Ben Posted March 19, 2010 Posted March 19, 2010 Klopt onderstaande gedachtengang of niet? In een van de items werd gesteld dat men beter de tank niet tot zijn reservestand leeg kan rijden, opdat eventueel bezinksel niet in het brandstofsysteem kan komen. Nu heb ik de volgende redenatie: Een nieuwe Venga zal nog geen bezinksel in zijn/haar tank hebben. Als men een redelijke hoeveelheid km's per week rijdt (stel 400) dan zal er niet snel bezinksel ontstaan, mits men de tank ook ver leeg rijdt. De inhoud van een minder volle tank zal meer in beweging zijn, hierdoor voorkomt men bezinksel. Door bijna alle brandstof op te maken kan deze niet achterblijven en door verouderingseffecten bezinksel veroorzaken. Tankt men de tank regelmatig vol en komt het niveau van de brandstof nooit onder ca 1/3 van de capaciteit, dan zal er minder beweging in de tank zijn en blijft er brandstof gemiddeld langer in de tank. Hierdoor ontstaat mogelijk eerder bezinksel. Ik zou dus zeggen: rij je brandstoftank dus wel regelmatig tot aan je reserve leeg. Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken. Groeten Ben
Venga OK Posted March 19, 2010 Posted March 19, 2010 Hoi Ben, Heb even wat gesnuffeld op internet en je vind in verschillende babbelboxen dit onderwerp terug. Zie bijgevoegde stukjes. Het wordt genoemd, maar er komt nergens een eenduidig antwoord boven. Ook vind ik stukjes waarin mensen hun tank helemaal leeg rijden zonder dat ze zich zorgen maken over bezinksel (4e stukje). In de oldtimer hoek wordt er wat meer aandacht aan geschonken. Behalve bezinksel, komen daar ook roestdeeltjes voor uit de (toen nog) stalen tanks. Bij de oldtimers komt het natuurlijk wel voor dat de auto's lange perioden (maanden tot jaren zelfs) stil staan met een gevulde tank waardoor het bezinksel er uitkomt. Ook geldt dat het bezinksel dat gemeld wordt bij oldtimers, is ontstaan over een zeer lange periode (> 20 jaar) en met benzine van vele jaren terug met een hogere kans op bezinksel dan nu. Verder ben ik nog een stukje tegen gekomen van Shell over de huidige benzine. Hierin werd aangegeven dat er weinig bezinksel voor komt in hun produkten. Niet bijgevoegd. Ik zit er het zelfde in als jij. Auto's hebben een kunststof tank tegenwoordig. Deze gaat schoon de auto in. Brandstoffen van nu zijn qua bezinksel vele malen beter dan vroeger. Door de tank gewoon regelmatig leeg te rijden is de verblijftijd van de benzine in de tank beperkt. De benzine is ook nog eens in beweging tijdens het rijden, zoals je zelf al aangaf. De kans dat er zich dan een laag bezinksel in de tank zal vormen, die dan vervolgens problemen gaat geven bij het af en toe (bijna) leeg rijden, is volgens mij zeer zeer klein. Ik rij mijn Venga dus ook gewoon helemaal leeg. Als het lampje gaat branden kan ik nog ruim 100 km rijden. Pas als de te rijden afstand bij 50km naar "----" springt ga ik een tankstation zoeken, wat rustig nog 10 tot 20km kan duren. Ik tank dan meestal over de 40 liter. Met mijn vorige auto deed ik het op vergelijkbare wijze. In 4 jaar geen problemen. Ik denk dat het een fenomeen van vroeger is en uit de oldtimer revisie / restauratie hoek. Ondanks dat het tegenwoordig minimaal voorkomt (vergeleken met vroeger) steekt het gerucht elke keer weer de kop op, waardoor de twijfel blijft en het de gemoederen bezig blijft houden. Groet, Peter
Ben Posted March 20, 2010 Author Posted March 20, 2010 Hallo Venga OK, Bedankt voor je reactie. Ik blijf gewoon mijn tank leegrijden tot in de reservestand. Gr Ben
Alex VB Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 Als je je tank blijft leegrijden tot in de reservestand is er geen enkel probleem. Je zorgt er namelijk voor dat er geen bezinksel kan ontstaan. Meestal kan je nog verder doorrijden. De mensen bij Topgear hebben een tijd geleden een test gedaan met 3 auto's hoever ze kwamen met 1 volle tank. Nou ze kwamen ver.. Ik zal kijken of ik betreffende film nog ergens kan terug vinden.
bigwade Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 Waarom zou je toch het risico nemen met een lege tank te komen staan ? Twee argumenten om vooral NIET leeg te rijden zijn deze. 1)Je gaat tanken wanneer het jou uitkomt en niet gedwongen bent door leegstand. (altijd verkeerd moment) 2)Je gaat tanken waar het prettig geprijsd is en niet noodgedwongen bij een minder voordelig station omdat je leeg staat. Residu problemen heb ik als gasrijder met benzine de laatste 20 jaar niet gehad, ondanks dat de benzine, nodig voor starten, veel langer in de tank zat dan gebruikelijk. Met de laatste auto heb ik bijna 11 jaar gedaan. Er is het nodige gesleuteld aan die auto maar never nooit iets aan het benzinesysteem etc. Ik begrijp deze discussie dan ook niet. Maar eh.....als je echt leegrijden leuk vind, vooral doen !
Venga OK Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 Waarom zou je toch het risico nemen met een lege tank te komen staan ?Twee argumenten om vooral NIET leeg te rijden zijn deze. 1)Je gaat tanken wanneer het jou uitkomt en niet gedwongen bent door leegstand. (altijd verkeerd moment) 2)Je gaat tanken waar het prettig geprijsd is en niet noodgedwongen bij een minder voordelig station omdat je leeg staat. Residu problemen heb ik als gasrijder met benzine de laatste 20 jaar niet gehad, ondanks dat de benzine, nodig voor starten, veel langer in de tank zat dan gebruikelijk. Met de laatste auto heb ik bijna 11 jaar gedaan. Er is het nodige gesleuteld aan die auto maar never nooit iets aan het benzinesysteem etc. Ik begrijp deze discussie dan ook niet. Maar eh.....als je echt leegrijden leuk vind, vooral doen ! Ennuhh, als je tanken echt leuk vind, ook vooral doen!
bigwade Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 Ennuhh, als je tanken echt leuk vind, ook vooral doen! Nooit een hekel aan gehad tot 2wk geleden. Als je pin geaccepteerd wordt bij de Tango zelfbediening gaat er zo'n bandje lopen...... Het bandje van de laatste 2 weken meldde doodleuk dat er van elke liter benzine ruim 1 euro naar de staat gaat... De rest heb ik verdrongen, had iets met de belastingaangifte/elsevier te maken Sta je daar 50 liter te tanken..........
Guest Jantje Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 Je wil niet weten hoeveel vuil er mee komt vanuit de tank installatie
bigwade Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 Je wil niet weten hoeveel vuil er mee komt vanuit de tank installatie Ja en dus ???? Leegrijden dan maar ??
Guest Jantje Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 Ja en dus ????Leegrijden dan maar ?? Nee zoals ik al eerder gezegd heb waardoor dit onderwerp geopend is.. Als jij je tank leeg rijdt, gaat hij dat vuil mee aanzuigen. Ik heb nergens gezegd dat dit problemen met het brandstof systeem of wat dan ook veroorzaakt, het enige wat ik gezegd heb is dat je hierdoor sneller een verstopt brandstof filter hebt waardoor die eerder vervangen moet worden dan normaal. Er vallen elke dag vrachtwagens stil door verstopte filters..
bigwade Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 Nee zoals ik al eerder gezegd heb waardoor dit onderwerp geopend is..Als jij je tank leeg rijdt, gaat hij dat vuil mee aanzuigen. Ik heb nergens gezegd dat dit problemen met het brandstof systeem of wat dan ook veroorzaakt, het enige wat ik gezegd heb is dat je hierdoor sneller een verstopt brandstof filter hebt waardoor die eerder vervangen moet worden dan normaal. Er vallen elke dag vrachtwagens stil door verstopte filters.. Mooi, argument 3 Niet doen dus dat leegrijden...... Klaar..........
Venga OK Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 Je wil niet weten hoeveel vuil er mee komt vanuit de tank installatie Onderbouwen graag, anders is het alleen maar een statement. Wat Ben graag wil weten is of het kwaad kan om de tank helemaal leeg te rijden. Dus graag feiten. Fabeltjes zijn er al genoeg over dit onderwerp....
Guest Jantje Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 Onderbouwen graag, anders is het alleen maar een statement. Wat Ben graag wil weten is of het kwaad kan om de tank helemaal leeg te rijden. Dus graag feiten. Fabeltjes zijn er al genoeg over dit onderwerp.... Lees me reactie erna.. dank u!
Venga OK Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 Nee zoals ik al eerder gezegd heb waardoor dit onderwerp geopend is..Als jij je tank leeg rijdt, gaat hij dat vuil mee aanzuigen. Ik heb nergens gezegd dat dit problemen met het brandstof systeem of wat dan ook veroorzaakt, het enige wat ik gezegd heb is dat je hierdoor sneller een verstopt brandstof filter hebt waardoor die eerder vervangen moet worden dan normaal. Er vallen elke dag vrachtwagens stil door verstopte filters.. Waar je betoog voor mij hapert is het feit dat je uitgaat van vuil in de tankinstallatie bij de pomp. Maar IS dat ook zo? Toon dat eens aan. Mijn insteek: Als niet aangetoond is dat het er in gaat, zal het ook geen problemen geven. Vrachtwagens rijden op diesel en draaien er heel wat meer litertje diesel door heen in een maand dan de gemiddelde personenauto (op benzine) in (een) ja(a)r(en). Dat vind ik geen vergelijk in deze discussie.
Guest Jantje Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 Waar je betoog voor mij hapert is het feit dat je uitgaat van vuil in de tankinstallatie bij de pomp. Maar IS dat ook zo? Toon dat eens aan. Mijn insteek: Als niet aangetoond is dat het er in gaat, zal het ook geen problemen geven. Vrachtwagens rijden op diesel en draaien er heel wat meer litertje diesel door heen in een maand dan de gemiddelde personenauto (op benzine) in (een) ja(a)r(en). Dat vind ik geen vergelijk in deze discussie. Onderhoud intervallen voor het vervangen liggen wel gelijk in kilometers voor het vervangen van de filters. Alleen heb jij met je personen auto een klein klote filtertje en een vrachtwagen heeft er 2 en soms zelfs 3 grote filters opzitten. Er wordt altijd wel wat vuil mee gezogen naar de filters toe, maar er wordt meer mee gezogen hoe leger jij je tank rijdt. Voor de rest, de tankslangen en de daaraan vast geschroefde spuitkoppen hangen in weer en wind buiten onbeschermd. Ja er zit een dak boven maar via de wind komt er toch zand etc. aan te zitten. Vergelijk de spuitkoppen maar met jouw auto die een dagje ergens buiten gestaan heeft, dan zit er ook stof op. Verder ga ik hier ook niet meer op in, als je me niet wil geloven dan moet je dat zelf weten, ik probeer mensen hier nuttig advies te geven om problemen te voorkomen die ik tientallen keren per jaar mee maak als service monteur.
Venga OK Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 Onderhoud intervallen voor het vervangen liggen wel gelijk in kilometers voor het vervangen van de filters. Alleen heb jij met je personen auto een klein klote filtertje en een vrachtwagen heeft er 2 en soms zelfs 3 grote filters opzitten. Er wordt altijd wel wat vuil mee gezogen naar de filters toe, maar er wordt meer mee gezogen hoe leger jij je tank rijdt.Voor de rest, de tankslangen en de daaraan vast geschroefde spuitkoppen hangen in weer en wind buiten onbeschermd. Ja er zit een dak boven maar via de wind komt er toch zand etc. aan te zitten. Vergelijk de spuitkoppen maar met jouw auto die een dagje ergens buiten gestaan heeft, dan zit er ook stof op. Verder ga ik hier ook niet meer op in, als je me niet wil geloven dan moet je dat zelf weten, ik probeer mensen hier nuttig advies te geven om problemen te voorkomen die ik tientallen keren per jaar mee maak als service monteur. Niet boos worden als je iemand niet kan overtuigen Jantje. Dat ben ik nl nog steeds niet. Nog
Guest Jantje Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 Niet boos worden als je iemand niet kan overtuigen Jantje. Dat ben ik nl nog steeds niet. Nog
Recommended Posts