Jump to content

Misleiding

ikea19

Recommended Posts

Vrijdag ben ik er achter gekomen dat mijn auto al vijf weken bij de dealer stond voordat hij me opbelde om te zeggen dat hij gearriveerd is.

Nu is de discussie van wat is een showmodel auto en wat niet. Volgens hem is dat niet zo omdat er meteen een bordje verkocht op kwam. Volgens mij is een auto een showmodel als hij duidelijk zichtbaar in de showroom staat met een bordje van specificaties erbij. Nou mijn nieuwe auto heeft daar dus ruim vijf weken zo gestaan. Toekomstige klanten konden overal aanzitten in deze auto. Heb vandaag een collega naar hem toegestuurd voor een offerte en de vraag waarneer hij geleverd kon worden. Nou standaard drie maanden roepen ze toen hij hem vertelde dat hij hem binnen vier weken nodig had kon het wel precies op datum geleverd worden. Ik ben daarna met mijn collega terug gegaan naar deze dealer en hem geconfronteerd met deze werkwijzen. Na enig aandringen kwam eruit wat ik al dacht. Ze zeggen standaard drie maanden levertijd zo kan hij meestal een verkocht model in de showroom hebben staan en als de volgende auto er aankomt, belt hij pas de klant op om deze op te halen terwijl hij er al enige tijd kan staan zonder dat de klant het weet!

Vind ik dus een vorm van misleiding. Maar volgens hem doet het bordje verkocht erop aangegeven dat het dus geen showmodel auto is nou ik koop toch een nieuwe auto niet eentje waar verschillende andere mensen al ingezeten hebben. Als ze het nu van tevoren melde dat ze zo werken kan ik zeggen dat ik dat liever niet heb ben namelijk zeer zuinig op al mijn spullen. oke tik van mij! Maar hij doet het bij verschillende klanten en die zitten dus te wachten op hun nieuwe auto terwijl deze daar gewoon al klaar staat. Blijft in mijn ogen een vorm van misleiding van zijn klanten.

Jij hebt volkomen gelijk. Nieuw is nieuw, en als Jan en alleman er inzit, is de auto niet meer nieuw maar (mis)gebruikt. Het heeft niets met een tik te maken. Als je een koffiezetapparaat koopt, wordt deze ook niet eerst door een aantal mensen uitgeprobeerd, toch?

Ik vind het dan ook een schandalige methode van misleiding!

Kielhalen die hap.......

Jij hebt volkomen gelijk. Nieuw is nieuw, en als Jan en alleman er inzit, is de auto niet meer nieuw maar (mis)gebruikt. Het heeft niets met een tik te maken. Als je een koffiezetapparaat koopt, wordt deze ook niet eerst door een aantal mensen uitgeprobeerd, toch?

Ik vind het dan ook een schandalige methode van misleiding!

Kielhalen die hap.......

Inderdaad schandalig. Ik heb laatst een nieuwe auto gekocht die al in de showroom stond (precies wat ik hebben wilde) en ik weet dan dat er anderen in/aan gezeten hebben. En daar is de prijs dan ook naar....namelijk extra korting

Er moet dus gewoon 500 euro van de prijs af

Bij mij nog gekker.

Toen mijn auto binnen was ben ik direct gebeld.

Hij stond niet in de showroom en heeft daar ook nooit

gestaan.

Maar ons werd wel gevraagd of er een andere koper

in mocht proefrijden.

Hoe kom je als verkoper op het idee. !!!! :idea::nono:

Dat is bizar !

Onze i10 stond als demo in de showroom en die is na het tekenen direct naar achteren gereden.

De Sportage heeft de showroom nooit gehaald...

Wat is dat voor dealer ??

Dit is idd niet fris.....

Dit is belachelijk.

Ik zou dit bij Kia Nederland kenbaar maken.

Dit is totaal geen reclame voor KIA.

Mijn auto heeft 4 weken bij de dealer gestaan omdat ik een 2010 kenteken wilde hebben.

Dit heeft mij trouwens 2 jaar extra volledige garantie opgeleverd.

Maar ik vond het idee dat andere mensen naar de auto konden kijken en aanzitten niet echt prettig.

Ik zou hier zeker wat mee doen!!

Succes

Dit is belachelijk.

Ik zou dit bij Kia Nederland kenbaar maken.

Dit is totaal geen reclame voor KIA.

Mijn auto heeft 4 weken bij de dealer gestaan omdat ik een 2010 kenteken wilde hebben.

Dit heeft mij trouwens 2 jaar extra volledige garantie opgeleverd.

Maar ik vond het idee dat andere mensen naar de auto konden kijken en aanzitten niet echt prettig.

Ik zou hier zeker wat mee doen!!

Succes

Zoals ik al aangaf kocht ik ook een demo. In december gekocht (BPM is per 1.1. 2010 aanzienlijk verhoogd en dat voordeel wilde ik wel even meepakken) maar ook pas in januari af laten leveren. Toen ik de auto kocht wist ik dat deze in de showroom had gestaan. Na de koop is de auto weggehaald om in de eerste week januari afgeleverd te worden

Zoals ik al aangaf kocht ik ook een demo. In december gekocht (BPM is per 1.1. 2010 aanzienlijk verhoogd en dat voordeel wilde ik wel even meepakken) maar ook pas in januari af laten leveren. Toen ik de auto kocht wist ik dat deze in de showroom had gestaan. Na de koop is de auto weggehaald om in de eerste week januari afgeleverd te worden

Je hebt gelijk.

Mijn auto heeft nooit in de showroom gestaan, maar op het terrein ernaast.

Maar we weten natuurlijk allemaal dat dan wel de kans is van: we hebben nog een Venga 1.4 met comfort pakket staan.

Die is al verkocht, maar wilt u soms even kijken?

Maar wat hier boven is geschreven is echt niet normaal

Het gebeurt natuurlijk vaak zat dat er een auto uit de shworoom verkocht wordt, deze gaat na de verkoop wel meteen op slot. Tevens wordt deze door het poetsbedrijf nog even nagelopen.

Op "showroommodellen" zit vaak geen extra korting op, je hebt gewoon het voordeel dat je niet hoeft te wachten op een auto. 2-3 maanden levertijd kan ook inhouden dat de inruil minder waard is !

Vrijdag ben ik er achter gekomen dat mijn auto al vijf weken bij de dealer stond voordat hij me opbelde om te zeggen dat hij gearriveerd is.

Nu is de discussie van wat is een showmodel auto en wat niet. Volgens hem is dat niet zo omdat er meteen een bordje verkocht op kwam. Volgens mij is een auto een showmodel als hij duidelijk zichtbaar in de showroom staat met een bordje van specificaties erbij. Nou mijn nieuwe auto heeft daar dus ruim vijf weken zo gestaan. Toekomstige klanten konden overal aanzitten in deze auto. Heb vandaag een collega naar hem toegestuurd voor een offerte en de vraag waarneer hij geleverd kon worden. Nou standaard drie maanden roepen ze toen hij hem vertelde dat hij hem binnen vier weken nodig had kon het wel precies op datum geleverd worden. Ik ben daarna met mijn collega terug gegaan naar deze dealer en hem geconfronteerd met deze werkwijzen. Na enig aandringen kwam eruit wat ik al dacht. Ze zeggen standaard drie maanden levertijd zo kan hij meestal een verkocht model in de showroom hebben staan en als de volgende auto er aankomt, belt hij pas de klant op om deze op te halen terwijl hij er al enige tijd kan staan zonder dat de klant het weet!

Vind ik dus een vorm van misleiding. Maar volgens hem doet het bordje verkocht erop aangegeven dat het dus geen showmodel auto is nou ik koop toch een nieuwe auto niet eentje waar verschillende andere mensen al ingezeten hebben. Als ze het nu van tevoren melde dat ze zo werken kan ik zeggen dat ik dat liever niet heb ben namelijk zeer zuinig op al mijn spullen. oke tik van mij! Maar hij doet het bij verschillende klanten en die zitten dus te wachten op hun nieuwe auto terwijl deze daar gewoon al klaar staat. Blijft in mijn ogen een vorm van misleiding van zijn klanten.

Ik praat het absoluut niet goed...integendeel het is niet correct, maar ik kan er wel begrip voor hebben. De doorsnee KIA dealer heeft begin 2009 de Kroymans affaire aan de broek gehad (heeft ze veel geld gekost aan dubbele BPM die betaald moest worden) en kregen de recessie er over heen. Kan me voorstellen dat je op deze manier je showroom een beetje gevuld houdt. Ik ben overigens in november wat aan het shoppen geweest, ook bij andere merken en het viel mij echt op dat vele dealers van gerenommeerde merken met lege showrooms zaten (gewoon geen geld om demo's te kopen). Als je een bepaald model wilde bekijken kon er een afspraak worden gemaakt bij de importeur........mind you

Dan is die Kia dealer van jou mischien net iets slimmer....:wink:

Dat de dealer het niet even zegt dat de wagen er is, is mss niet helemaal netjes.

Maar de dealer wilt natuurlijk wel liefst van elk model een wagen in zijn showroom hebben staan, zodat de mensen kunnen kijken hoe hij er in het echt uitziet.

En wees er maar zeker van dat de wagen goed word onderhouden als hij daar binnen staat. Eventuele beschadigingen worden meteen opgelost, maar het gebeurt raar of zelden dat er iets beschadigt word door mensen die in een showroom auto hebben gezeten, of het moesten marginalen zijn die geen respect hebben voor andersmans zaken.

Maardus, ik begrijp jou wel, maar ook de dealer

Ik praat het absoluut niet goed...integendeel het is niet correct, maar ik kan er wel begrip voor hebben. De doorsnee KIA dealer heeft begin 2009 de Kroymans affaire aan de broek gehad (heeft ze veel geld gekost aan dubbele BPM die betaald moest worden) en kregen de recessie er over heen. Kan me voorstellen dat je op deze manier je showroom een beetje gevuld houdt. Ik ben overigens in november wat aan het shoppen geweest, ook bij andere merken en het viel mij echt op dat vele dealers van gerenommeerde merken met lege showrooms zaten (gewoon geen geld om demo's te kopen). Als je een bepaald model wilde bekijken kon er een afspraak worden gemaakt bij de importeur........mind you

Dan is die Kia dealer van jou mischien net iets slimmer....:wink:

Dit ben ik weer niet helemaal met je eens...... bij Kia werkt het zo:

Alle auto's die (zonder kenteken) in de showroom staan zijn van de importeur en de dealer betaald er een rentevergoeding over (consignatieregeling). Verder de dubbele bpm kwam inderdaad voor maar het ging om weinig auto's. Als kenteken was aangevraagd en op moment van failliet gaan nog niet te naam gesteld had je dubbele bpm. En inderdaad zijn er grotere dealer geweest waar het om meerdere auto's ging. Vaak vraagt een dealer om een bonus te halen blanco kentekens aan, deze zitten in dat geval in de gevarenzone. Nu moet ik wel zeggen dat je vaak de goedkoopste auto's neemt voor deze blanco kentekens (picanto) en daar is de bpm ook laag op. Dus grote verliezen valt wel mee. Verder ben ik het er helemaal mee eens dat dit geen manier van werken is.

Juiste manier:

Auto uit showroom verkocht dan auto ook uit de showroom halen, of in overleg met klant auto laten staan desnoods op slot.

Auto uit voorraad importeur verkocht deze niet eerst in showroom laten staan voor een paar weken.

Demo verkocht deze direct stil zetten of weer in overleg met de klant.

Verder kan ik wel begrijpen dat een verkoper belt om te polsen of er in je auto proefgereden mag worden. Zelf zou ik dit niet doen voor aflevering, klant wil uiteraard graag de eerste km zelf erop zetten. Maar daarna zou ik het wel in overleg met klant regelen deed dit zelf ook wel eens. Je kan onmogelijk elke auto in demopool hebben. Kwam dus sporadisch voor dat ik een auto bij een klant regelde. Maar wel weer netjes gepoetst en gewassen + een flesje wijn retour, waardeerde de klanten waar het om ging altijd!

Dit ben ik weer niet helemaal met je eens...... bij Kia werkt het zo:

Alle auto's die (zonder kenteken) in de showroom staan zijn van de importeur en de dealer betaald er een rentevergoeding over (consignatieregeling). Verder de dubbele bpm kwam inderdaad voor maar het ging om weinig auto's. Als kenteken was aangevraagd en op moment van failliet gaan nog niet te naam gesteld had je dubbele bpm. En inderdaad zijn er grotere dealer geweest waar het om meerdere auto's ging. Vaak vraagt een dealer om een bonus te halen blanco kentekens aan, deze zitten in dat geval in de gevarenzone. Nu moet ik wel zeggen dat je vaak de goedkoopste auto's neemt voor deze blanco kentekens (picanto) en daar is de bpm ook laag op. Dus grote verliezen valt wel mee. Verder ben ik het er helemaal mee eens dat dit geen manier van werken is.

Juiste manier:

Auto uit showroom verkocht dan auto ook uit de showroom halen, of in overleg met klant auto laten staan desnoods op slot.

Auto uit voorraad importeur verkocht deze niet eerst in showroom laten staan voor een paar weken.

Verder kan ik wel begrijpen dat een verkoper belt om te polsen of er in je auto proefgereden mag worden. Zelf zou ik dit niet doen voor aflevering, klant wil uiteraard graag de eerste km zelf erop zetten. Maar daarna zou ik het wel in overleg met klant regelen deed dit zelf ook wel eens. Je kan onmogelijk elke auto in demopool hebben. Kwam dus sporadisch voor dat ik een auto bij een klant regelde. Maar wel weer netjes gepoetst en gewassen + een flesje wijn retour, waardeerde de klanten waar het om ging altijd!

BWah, ik vind nu wel dat als je een demo wagen koopt je ook niet moet lopen jammeren dat er nog mee gereden wordt.

Demo wagens dienen nu eenmaal om proefritjes mee te maken en ze mogen 3000 of 6000 km ofzo hebben.

En als alle verkochte wagens op slot moesten staan, of uit de showroom dan zou er niet veel meer te kiezen vallen en komen jullie hier klagen dat jullie niet eens met een wagen hebben mogen rijden :) en er nog niet eens in gezeten hebben omdat hij op slot was en de klant niet wou dat er iemand anders aan zijn wagen kwam

Juiste manier:

Dit deugt !

BWah, ik vind nu wel dat als je een demo wagen koopt je ook niet moet lopen jammeren dat er nog mee gereden wordt.

Demo wagens dienen nu eenmaal om proefritjes mee te maken en ze mogen 3000 of 6000 km ofzo hebben.

En als alle verkochte wagens op slot moesten staan, of uit de showroom dan zou er niet veel meer te kiezen vallen en komen jullie hier klagen dat jullie niet eens met een wagen hebben mogen rijden :) en er nog niet eens in gezeten hebben omdat hij op slot was en de klant niet wou dat er iemand anders aan zijn wagen kwam

Prima maar dan wel met hele vette korting......

Wij leveren in principe altijd alle nieuwe auto's af in de showroom. Wij hebben de receptie achterin de showroom, en daarvoor staan altijd de gepoetste nieuw af te leveren auto's. De auto's staan uiteraard voor de show, maar deze staan altijd op slot, en worden eigenlijk alleen van slot gehaalt om te verplaatsen, of als het echt niet anders kan. Wij vertellen kijkende klanten wel altijd dat het een auto van een klant betreft, en dat wij de auto voor een bezichtiging altijd naar ons bedrijf toe kunnen halen op afspraak.

Wordt een showroomauto verkocht, dan vertellen we de klant er wel bij dat de auto een of enkele dagen open blijft staan in de showroom omdat we toch een model moeten laten zien. Showmodellen krijgen altijd een kleine extra korting mee, en we vertellen erbij dat de auto's gepoetst worden, en dat eventuele beschadigingen door bezichtigingen uiteraard kostenloos worden hersteld met originele onderdelen. Wij zeggen dit niet alleen, wij doen dit ook. Vaak hebben wij binnen enkele werkdagen een ander model gepoetst en wel op de stoep staan, omdat wij in de showroom alleen werken met voorraadmodellen. Onze demo's zijn ook voorraadmodellen, maar met achteraf gemonteerde accessoires. Daarom beginnen onze demo's kaal en zijn ze aan het einde allemaal flink "opgeleukt". Maargoed dat doet er niet toe.

Een dealer is verkeerd bezig als dit soort zaken van tevoren niet worden gemeld. Het is opzich wel normaal dat de auto's nog even in de showroom blijft staan, maar zo lang zeker niet en van tevoren moet altijd gemeld worden welke auto het betreft. Verkopen wij een auto in de showroom als zijnde voorraadmodel, dan laten wij de klant van tevoren de auto zelf inspecteren alvorens wij dit doen, om misverstanden te voorkomen.

Als het zo ook gebeurd door iedere dealer, heb ik daar vrede mee. Dat is een correcte handelswijze gericht op de tevredenheid van de klant.

Wanneer het de dealer te doen is om er zelf beter van te worden, vind ik dat laakbaar. Zeker wanneer hij (opzettelijk) verzuimd dit de klant te melden. En bij een nieuw bestelde auto vind ik dat zelfs ronduit onbeschoft. Daarmee zul je het vertrouwen van de klant nooit meer terugwinnen. Die ben je kwijt.