Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hallo rijders,

Graag leg ik twee vragen voor (ook gelet op de vakantieritten):

1. Mijn Cerato CRDI 1.6 VGT 2007 staat in de officiele lijst met een verbruik van gemiddeld ongeveer 1:20. Inmiddels heb ik een verbruik vastgesteld van 1:15 met zowel stadsritten als lange afstanden. Is er iets bekend over grote verbruiksafwijking bij dat type t.o.v. de lijst?

2. Bij het rijden op ongeveer 1000-1500 toeren klinkt een huilend geluid van de motor zowel bij zowel koude als warme motor. Duidelijk hoorbaar maar bij hogere snelheid vanaf 2500 toeren is het weg. Dekra heeft er bij de koopkeuring in maart '10 geen opmerking over gemaakt

Ik vind dat geluid vervelend maar is er ook iets aan de hand wat de garage moet zien?

Graag wacht ik de reacties af.

Met vriendelijke groet,

Jan.

Edited by ceratostigma
Posted

1) Verbruik lijkt mij redelijk aan de hoge kant. De 1.6 CRDi uit de Cerato is in principe hetzelfde blok als in de Cee'd en 1 op 16 moet toch gemakkelijk haalbaar zijn. Ik rijd zelfs 1 op 17 met een pittige rijstijl (vlot optrekken, 140 km/h op de snelweg).

2) Dat "gehuil" van de turbo hoor ik bij mijn Cee'd ook, vooral bij langzaam rijden, kun je niet veel aan veranderen denk ik.

Posted

Verbruik is inderdaad iets aan de hoge kant. Ga eens na wat je verbruiksgroepen zijn als je rijdt. Airco, verlichting, etc..

2) Het huilen van je turbo is helaas ook normaal en gebeurt meestal inderdaad alleen bij lage toeren. Ik heb het zelf als Leon ook en al een paar keer aan de garage gemeld bij de beurten maar niets gehoord of vernomen dat dit abnormaal zou zijn.. Zolang de garage niets meld zal het wel goed zijn. Wel blijf ik het melden, zodat ze mij achteraf niet kunnen zeggen dat IK de turbo heb vernield.

Posted (edited)

Ik haal met mijn Cee'd SW 2.0 CRDi gemiddeld 5,8 l/100 km. bijna het gemiddelde verbruik wat door Kia geclaimd wordt. Ik ben echt geen snelwegridder, maar heb wel een bewuste rechtervoet (haal je voet, wanneer je op de gewenste snelheid bent, eens 1 of 2 cm terug. Je snelheid loopt niet terug, maar je verbruik wel degelijk subtantieel ......................).

Voor de gedachtenbepaling: met een caravan (Wilk S4) van 1450 kg beladen en een constante snelheid van 110 - 115 km/u is het verbruik 10,9 l/100 km (traject tolweg Ardeche - Randstad).

Biljante prestatie naar mijn oordeel. Op elke helling ben ik als eerste boven. Niet dat dat nou echt belangrijk is, maar het zegt wel iets over het vermogen van de motor gekoppeld aan het relatief geringe verbruik. De kenners zullen dit zonder aarzeling beamen. Met een constante snelheid van 90 - 100 km/u is 9.2 l/100 km moeiteloos haalbaar (met caravan uiteraard).

Edited by exsubaru