Jump to content

Ratelende motor, help!

Bo24

Recommended Posts

Goedemiddag,

Ik heb een Kia 1.0 uit 2007 met nu 28000km op de teller en sinds een aantal dagen heb ik last van een ratelende motor. Gisteren heb ik een aantal honderd kilometer moeten rijden voor mijn werk en toen leek het veel erger te worder. Gisteren gaf mijn auto ook enkele seconden het lampje motormanagement (check) aan. Vanochtend startte ik mijn auto en hoorde ik weer een enorm lawaai. Het ratelende geluid loopt wordt harder wanneer ik het gas verder in druk. Ik vroeg me af wat dit kan zijn. Mijn partner heeft alles nagekeken en kon op het eerste oog geen bijzondere dingen vinden. Motorinhoud loopt niet terug en olie was voldoende.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Heeft de auto zijn beurtjes tot nu toe allemaal gehad? Hij had er een bij 15.000 moeten hebben en straks bij 30.000 km. Het kan wel eens voorkomen dat het oliefilter verstopt is en dat er daarom niet voldoende olie wordt rondgepompt. Wat ook een euvel is bij de Picanto is het lager van de krukas. Ik raad je sowieso aan om zo snel mogelijk even langs de dealer te rijden en er niet teveel meer mee te rijden als dit niet nodig is.

centrale bout van de krukas kan zijn losgekomen, hierdoor slaat het krukastandwiel uit, zelf al een paar keer gezien.

Kan een best eng geluid maken, check engine lampje kan branden door een misfire doordat het gradenplaatje op de krukas zelf ook is uitgeslagen.

Vaak valt het nog te redden met een nieuw krukastandwiel, nieuw gradenplaatje, nieuwe krukasbout en tussenplaat. wij doen meestal ook flink wat lock-tite op de krukas zelf zodat de poulie goed geborgt blijft zitten.

je kan bovenstaande ook zelf nog even controleren. auto rechts voor opkrikken, eventueel rechter voorwiel demonteren en met een lange dop (19) kijken of de centrale bout nog vast staat, of eigenlijk kijken of deze los staat. Door opeens met een flinke kracht de bout proberen los te draaien.