Rio-man Posted April 5, 2010 Posted April 5, 2010 Hallo allemaal.. Ik heb even een snel vraagje over het trekken van een aanhanger. Ik moet woensdag mijn scooter ophalen in Den Haag, waar deze staat na diefstal. Nu wil ik dit met de Pride gaan doen, met een aanhangwagen (de Rio mag meer trekken, maar heeft geen trekhaak..). Nu zijn er heel veel goedkope ongeremde aanhangers te huur voor om en nabij de 20 euro, en 300 kilo. Nu mag de Pride maximaal 330 kilogram trekken. De scooter weegt ongeveer 80 kilo. Kan het kwaad om dat kleine stukje (scooter is helaas niet meer rijdbaar, anders had ik hem wel naar huis gereden) met die 50 kilo teveel te rijden? Gr Rio-man Quote
Rio-man Posted April 5, 2010 Author Posted April 5, 2010 De sleutels van de scooter zijn gerold en vervolgens zijn ze er mee weggereden.. alles keurig van slot gehaald enzo! Echt waardeloos. En volgens het contact met de politie is hij niet schadevrij, wat hij wel was. Maargoed, het was de tweede rit van dit jaar na de "winterslaap" van de scooter... Dus het is extra zuur! Maar er is ook iemand bij gearresteerd, dus we gaan kijken of we (een deel van de) schade kunnen terugvorderen op die persoon. Maar hij staat nu dus op het bureau in Den Haag, waar ik hem op kan komen halen, om hem vervolgens direct langs de dealer te brengen voor schade-expertise. Dus ik ben heel benieuwd! Maargoed de Pride mag net even iets te weinig trekken ongeremd voor het mooie. Geremd mag hij 880 kilo trekken, en het is niet echt een scheurijzer, dus voor mezelf had ik beredeneerd als ik gewoon rustig aan doe er niet echt een probleem hoeft te ontstaan... Quote
Smart Posted April 5, 2010 Posted April 5, 2010 De sleutels van de scooter zijn gerold en vervolgens zijn ze er mee weggereden.. alles keurig van slot gehaald enzo! Echt waardeloos. En volgens het contact met de politie is hij niet schadevrij, wat hij wel was. Maargoed, het was de tweede rit van dit jaar na de "winterslaap" van de scooter... Dus het is extra zuur! Maar er is ook iemand bij gearresteerd, dus we gaan kijken of we (een deel van de) schade kunnen terugvorderen op die persoon. Maar hij staat nu dus op het bureau in Den Haag, waar ik hem op kan komen halen, om hem vervolgens direct langs de dealer te brengen voor schade-expertise. Dus ik ben heel benieuwd! Maargoed de Pride mag net even iets te weinig trekken ongeremd voor het mooie. Geremd mag hij 880 kilo trekken, en het is niet echt een scheurijzer, dus voor mezelf had ik beredeneerd als ik gewoon rustig aan doe er niet echt een probleem hoeft te ontstaan... Vervelend voor je. Ik kan er inmiddels over meepraten. Maar ik denk wel dat je deze scooter kunt vervoeren hoor, er is heus wel een veiligheidsmarge ingebouwd hoor. Suc6 ermee! Quote
Rio-man Posted April 5, 2010 Author Posted April 5, 2010 Ok bedant, dan gaan we het er maar gewoon op wagen! Quote
Rio-man Posted April 5, 2010 Author Posted April 5, 2010 Ik heb nog even verder zitten zoeken. Bij Pak 'n Bak is een aanhanger huren 3 euro duurder (23 euro) dan bij Boels (20 euro), dus dan ga ik voor die 3 euro lekker op safe, plus dat ik hem hier in Zoetermeer kan ophalen! Dat wordt nog wat... de eerste keer met een aanhanger! Quote
Guest Jantje Posted April 5, 2010 Posted April 5, 2010 Ik heb nog even verder zitten zoeken. Bij Pak 'n Bak is een aanhanger huren 3 euro duurder (23 euro) dan bij Boels (20 euro), dus dan ga ik voor die 3 euro lekker op safe, plus dat ik hem hier in Zoetermeer kan ophalen!Dat wordt nog wat... de eerste keer met een aanhanger! pas wel op, die agenten kunnen maar zo als je daar je scooter opkomt halen, je auto en aanhangwagen gaan checken en boetes uitschrijven he... Quote
Rio-man Posted April 5, 2010 Author Posted April 5, 2010 pas wel op, die agenten kunnen maar zo als je daar je scooter opkomt halen, je auto en aanhangwagen gaan checken en boetes uitschrijven he... Sorry, ik ben helemaal vergeten erbij te vermelden dat die aanhanger van pak'nbak wel geremd is zelf slechts 400 kg weegt, waardoor ik dus nog 4 scooters meenemen kan! Quote
Guest Jantje Posted April 5, 2010 Posted April 5, 2010 Sorry, ik ben helemaal vergeten erbij te vermelden dat die aanhanger van pak'nbak wel geremd is zelf slechts 400 kg weegt, waardoor ik dus nog 4 scooters meenemen kan! Hoeveel mag de de pride trekken met een geremde aanhanger dan? Quote
Leon Posted April 6, 2010 Posted April 6, 2010 Tja, max gewicht voor een ongeremde aanhanger voor een Pride is idd belachelijk laag. Probeer maar eens een karretje te vinden dat een max totaal gewicht van 330 kg heeft, misschien van die dingen met van die hele kleine wieltjes, als je een beetje gewicht wil vervoeren ben je direct aangewezen op een geremde kar en die kunnen dan meestal weer veel meer aan dan die 880 kg, dus ben je weer in overtreding Moet zeggen, ik kijk er niet echt naar. Ik heb zelf een oud (ongeremd) karretje staan met een max totaal gewicht van 700 kg en gooi deze gewoon achter de Pride. Gewoon niet te overdrijven met je lading, geen probleem, met natuurlijk wel het risico een boete te krijgen bij een eventuele controle Quote
Rio-man Posted April 6, 2010 Author Posted April 6, 2010 Ik heb er nu een gereserveerd die geremd is met max lading van 480 kg, dus daar ga ik het wel mee redden! Foto's komen uiteraard morgen nog wel even voorbij! Quote
Roderik Posted April 6, 2010 Posted April 6, 2010 Tja, max gewicht voor een ongeremde aanhanger voor een Pride is idd belachelijk laag. Laten we eerlijk zijn, welke auto mag nu wel veel trekken ongeremd, zelf een Cee'd mag er maar 550 kg achter hebben. Wij rijden wel met beide, met dezelfde lading erop. Moet zeggen een geremde aanhangwagen ligt vaak net wat mooier en rustiger achter de auto. @Rio-man, jou pride zit rond de 800kg zoals ik kan zien op Autotrack, als die kar totaal (leeg + lading) meer mag wegen dan die 800kg moet je een B+E rijbewijs hebben. Je kan natuurlijk de gok erop wagen. Quote
Rio-man Posted April 6, 2010 Author Posted April 6, 2010 Op het kentekenbewijs staat 880 kg vermeld, maar ik ga de gok gewoon wagen. Ik ben heel benieuwd... Ik heb nog nooit met een aanhanger gereden. Nog tips w.b. het rijden ermee? Quote
Roderik Posted April 6, 2010 Posted April 6, 2010 Bochten wat ruimer ophalen vooral bij oprijden van inritten etc. (bij lage snelheden). Je kent het wel de inritten aan begin van woonwijken etc. Verder de loosbreek inrichting van de aanhangwagen goed bevestigen. Even wat meer afstand houden i.v.m. remmen en extra gewicht. Verder komt het wel goed, het is maar een aanhanger, niet veel of zelfs niks breder dan de auto. Je kijkt erover heen dus weet wat er achter je zit. Dus wees niet bang gewoon rijden Quote
Leon Posted April 6, 2010 Posted April 6, 2010 Alleen het achteruit rijden kan wel eens wat lastiger zijn als je het nooit gedaan hebt Misschien eens de gelegenheid om dit te oefenen als je nog wat tijd overhebt; is niet zo moeilijk hoor, alleen even rekening ermee houden dat je precies tegenovergesteld moet sturen dan de kant waar je heen wil Quote
Hanne Posted April 7, 2010 Posted April 7, 2010 over dat achteruitrijden: kijk in je spiegels, als je recht achteruit wilt, en je ziet de aanhangwagen in bv je linkerspiegel scheef gaan, stuur dan naar links, dan gaat hij weer recht, zie je hem in de rechterspiegel, stuur je daarnaartoe..... (als je een bocht wilt nemen, dan stuur je net andersom..) Let er wel op, dat je niet met grote slagen stuurt, maar telkens een beetje corrigeren... probeer het maar eens op een leeg terrein, dan voel je je direct wat zekerder gr. Hanneke Quote
Rio-man Posted April 7, 2010 Author Posted April 7, 2010 Nou.. Het is allemaal goedgekomen! De scooter is heelhuids (nouja.. wat er van over is) in Zoetermeer aangekomen, en de aanhanger is inmiddels alweer weg. Een klein stukje achteruit lukte ook redelijk. Je moet het gewoon met beleid doen, dan is er niks aan de hand! Alleen foto's heb ik niet. Wel van de scooter met de schade, die zal ik zometeen plaatsen. Quote
Recommended Posts