lindamarco Posted May 13, 2006 Posted May 13, 2006 Mederijders, ik krijg over enkele dagen mijn Kia Picanto M-bition Airco . Ik wil zelf de speakers voorin vervangen door de Sony XS-F1324. Ik heb gelezen dat hier de 13 cm speakers in gaan. Heeft iemand foto's / handleiding hoe deze speakers te vervangen zijn? Waar moet ik op letten? Wat moet er losgeschroefd worden? Gaarne uw reactie! (Waarvoor dank!). Marco. Quote
4ice Posted May 13, 2006 Posted May 13, 2006 Hoi Marco, welkom op dit forum! Ik ben hier zelf ook pas sinds korte tijd actief, maar ik hoop je toch een stuk op weg te kunnen helpen. Voor het daadwerkelijk vervangen van de speaker zal Philip (Tazteam) je waarschijnlijk beter kunnnen helpen. Die is hier helemaal in thuis. Maar hoe je bij de speaker komt zal ik proberen uit te leggen. Ik zal even wat foto's maken om het te verduidelijken. Dus even geduld aub. Groeten Sjors Quote
4ice Posted May 13, 2006 Posted May 13, 2006 Hierbij wat foto's om het (hopelijk) duidelijk te maken: 1) Het zwarte kapje moet er eerst af, het zit niet vast met schroeven en moet je dus voorzichtig loshalen. Bij 3 - 4 en 6 zitten over de schroeven kapjes. Deze kunnen voorzichtig met een dunne schroevendraaier verwijderd worden. Daarna bij 2 - 3 - 4 - 5 en 6 gewoon de schroeven eruit halen. Ik ben alleen 1 schroef vergeten te omcirkelen, deze zit net iets onder het zwarte kapje dat je zojuist hebt verwijderd. Daarna de deurhendel iets naar voren schuiven (naar links op de foto) zodat deze los komt te zitten. Onder aan de deur zit een opening waar je met de hand tussen kan. Nu voorzichtig van onder naar boven lostrekken (wel met een beetje kracht). De deurpaneel zit namelijk nog met enkele pinnetjes vast aan de deur zelf. Als laatste de deurhendel door het gat en het deurpaneel geheel verwijderen. Nu moet hij los zijn en zie je: Nu kun je gewoon de originele speaker loshalen (4 schroeven en een kabelconnector). Succes en misschien heeft iemand nog meer tips om dit te doen en of aan te vullen / verbeteren. Sjors Quote
4ice Posted May 13, 2006 Posted May 13, 2006 Het schiet me net te binnen dat het makkelijker is als je ook de connector van de raamschakelaar loshaalt. Dit moet je doen als alle schroeven los zijn en je het paneel van de pinnetjes hebt losgetrokken. Je kunt dan je arm van onderaf achter het paneel steken en de connector losmaken. Misschien even puzzelen hoe, maar moeilijk is het niet. Hopelijk heb je wel electrische ramen, anders wordt het een ander verhaal.... Quote
lindamarco Posted May 14, 2006 Author Posted May 14, 2006 Dus het is toch nog aardig wat werk, als ik het zo bekijk. Gaat het niet door middel van het losschroeven van 2 of 3 schroeven en dan de kap iets naar voeren halen en dat je dan de speaker al kunt loshalen en vervangen? Tevens hierbij de vraag of de speakers in de achterportieren (niet besteld) al bedraad zijn. Met andere woorden: Deze ruimte is nu leeg, maar loopt er al bedrading naartoe die naar je radio loopt? Gaarne jullie reactie en natuurlijk bedankt hiervoor! Marco. Quote
Tazteam Posted May 14, 2006 Posted May 14, 2006 Hallo Marco, Het paneel MOET er volledig verwijderd worden, anders kan je er echt niet bij. De meeste Pica's zijn al voorbereid met bedrading, alleen ontbreken de speakers, of je moet het meest goedkope model hebben, dan is de kabel zelfs ook AFwezig. Met een beetje knutselen, en je bent geheel NIET technisch, moet een deurpaneel verwijderen en speaker inbouwen en de deur weer monteren gemakkelijk te doen zijn in 2 uurtjes, en dat maal 2, want je hebt immers 2 deuren Aan gereedschap heb je nodig: Kleine schroevendraaier om bepaalde dopjes eruit te lichten. Kruiskopschroeverdraaier Pz 2 of Ph 2 is voldoende (normale kruiskop) Klein tangetje om de borgklem van de raamslinger te verwijderen. En als je niet durft om iets uit te voeren, vraag maar raak op het forum, we helpen je altijd verder. Succes. Philip Quote
kia picanto men Posted September 28, 2006 Posted September 28, 2006 jullie beschrijven het heel netjes maar het is me toch nog beetje onduidelijk zou je de volgende beschrijving misschien iets beter willen uitleggen aub...... Daarna de deurhendel iets naar voren schuiven (naar links op de foto) zodat deze los komt te zitten. Onder aan de deur zit een opening waar je met de hand tussen kan. Nu voorzichtig van onder naar boven lostrekken (wel met een beetje kracht). De deurpaneel zit namelijk nog met enkele pinnetjes vast aan de deur zelf. Als laatste de deurhendel door het gat en het deurpaneel geheel verwijderen. ik hoop dat jullie het misschien willen doen dank je !!!!!!! Quote
Mfrenken Posted June 10, 2007 Posted June 10, 2007 Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik die vervelende plastic kapjes aan de uiteinden van de deur (zwart en grijs nummer 6 en 4 op de foto) er zonder de boel erg te beschadigen af krijg? dankje Quote
Mfrenken Posted June 22, 2007 Posted June 22, 2007 TIP let wel op bij het verwijderen van de kapjes 6 en 4 dat je het binnenste dopje eruit wipt en niet aan de buitenste rand gaat klooien want dan beschadig je de boel en krijg je m er niet uit. Groeten Michel Quote
Robinmike Posted February 3, 2008 Posted February 3, 2008 iemand al ervaring met het verwijderen van de deurslingers? Ik heb nog een auto met raamslingers namelijk. In de garage zeiden ze dat de enigste manier om de raamslingers te verwijderen ze uit te boren is. Ik zou dat graag anders willen doen. Wie heeft raad voor mij? hoor het graag, greetzzz Peter Quote
scorpioshuma Posted February 4, 2008 Posted February 4, 2008 In de garage zeiden ze dat de enigste manier om de raamslingers te verwijderen ze uit te boren is. Ehm welke garage is dit, bij ELKE auto waar ik tot op heden mee bezig ben geweest zitten de slingers met een clipje vast. Zoals Philip hierboven ook al aangeeft: Klein tangetje om de borgklem van de raamslinger te verwijderen. Dus uitboren hoeft zeker niet, maar het kan soms wel een rotklus zijn om de klem terug te plaatsen. Dave Quote
Hans Bom Posted February 4, 2008 Posted February 4, 2008 Bij een goede autoshop is er een speciaal tang te koop voor ongeveer ?6 om deze veertjes te verwijderen. Deur paneel terug duwen. Tang op veer zetten, een beetje draaien aan de slinger en het veertje schiet los. Als je het voor de eerste keer doet is het wel een gepruts. Het zal niet mee vallen omdat je niet weet hoe het veertje zit. Maar misschien wil de shop waar je de speakers koopt de slinger er wel afhalen! Quote
Mauri Posted February 14, 2008 Posted February 14, 2008 Ja kan iemand een foto van het tangetje plaatsen? Of een uitleg net als tazteam boven maar dan met een raamslinger ? Quote
Robinmike Posted March 19, 2008 Posted March 19, 2008 Heb me laten vertellen dat er geen tangetjes voor zijn om die veertjes van die raamslingers te verwijderen. De garage is trouwens Vriens te Breda. En ik heb al geprobeerd samen met een monteur ze eraf te halen. Mij werd ge-adviseerd ze toch uit te boren en de raamslingers te vervangen. Ze kosten net geen 10 euro incl. btw grtz Peter Quote
Nr.10 Posted March 19, 2008 Posted March 19, 2008 Hier staat de zakdoekmethode (opel) link en hier staat ergens een foto van een handige tool Suc6. Nr.10 Quote
Hans Bom Posted March 22, 2008 Posted March 22, 2008 Denk dat de doek methode ook wel werkt, je moet alleen even kijken hoe de veertjes zijn gemonteerd. Ze zitten niet altijd zoals op de tekening. Quote
Robinmike Posted April 18, 2008 Posted April 18, 2008 Halloha, ik heb ze vandaag door voorzichtig te trekken/wringen eraf kunnen halen zonder ze kapot te maken. Ik denk echter dat de kans dat je ze kapot maakt duidelijk aanwezig is. Maar je koopt die slingers voor 10 euro incl. btw nieuw. Dus mocht je hem kapot maken koop je gewoon nieuwe. Quote
Hayo Posted July 28, 2008 Posted July 28, 2008 Ook ik wil de speakers vervangen; klopt het inderdaad dat ik 13 cm speakers moet hebben? Nog andere zaken waar ik op moet letten om de juiste te kopen? (ik wil liever eerst kopen en daarna pas het deurpaneel eruit halen) Quote
Tazteam Posted July 28, 2008 Posted July 28, 2008 Het enige waar je op MOET letten is, dat de evt tweeter die in het midden zit van de speaker NIET boven de speaker uitsteekt. Verder kan je alles inbouwen, maar koop geen rommel zoals Boschmann oid. Evt hulp/advies................roep maar. Philip Quote
Hayo Posted July 29, 2008 Posted July 29, 2008 Wow, snelle reactie; dank daarvoor. Ik zit te denken aan zoiets als de Pioneer TS-H1302 set met losse tweeters. Zou dat wat zijn? Quote
Tazteam Posted July 29, 2008 Posted July 29, 2008 Het zou idd een goede speaker kunnen zijn, het model als zodanig ken ik niet, maar volgens de site van Pioneer moet hij meekunnen met de "betere" merken. Vaak hebben de merken als Pioneer, Kenwood en Sony, van die piezotweeters, klinken vaak heel schel. Maar volgens de specs moeten ze heel rustig klinken. Ik denk dat je hieraan wel een goede koop doet, en passen doen ze zeker. Leuk plek voor de tweeters: spiegeldriehoeken Succes met de aanschaf, en laat eens weten hoe ze klinken, en plaats een foto met je inbouwresultaat. Groeten Philip Quote
danny87 Posted June 25, 2011 Posted June 25, 2011 even een terug blik bij Sjors met het panelen verwijderen. Prima uitgelegd. op die manier ook gedaan. echter wel geconstateerd dat er onder het zwarte kapje (deur stijl) ook een schroefje zat die niet omcirkeld was maar ja geeft niets. Ik heb een LXE model en daar zit nog het hendeltje waar mee je de buitenspiegels kan verstellen. ik heb dat kapje gewoon laten zitten was echter niet nodig die te verwijderen. Ik heb alle schroeven losgehaald en met een beetje kracht de paneel geheel aan de onderkant naar voren getrokken en de rechte bovenkant de zijkant bij dat bovenste schroefje krachtig met mijn duim naar voren gehaald. er zit een lipje die klem tegen het witte schroef blokje zit. toen aan de onderkant de rechterzijde linksom opgetild en de deur hendel naar binnen de paneel gehaald en elektrische raam connector los gehaald. en walla en was helemaal verwijderd. echter had ik van te voren de ramen wel helemaal opgezet zo da tik meer ruimte had om de paneel weer te bevestigen. hier wat foto`s van mijn Upgrade. Achter is het een groot probleem * GEEN BEDRADING * GEEN PASRING NIKS 1 GROOT GAT * RAAM SLINGERS LASTIG TE VERWIJDEREN!! Heb met een zelf gemaakt plak klein haaks staafje aan de onderkant van de raamslinger die borg veer weten te verwijderen. (Foto`s worden vervolgt) Paneel dan net als voor verwijderd gaat dan even makkelijk. Bedrading heb ik getrokken door die rubbers heen gaat niet geheel gemakkelijk. is wel prima te doen. Pas ringen ben ik nu aan het maken met plaat MDF. daar ga ik ringen mee maken met een decoupeerzaag die cirkels te zagen en 2 a 3 lagen op elkaar met passende gat er in van de speaker. dan is uitproberen of het werkt en past. Foto`s van dat project komen er aan zo dra het allemaal succes vol afgerond is. Zal even wat duidelijkere Foto`s maken van het verwijderen van de LXE deurpanelen. Gelijk aan als de EX maar was echter niet nodig die zwarte kapje naast te verwijderen. De LX en de L modellen is het raamslinger voor. dan gewoon met een haaks staafje met het slinger naar beneden. da boven aan het midden stuk zit die borg veer. die er uit trekken dan kan het zo als de LXE en EX die paneel verwijderd worden. lukt mij al binnen 2 minuten per deur. Ik sta open voor jullie vragen daar over. Danny PS. Deze speakers zijn Inmiddels vervangen voor 1 Composet. Quote
Boney86 Posted March 25, 2013 Posted March 25, 2013 Hoi Danny, Heb je misschien nog foto's voor me van het project achterdeuren verwijderen en speakers plaatsen/bedrading trekken? Ik ga hier zaterdag mee aan de slag en probeer wat info in te winnen. Zou je ze willen mailen? (marcelarbon@hotmail.com) Alvast bedankt! Groeten van Marcel Quote
SlamJam Posted March 26, 2013 Posted March 26, 2013 Zojuist even met een professioneel bedrijf gesproken om een beter geluid in de auto te krijgen de kosten hiervan schrok ik toch best van 65 euro per uur en hij verwacht 8 a 10 uur bezig te zijn.. komt wel neer op dat ik betere speakers krijg een versterker subwoofer onder mn stoel maar vond het toch wat aan de gekke kant om dat te gaan doen.. dus wil t toch zelf rustig aan gaan vervangen allemaal maar lijkt me erg lastig komt er nog een echt goede how-to uit? ik heb overigens een 3 deurs.. Quote
Recommended Posts