Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Wat heb je nodig?

Hoe doe je het?

Allereerst wil ik zeggen dat dit geheel op eigen risico is en dat je mij niet verantwoordelijk kan houden als het niet goed gelukt is. Probeer het eerst op een onopvallende plek!

  1. Maak het gedeelde rondom en de steenslag plek goed schoon. Bij voorkeur met Maguiars Quik Detailer.
  2. Pak met je sateprikker een klein beetje van je kleurlak, zorg ervoor dat je niet teveel pakt. Je putje met de kleur gevuld zien te krijgen maar het moet nog wel een putje blijven. (ZORG er dus voor dat je een putje blijft houden en de kleur dus een mini laag is!) (Let op, als je teveel pakt, heb je kans dat je blanke lak er niet meer goed overheen past en dit mislukt)
  3. Fohn dit droog, je merkt vanzelf wanneer het goed droog is.
  4. Wanneer je de lak droog gefohnd hebt, pak je de andere sateprikker. Zorg dat je nu net iets meer pakt dan bij de kleur, pak dus de coat laag stift. Dit is volgens het schade herstelbedrijf het belangrijkste. Doe het volgende dus ECHT goed:
    a. Laat een druppeltje blanke lak in je putje lopen.
    b. Er moet nu een klein bolletje ontstaan.
    b.1. Ontstaat er geen klein bolletje, haal het dan DIRECT na een paar seconden met een klein doekje weg.
    c. Heb je een klein bolletje op je putje zitten, dan wacht je even 2 minuten.
  5. Fohn dit nu droog, doe dit tot dat het droog is, dit merk je vanzelf.
  6. BELANGRIJK: Laat dit nu een dag uitharden. (Als je ’s morgens begint kun je dit ’s avonds (12 uur later) vervolgen.
  7. De volgende dag: Maak het weer schoon met Maguiars Quik Detailer. (Niet te hard poetsen)
  8. Pak je polijstpad en doe hier een middelmatig hoeveelheid Ultimate compound op.
  9. Nu ga je rustig aan met een polijstpad over je putje heen (nu bolling). Zorg dat je minimaal 5 cm rondom de steenslag schuurt. Doe dit echt HEEL erg voorzichtig, je blanke lak is namelijk nog een beetje zacht! (En ik weet dat, ik had het namelijk bij mijn eerste keer fout gedaan, te hard dus!)
    a. Ga door met polijsten tot de bolling weg is en je steenslag blanke lak met hoogte gelijk is aan je gewone lak.
  10. Nu je steenslag netjes gevuld is en je lak weer een glad stuk is zonder put, ga je deze in de wax zetten. Je doet dit twee keer. Laat je wax goed uitharden! Doe je dit een keer dan bestaat de kans dat de gevulde put weer los laat door weersomstandigheden.
  11. BELANGRIJK: Dit is misschien wel het meest belangrijke van alles, nu is het van belang dat je de auto de komende 3 weken niet wast, je moet het echt even goed tijd geven om het uit te laten harden!

Heel veel succes, deze info heb ik op gedaan tijdens een kleine workshop van een schade herstelbedrijf. Bij mijn eigen auto is het gelukt, hierop hebben ze het ook als voorbeeld laten zien.

Het is belangrijk dat je de precieze kleur van je auto hebt als lakstift, wijkt dit al iets af dan is het zichtbaarder.

Tips en suggesties welkom. Bij voorkeur wijzigingen op bovenstaande stappenplan melden via PM.

Edited by Remko .me
typ fouten
Posted

Remko,

Je hebt het super goed onthouden... En je manier van uitleggen is top.. Kort maar krachtig... a045.gif

Posted

Remko,

Je teacher skills komen boven!! Helder verhaaltje. Heb je ook nog before en after foto's gemaakt??

Groet,

Peter

Posted

Hey Hoi!

Sorry nooit gezien dat hier reacties in stonden!

Nee helaas, ik heb geen voor en na foto!

Ik heb vast en zeker binnenkort wel weer steenslag en dan zal ik foto's maken.

Het lastige blijft toch om het verf dun aan te brengen en de coat laag, strak en netjes glad poetsen.

Het blijft moeilijk want bij sommige is het minder mooi en die mannen die doen het pas super, dan is het volledig (bijna) onzichtbaar!

  • 2 years later...
Posted

Even een upje vanwege PM bericht, iemand vroeg hierom.

Binnenkort ga ik even wat steenslag wegwerken en zal before/after foto's maken.

Guest Warmentuuter
Posted

Dat steenslag weg werken ga je dat de 18de doen Remko??

Posted

vanwege het drogen is daar te weinig tijd voor helaas.. dan kan je het resultaat niet laten zien, het moet wel flink wat uren (dag) drogen.

Guest Warmentuuter
Posted

vanwege het drogen is daar te weinig tijd voor helaas.. dan kan je het resultaat niet laten zien, het moet wel flink wat uren (dag) drogen.

Jammer , de goede franse wegen hebben toch wel wat steenslag pitjes achter gelaten.

Posted

mooi topic remko! hebben we wat aan, ik hoop dat ik me nog niet snel ga ergeren aan de steenslag zodat ik het ng niet hoef te doen want je moet er wel een vaste hand voor hebben en geduld heb ik het idee...

Posted

Goede omschijving! Binnenkort ook eens proberen als KIA de lakstift nog kan leveren.....

Kia Nederland heeft namelijk besloten de lakstiften niet meer te maken......

Posted

Echt??

Hmmm... dat is wel heel stom van ze.. waarschijnlijk vanwege die 'stomme' stikkers.

Zag laatst ook zo'n sticker; gadver wat lelijk! Rondom de sticker (de omtrek) lijkt het net of er krassen zitten. Gelukkig kan elke autospuiter jou wel een lakstift bezorgen.

Posted

Echt??

Hmmm... dat is wel heel stom van ze.. waarschijnlijk vanwege die 'stomme' stikkers.

Ja :( hoe dom kunnen ze zijn net als of je alles met zo'n sticker op kan lossen....

Guest Warmentuuter
Posted

Zijn er dan geen andere lakstiftjes zoals van Motip?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...