xHansx Posted April 12, 2006 Posted April 12, 2006 Kia Nederland homologeert gasFX gasFX exclusieve aanbieder autogassystemen voor Kia vrijdag 7 april jongstleden hebben Kia Nederland en gasFX een samenwerkingsovereenkomst ondertekend voor de exclusieve levering van autogassystemen. Per direct is gasFX verkrijgbaar bij alle offici?le Kia dealers en erkende reparateurs. De Kia-dealer biedt het Kia gasFX pakket met 3 jaar garantie aan voor ? 2395,- inclusief BTW, deze prijs is inclusief inbouw van het geavanceerde Vialle LPi G3 autogassysteem en ? 200,- korting op getankte liters BK-AutoGas. Informeer bij u Kia dealer voor de beschikbare modellen. Hans Verhoeven, directeur van BK-GAS, is blij met de nieuwe samenwerking: ?Al een aantal jaren is Kia een van de snelst groeiende merken van Nederland. Door aansprekende modellen, uitstekende kwaliteit en aantrekkelijke prijsstelling is Kia een uitstekende partij om mee samen te werken aan het verbeteren van de marktpositie van autogas in Nederland.? Met deze nieuwe overeenkomst verwacht Verhoeven dat de stijging van het aantal autogasrijders in Nederland, zoals die zich al geruime tijd voordoet, onverminderd zal doorzetten. Volgens Verhoeven is gasFX het ideale alternatief voor particuliere automobilisten die jaarlijks meer dan 12.000 kilometer rijden en zakelijke veelrijders die zonder concessies te doen aan het comfort en uitrusting van de auto de fiscale bijtelling ten opzichte van vergelijkbare dieselmodellen willen beperken. Voor meer informatie over gasFX voor Kia-modellen kunt u terecht bij de Kia dealer bij u in de buurt ?n bij de gasFX service desk onder telefoonnummer 0800-12000. gasFX is voor uw auto (sportage) beschikbaar. Voor uw auto is de volgende tankoplossing beschikbaar: 55ltr Ringtank Opmerking: gasFX voor Kia's van maximaal 36 maanden oud (bij inbouw) is alleen aan te schaffen via de offici?le Kia dealer. De Kia dealeradviesprijs bedraagt Euro 2395,- inclusief BTW. Bij dit pakket is garantie op gevolgschade aan cilinderkop, -kleppen, en -klepzittingen als gevolg van het gebruik van autogas van toepassing gedurende de resterende Kia fabrieksgarantie bij inbouw. Garantie op het autogassysteem bedraagt 3 jaar met onbeperkte kilometrage. Raadpleeg voor meer informatie de Kia dealer of de gasFX Service Desk (023 566 22 50). Okee, eindelijk heeft Kia een lpg systeem voor de sportage goedgekeurd, Het vialle systeem is ook een topsysteem. even een snelle berekening of het voor LPG mij lonend is: hogere verzekering (+108 per jaar), Hogere wegenbelasting (+368 per jaar), afschrijving installatie over 5 jaar (450 per jaar), toename verbruik 10% (144 per jaar (240 liter extra gas)) = totaal 1070 euro per jaar; Oke bij 24.000 km per jaar : 2400 liter benzine ? 1,40 = 3.360 euro 2400 liter gas ? 0,55 = 1.320 euro + 1.070 = 2390 euro verschil = 3.360 - 2.390 = 970 per jaar = 80 euro per maand. Nadelen van gas: * kleinere actieradius = 55 lter tank x 80% x 9km = 396 km * geen reserveband bij je, maar spuitbusje; * hoe staat het straks met de inruil met lpg; * je moet de auto lang in bezit houden wil het rendabel worden( zeker 5 jaar); * onzekerheid, maak ik volgend jaar nog wel zoveel km? (wellicht andere baan of zo of treinreizen naar baan.) * ondezekerheid over lpg prijzen; blijft het vershil met benzine wel 0,90 cent de liter? Voordelen: lekker gevoel bij tanken goed voor het milieu Wat vinden jullier ervan; zal ik voor 80 euro per maand winst de stap nemen? groet hans Quote
MvG Posted April 12, 2006 Posted April 12, 2006 Hallo Hans, ten eerste wil ik zeggen dat je verhaal zeer weloverwogen in elkaar zit. Kosten & baten tegenover elkaar neergezet en de bijhorende voor- & nadelen. Geeft zo een goed overzicht van de consequenties bij het overstappen naar gas. Antwoord gevend op je vraag het volgende. Je dient voor jezelf de afweging te maken of de door jouw genoemde nadelen opwegen tegen de lagere kosten van 80 euro per maand. Lijkt een open deur maar daar bedoel ik mee dat jij zelf weet of je de auto bijv. 5 jaar houdt of niet, of je volgend jaar nog zoveel rijdt etc. Jouw eigen persoonlijke omstandigheden. Daarnaast is dus de inruilwaarde onzeker evenals de lpg-prijzen... Als ik de Nederlandse regering een beetje inschat wordt lpg wellicht een nieuwe melkkoe.. Klinkt beetje negatief maar ja, we zijn al eerder onaangenaam verrast..... Als ik naar mezelf kijk met circa 16.000/17.000 per jaar is deze optie niet interessant. Als ik jouw rekenmodel volg kom ik uit op een besparing van 375 euro per jaar en dus 31,25 euro per maand. Te weinig om de overstap te maken met de randvoorwaarden die jij schetst. Ik hoor het wel wat jouw keuze wordt!! Gr. Mario Quote
Flyber Posted April 15, 2006 Posted April 15, 2006 Ik ben tijdens het aankoop traject langdurig met GASfx in onderhandeling geweest. Niet over de aanschaf van een LPG installatie maar juist over het niet doorgaan daarvan. GASfx had mij namelijk abusievelijk contracten toegestuurd en pas daarna kwam men erachter dat er van de zogenaamde homologatie voor de Sportage geen sprake kon zijn. Ze wilden beslist geen gas inbouwen zonder toezeggingen van KIA. Aldus af moeten zien van GASfx. Overigens was ik tevreden over de initiele gang van zaken bij GASfx. Ben toen (zie mijn eerdere posts over LPG) mijn eigen koers gaan varen en heb een LPG installatie laten inbouwen. Sinds 19 januari rij ik tot volle tevredenheid op LPG en nu na 12000 km alles ok en zonder probleem. Als ik een nadeel (voor mij dan) moet noemen is het de actieradius. Alhoewel het verbruik, met de nu toenemende temperatuur, nu volgens de boordcomputer uitkomt op 9.3 ltr/100km. heb ik in de afgelopen wintermaanden ervaren dat ik net geen twee dagen (ik rij 210 km per dag) op een volle tank kan rijden. Het laatste stuk rij ik indien nodig dus op benzine en dat ik, heb ik mij laten vertellen, zelfs goed voor de motor. Voor iedereen aan te raden, gewoon doen! Ik ben blij met de move van KIA. Hans, overheid is onbetrouwbaar. Soms moet je gewoon een gokje wagen. Ik rij nu (met uitzondering van een jaar diesel) 27 jaar LPG en nog geen installatie of auto heeft mij in de steek gelaten. Met groet, Berry Bakker Quote
xHansx Posted May 2, 2006 Author Posted May 2, 2006 9 mei, dat is de datum waarop er in mijn sportage gas ingebouwd gaat worden via gasfx. totale kosten 2395 (min 200 euro aan brandstofretour via bk gas) plus 100 euro voor een flashlube systeem. (kleppensmeersysteem) de meningen zijn verdeeld of het helpt, maar baat het niet, schaadt het niet. Ik hou jullie op de hoogte van de eerste gastank bon. Hans Quote
xHansx Posted May 13, 2006 Author Posted May 13, 2006 Commentaar overbodig Wie volgt ?? Hans http://www.kiaclub.nl/forum/album_pic.php?pic_id=829 Quote
MvG Posted May 13, 2006 Posted May 13, 2006 Haha!! Erg leuk, Hans ! erg leuk.... Tanken is nu wel beter voor je gemoedsrust... Ik word altijd zenuwachtig als ik naar de pomp moet... Quote
Guest Herman Posted May 13, 2006 Posted May 13, 2006 Goed gevoel he Hans! En vulaansluiting netjes weggewerkt? LPG wel duur daar...ik betaal 41,9 ct per liter Quote
Flyber Posted May 19, 2006 Posted May 19, 2006 Tja, dat zijn prijzen die ik al een tijdje ken. Hans, als je wilt, show eens een foto van de 'omschakelaar' en de vulopening? 41,9 ct waar is dat? Oosten van het land? Hier (Noordoostpolder) 47,8 ct. Ik vermoed dat je bij de eerst 10 Nederlandse Sportage LPG rijders zit. Goed besluit, doet goed volgen. Inmiddels heb ik de eerste 15000km beurt gehad, geen bijzonderheden te melden. Loopt als een trein. Met groet, Berry Quote
Guest Herman Posted May 19, 2006 Posted May 19, 2006 41,9 cent in Noord Holland. Texaco pomp met extra LPG korting 3000 kilometers op gas (Sorento) njente problemen zo ver Quote
xHansx Posted May 20, 2006 Author Posted May 20, 2006 Hallo Eerste update na installatie van gasfx: verbruik: 75% snelweg en 25% stad: 1 liter op 9 km af te leggen km op ??n tank: 350 km prijs LPG: 0,45 -/- 0,05 BK-gas korting = 0,40 cent brot inhoud tank = 55 liter; afvulling = max. 75% = 41 liter. Helemaal leegrijden van de lpg is niet goed, dus max. 38 liter gas tanken per keer. Tank had eigenlijk iets groter moeten zijn. Over het verbruik ben ik zeer tevreden (Minder dan 10% boven het benzineverbruik) foto's van de vuldop (mooi laag in de bumper, net zoals Berry) en de schakelaar (vlak voor de versnellingspook) groet van Hans http://www.kiaclub.nl/forum/album_pic.php?pic_id=841 http://www.kiaclub.nl/forum/album_pic.php?pic_id=842 Quote
xHansx Posted May 20, 2006 Author Posted May 20, 2006 Berry, Ik heb een goedkoop adres gevonden voor LPG bij jou in de buurt. 0,39 cent per liter - op 133 km afstand - in Ottersum http://www.tankwijzer.com/index.php?p=goedkooptanken&fuel=lpg andere tips voor goedkoop tanken: http://www.goedkooptanken.nu/latest.php?city=&country=NL&fuel=lpg http://www.brandstofprijzen.nl/tanks.php3?sort=i_gas succes met besparen Hans Quote
Guest Herman Posted May 20, 2006 Posted May 20, 2006 Was de vulaansluiting van je foto niet mogelijk Hans? In ieder geval valt ie niet teveel op bij jou. Quote
xHansx Posted May 20, 2006 Author Posted May 20, 2006 Ik begrijp niet precies wat je bedoeld Herman. Maar ik heb wel geprobeerd om de gasaansluiting naast de benzinedop te laten plaatsen (achter de klep) , net zoals bij jouw sorento, maar bij de sportage was er onvoldoende ruimte om zo'n oplossing te realiseren. Hans Quote
Guest Herman Posted May 20, 2006 Posted May 20, 2006 Je zei in mijn dagboek dat je de foto van mijn aansluiting had geprint omdat je hem net zo wou hebben... maar als er geen ruimte is houdt alles op. Is natuurlijk ook maar een detail En beter laag in de bumper dan midden op het achterscherm! Quote
HV Posted October 4, 2006 Posted October 4, 2006 Ik ben sinds 10 augustus in het bezit van een sportage 2wd. 2.0. Meteen gas in laten bouwen, helaas hebben ze bij mijn auto de gas-aansluiting recht in de bumper gemonteerd. Na de eerste 1500km op benzine gereden te hebben rijd ik nu op lpg. Gem. vebruik 1:8,1, met uitschieters naar 7,38 en 8,86. De laatste was puur snelweg, zonder stad en niet harder dan 120km/h. Wellicht dat het nog beter wordt, auto heeft nu 4500km gereden. ps: de boordcomputer geeft +/- 20-23% te weinig aan. LPG heeft nu eenmaal minder energie... in het laatste geval(8,86) stond de boordcomputer op een 8,7 ltr/100km Hans Quote
Fee6 Posted January 30, 2007 Posted January 30, 2007 Moet je de eerste 1500 km op gas rijden? En waarom is dit dan.... Quote
HV Posted February 3, 2007 Posted February 3, 2007 Moet je de eerste 1500 km op gas rijden? En waarom is dit dan.... Beste Fee6; dit staat in het gasFX boekje, hierin staat; Indien de fabrikant geen richtlijnen geeft t.a.z.v. het inrijden op gas, houd dan een inrijperiode van +/- 1500 - 2000 km op benzine aan; Vandaar ..... Hans Quote
Fee6 Posted February 4, 2007 Posted February 4, 2007 Heb gisteren onze Sportage opgehaald, ik vroeg aan de dealer moet ik de eerste 1500 km op benz. rijden. Deze antwoordde vervolgens, dat was vroeger zo, je kunt gewoon gelijk op gas rijden. Zit ik gisteravonds rustig alles door te lezen, lees ik precies hetzelfde in de boeken als jij nu als antwoord geeft Hans. Beetje vreemd van de KIA-dealer. Bel hem gelijk maandag hierover op. Quote
HV Posted February 4, 2007 Posted February 4, 2007 Heb gisteren onze Sportage opgehaald, ik vroeg aan de dealer moet ik de eerste 1500 km op benz. rijden. Deze antwoordde vervolgens, dat was vroeger zo, je kunt gewoon gelijk op gas rijden.Zit ik gisteravonds rustig alles door te lezen, lees ik precies hetzelfde in de boeken als jij nu als antwoord geeft Hans. Beetje vreemd van de KIA-dealer. Bel hem gelijk maandag hierover op. ..... ben nieuwsgierig ..... hou me maar op de hoogte. Na drie jaar zijn de kosten voor ons Hans Quote
Fee6 Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 Inderdaad, de eerste 1500 km gewoon op benz. rijden, de dealer heeft de uitspraak gecorrigeerd van de verkoper. Mocht je toch gelijk op gas rijden dan geeft dat meestal in de praktijk geen problemen, het is puur uit voorzorg voor het inrijden van de motor. Quote
Fee6 Posted March 8, 2007 Posted March 8, 2007 Totaal nu dikke 1500 km op gas gereden, moet zeggen rijdt als een naaimachientje, alleen..............bij een lege tank brand er nog een blauw ledje en schakelt de gasinstallatie niet automatisch over op benzine, en het motorcheck lampje is al 3x aangesprongen Volgende week gaat de auto 2 dagen terug naar het gasinbouwstation om het euvel te verhelpen. Quote
HV Posted March 8, 2007 Posted March 8, 2007 Tja, tot op dit moment (18.500km) geen problemen. Schakelt automatisch over op benzine. Laatst viel me wel op dat tijdens file rijden, lang stilstaan, het stationair motortoerental op liep........ mocht dat vaker voorkomen ... ff terug naar de garage. Quote
Guest Erik Posted March 15, 2007 Posted March 15, 2007 Na 23000 km LPG laten inbouwen. Vulopening helaas recht achter in de bumper geplaatst terwijl ik toch duidelijk een andere plaats had aangewezen! Verbruik 1:9 tot 1:10 bij veel 80/100 km wegen met daarnaast stadsverkeer. Boordcomputer geeft verkeerde verbruikscijfers (+/- 8.8 i.p.v. 1:10). Merk geen verschil met gas en benzine. Quote
Fee6 Posted March 15, 2007 Posted March 15, 2007 Het schijnt dat de 2.7 V6 iets meer problemen kan geven op gas m.b.t. een correcte inbouw. We wachten gewoon af wat het geweest kan zijn, vrijdag heb ik mijn auto hopelijk weer terug zonder problemen. Quote
Administrators Jheroen Posted March 17, 2007 Administrators Posted March 17, 2007 Het schijnt dat de 2.7 V6 iets meer problemen kan geven op gas m.b.t. een correcte inbouw. We wachten gewoon af wat het geweest kan zijn, vrijdag heb ik mijn auto hopelijk weer terug zonder problemen. hee Fee, heb jij toevallig je auto bij Blokhuis in Amersfoort gekocht? Het lijkt me erg toevallig want ik heb precies zo'n auto als die van jou daar zien staan met gas..... Ik heb ook een V6 maar dan alweer van 2005.... vraag me af of het nu nog zinvol zou zijn om gas in te laten bouwen ivm garantie nog zeg een goed jaar..... Quote
Recommended Posts