gert Posted May 13, 2010 Posted May 13, 2010 Ik heb sinds kort een sportage. Auto bevalt prima, maar als ik voor een stoplicht moet stoppen, en de weg is een beetje hobbelig of scheef, dan trekt de auto naar links of rechts bij het remmen. Ik denk zelf dat de banden het spoor volgen van de weg en zodoende de ene keer naar links en de andere keer naar rechts trekken. Ik heb er michelin 235/60 R18 banden op liggen. Ik ben toe aan een paar nieuwe banden achter. Zou dat trekken aan de banden liggen of aan iets anders? Welke banden kan ik het beste kopen?? Quote
Smart Posted May 13, 2010 Posted May 13, 2010 Hey Gert, Ik heb zelf een Tucson gehad en was zeer gecharmeerd van de Dunlop Sportmaxx. Ook de Goodyear Eagle is een goede band voor een SUV. Er zijn banden, speciaal voor SUV's, die een max.load (draagvermogen) hebben van rond de 100H. Suc6 ermee! Quote
bigwade Posted May 13, 2010 Posted May 13, 2010 Ik heb sinds kort een sportage. Auto bevalt prima, maar als ik voor een stoplicht moet stoppen, en de weg is een beetje hobbelig of scheef, dan trekt de auto naar links of rechts bij het remmen. Ik denk zelf dat de banden het spoor volgen van de weg en zodoende de ene keer naar links en de andere keer naar rechts trekken.Ik heb er michelin 235/60 R18 banden op liggen. Ik ben toe aan een paar nieuwe banden achter. Zou dat trekken aan de banden liggen of aan iets anders? Welke banden kan ik het beste kopen?? Is dat een 4WD ? Dan zou ik ze alle 4 vervangen. Smart is hier de bandenboer-tipgever en zijn adviezen zou ik aanhouden. Quote
Smart Posted May 13, 2010 Posted May 13, 2010 Ik vind het maar een rare bandenmaat 235/60/18. Dat zal toch zeker een KM-tellerafwijking geven. Dat is in ieder geval geen logische ombouwmaat! De meest logische ombouwmaat van origineel 16 inch (235/6016) naar 18 inch is 245/45/18. Je hebt dan ook geen KM-tellerafwijking. De Dunlop Sportmaxx was comfortabeler en stuurde strakker dan de originele Hankooks onder de Hyundai Tucson. Quote
gert Posted May 13, 2010 Author Posted May 13, 2010 Is dat een 4WD ?Dan zou ik ze alle 4 vervangen. Smart is hier de bandenboer-tipgever en zijn adviezen zou ik aanhouden. Nee het is een 2WD Quote
gert Posted May 13, 2010 Author Posted May 13, 2010 Ik vind het maar een rare bandenmaat 235/60/18. Dat zal toch zeker een KM-tellerafwijking geven. Dat is in ieder geval geen logische ombouwmaat!De meest logische ombouwmaat van origineel 16 inch (235/6016) naar 18 inch is 245/45/18. Je hebt dan ook geen KM-tellerafwijking. De Dunlop Sportmaxx was comfortabeler en stuurde strakker dan de originele Hankooks onder de Hyundai Tucson. De vorige eigenaar heeft er andere LM Borbet velgen op gezet. Ik heb geen verstand van banden maten en logische ombouwmaten. Wat nu te doen?? Quote
Smart Posted May 13, 2010 Posted May 13, 2010 Geen probleem hoor, maar het kan zijn dat jouw benzineverbruik niet helemaal correct weergegeven kon worden, vanwege een KM-tellerafwijking. De omtrek van de band bepaalt de afwijking t.o.v. het origineel. Kijk anders een op deze site: http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm Origineel is de Sportage afgeleverd met 235/60 R16 banden (100H). Volgens deze site is overstappen op 245/45 R18 een meer logische keus. Quote
gert Posted June 22, 2010 Author Posted June 22, 2010 Afgelopen vrijdag een paar nieuwe banden laten monteren. De garage stelde voor om michelin 235/50 R18 er op te leggen. Staat wel erg mooi die nieuwe bandjes. Quote
Smart Posted June 22, 2010 Posted June 22, 2010 Gefeliciteerd! Rijdt het net zo lekker als dat ze mooi staan? Quote
gert Posted June 24, 2010 Author Posted June 24, 2010 Geen probleem hoor, maar het kan zijn dat jouw benzineverbruik niet helemaal correct weergegeven kon worden, vanwege een KM-tellerafwijking. De omtrek van de band bepaalt de afwijking t.o.v. het origineel.Kijk anders een op deze site: http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm Origineel is de Sportage afgeleverd met 235/60 R16 banden (100H). Volgens deze site is overstappen op 245/45 R18 een meer logische keus. Gefeliciteerd! Rijdt het net zo lekker als dat ze mooi staan? Jazeker, nu kom ik ook dichterbij de werkelijkheid ten opzichte van de orginele banden. Quote
Smart Posted June 24, 2010 Posted June 24, 2010 Ik heb het even nagerekend, maar je dealer had het bij het rechte eind. 235/50/18 is er een verschil van 0,55% 245/45/18 is er een verschil van 1,55%, t.o.v. de originele maat 235/60/16 Goed gedaan door de dealer! Veel rijplezier ermee! Quote
Recommended Posts