor doorgeleerd.

Toch even iets om over na te denken.....

Edited by Smart
Posted

Het gaat erom dat de boodschap zijn ontvanger bereikt.

Of het nou met de meeste kromme schrijfwijze gebeurd of niet, dat is niet belangrijk.

Ik weet dat ik ook schrijffouten maak, bepaalde spreek/streektaal toepas (ben Fries) en/of zinnnen krom in elkaar zet. Maar we doen ons best. Meer kunnen we niet doen.

Greetz,

Jan

Posted

Misschien een uurtje nederlandse taal op de eerst

volgende kia meeting met een kopje thee????? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Posted

Tjah....waar je je al niet druk om kan maken. We wijzen jou er toch ook niet op dat je je zinnen niet altijd afsluit met een punt.

Zoals Janelize zegt...als de boodschap maar overkomt.

Posted
Als (nieuwe) gebruiker van dit forum erger ik me toch wel een beetje aan het feit dat eenvoudige taalregels met de voeten getreden worden. Het lijkt wel alsof voornamelijk in Nederland men geen rekening meer hoeft te houden met de -dt regel. Deze is nochtans niet zo moeilijk. Denk aan de 'Ik drink thee-regel' of vervang gewoon even het werkwoord door een eenvoudiger werkwoord waarin je duidelijk het verschil tussen -d en -t hoort.

Bijvoorbeeld: er wordt --> er werkt --> worden -en = word + t

er is 3de persoon enkelvoud zoals hij (hij drinkt altijd thee)

Een bloemlezing uit dit forum:

  • "Ik rijdt auto maar weet er (helaas) ook niet al het "fijne" van"
    --> Ik rijd auto (Ik drink nooit thee)
  • "Ik denk alleen niet dat Kia Nederland dit wat interesseerd" --> interesseert (Kia Nederland = 3de persoon)
  • "Ik weet het niet uit mijn hooft" --> daar krijg ik hoofdpijn van :-) Dit is natuurlijk geen werkwoordvorm maar een zelfstandig naamwoord
  • "...dus als de een me niet zind ga ik naar een ander. Je betaald bij elke dealer het bedrag wat in het boekje staat." --> het zint me niet en je betaalt de dealer
  • ...

Toch even iets om over na te denken...

Kzal maar doen ov ik didt nie heb gelesen.;)

Gr. uid Skieedam

P.S. Bedankt voor de uitleg , maar laten we ons hier nu niet druk om maken!

Posted
Misschien een uurtje nederlandse taal op de eerst

volgende kia meeting met een kopje thee????? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Was het nou Aard, Aardt, of Aart ?????

Thee, ja dat schijnt goed te werken bij de boel bij elkaar te houden......

Posted
Als (nieuwe) gebruiker van dit forum erger ik me toch wel een beetje aan het feit dat eenvoudige taalregels met de voeten getreden worden. Het lijkt wel alsof voornamelijk in Nederland men geen rekening meer hoeft te houden met de -dt regel. Deze is nochtans niet zo moeilijk. Denk aan de 'Ik drink thee-regel' of vervang gewoon even het werkwoord door een eenvoudiger werkwoord waarin je duidelijk het verschil tussen -d en -t hoort.

Bijvoorbeeld: er wordt --> er werkt --> worden -en = word + t

er is 3de persoon enkelvoud zoals hij (hij drinkt altijd thee)

Een bloemlezing uit dit forum:

  • "Ik rijdt auto maar weet er (helaas) ook niet al het "fijne" van"
    --> Ik rijd auto (Ik drink nooit thee)
  • "Ik denk alleen niet dat Kia Nederland dit wat interesseerd" --> interesseert (Kia Nederland = 3de persoon)
  • "Ik weet het niet uit mijn hooft" --> daar krijg ik hoofdpijn van :-) Dit is natuurlijk geen werkwoordvorm maar een zelfstandig naamwoord
  • "...dus als de een me niet zind ga ik naar een ander. Je betaald bij elke dealer het bedrag wat in het boekje staat." --> het zint me niet en je betaalt de dealer
  • ...

Toch even iets om over na te denken...

dank u voor de nederlandse les, ik heb er zelf voor gekozen om een lichte vorm dislectie te hebben natuurlijk

Posted

Ik zie volgensmij in dat rijtje een zin staan die ik zelf wel heb gepost op dit forum. Ben ik niet helemaal gecharmeerd van, andere voorbeelden hadden prettiger geweest. Maargoed het is een forum en daar mag discussie gevoerd worden natuurlijk.

En naar mijn mening is een forum over het algemeen een plaats waar je snel een bericht plaatst, en waar je er

Posted
Was het nou Aard, Aardt, of Aart ?????

Potverdorie Bigwade, neem toch eens een kopje thee !!!!!!!!!

Posted

hahahah die is goed :P

Ik maak hier op het forum ook wel eens (net als iedereen) schrijffoutjes...

Dat komt dan omdat je te snel iets wil typen :) Maak me er niet druk om, als het maar gezellig is :D heb ook vaak dat ik de zinsopbouw wil omdraaien ;) ahja als je er maar geen msn-taal of iets van maakt he :) zoals w88 of iets dergelijks....dat vind ik pas erg....

Ik kom die taal ook vaker tegen in de krant of advertenties :)

Gr Daiz

Posted
hahahah die is goed :P

Ik maak hier op het forum ook wel eens (net als iedereen) schrijffoutjes...

Dat komt dan omdat je te snel iets wil typen :) Maak me er niet druk om, als het maar gezellig is :D heb ook vaak dat ik de zinsopbouw wil omdraaien ;) ahja als je er maar geen msn-taal of iets van maakt he :) zoals w88 of iets dergelijks....dat vind ik pas erg....

Ik kom die taal ook vaker tegen in de krant of advertenties :)

Gr Daiz

in de krant doen ze het omdat je betaald per teken die je plaatst. (of is dat plaatsd? :lol:)

Nee maar goed zoals ik al zei als je een lichte vorm van dislectie heb let zie je het ook gewoon niet. Ik ben nog in staat om in 1 zin het zelfde woord 2 verschillend te schrijven.

Posted
in de krant doen ze het omdat je betaald per teken die je plaatst. (of is dat plaatsd? :lol:)

Nee maar goed zoals ik al zei als je een lichte vorm van dislectie heb let zie je het ook gewoon niet. Ik ben nog in staat om in 1 zin het zelfde woord 2 verschillend te schrijven.

Maakt geen :asshole: uit Jantje.

Lekker je post blijven plaatsen.

We komen er wel uit.

Posted
Maakt geen :asshole: uit Jantje.

Lekker je post blijven plaatsen.

We komen er wel uit.

Helemaal mee eens! Mijn broertje heeft ook last van dyslexie, maar dan een wat zwaardere vorm, en ook daar komen we (na wat worstelen en husselen met letters) gewoon uit.

Posted (edited)
Volgens mij is Kogran 'errug' geschrokken van de reakties hier.......

Ik ben niet erg geschrokken hoor! Als leerkracht, wat had je anders gedacht, ben ik wel meer gewoon en kon ik het echt niet laten om dit aan te kaarten. Ik heb alle begrip voor mensen met dyslexie, voor tipfouten, snelle formuleringen, ... Maar vele dt-fouten kunnen makkelijk vermeden worden. Maar wie ben ik...? ;) Ik vind het gewoon fijn om met taal bezig te zijn. Ook heb ik de indruk dat men er in Vlaanderen meer aandacht aan besteedt dan in Nederland.

Edited by kogran
Posted
Ehm een typefout of tikfout oke, maar een tipfout ??

Sorry kon het niet laten ;)

Jij maakt vrienden, haha !

Posted
Jij maakt vrienden, haha !

Even Off Topic:

Bedenk wel dat ik in de mid 90-er jaren begon op internet en veel op engelstalige chatsites zat.

Een foutje is zo gemaakt en zeker in een vreemde taal.

Ik heb sinds die tijd de nickname typoo in gebruik (typo was al bezet nl).

Kon ik mij altijd achter mijn nickname verschuilen ;)

Posted
Even Off Topic:

Bedenk wel dat ik in de mid 90-er jaren begon op internet en veel op engelstalige chatsites zat.

Een foutje is zo gemaakt en zeker in een vreemde taal.

Ik heb sinds die tijd de nickname typoo in gebruik (typo was al bezet nl).

Kon ik mij altijd achter mijn nickname verschuilen ;)

HAHA ! vind het woord "tipfout" eigenlijk ook wel mooi.

De betekenis, daar kunnen we het over hebben........

Posted
Ehm een typefout of tikfout oke, maar een tipfout ??

Sorry kon het niet laten ;)

inderdaad tipfout is een tikfout :cool:

Posted

Ik hoop dat ik thans een voldoende krijg voor mijn relaas......:cool:

Nou, Nou Heer Smart, U trekt nogal van leer.......:-)

Ik denk dat Kogran het als docent beslist milder heeft bedoeld.

Het topic staat ook niet voor niets in het ClubCaf

Posted
Nou, Nou Heer Smart, U trekt nogal van leer.......:-)......Smart, een 5

Ja, ik ben er weer! Ik was gisteren inderdaad wat scherp, had een zeldzame 'bad(t) day'. Ik zal mij inbinden.

En ja, onderwijzen doe je je hele leven wel een beetje als je 'vakidioot' bent.

Een 5 is toch nog wel op te halen, hoop ik;)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...