Jump to content

Motor slaat af

Riccardo

Recommended Posts

Ik was eergisteren op de snelweg aan het accellereren waarna ineens mijn motor uitviel (geen waarschuwingslampjes op mijn dashboard!). Aangezien ik totaal geen leven meer had in de auto heb ik geprobeerd of er misschien een storing in mijn alarmsysteem zat en heb ik het alarm op de vluchtstrook aan en weer uit gezet en warempel....ik kon de wagen weer gewoon starten en verder rijden. Helaas gebeurde het gisteren weer op de snelweg en dus weer hetzelfde trucje uitgehaald waarna ik weer gewoon verder kon rijden. Nu komt het gekke........ dit gebeurd bij een nog niet geheel warme motor als ik ga accellereren. Ik merkte vandaag ook op dat ik bij het wegrijden met koude motor ineens een stuk minder vermogen heb. Dit is echter weer in orde als de motor warm is: dan trekt hij weer prima en valt hij ook niet uit als wat extra gas geef.

Is er iemand die dit ook eens meegemaakt heeft?

Ik denk dat ik het probleem gevonden heb. Er blijkt een storing te zitten in de bediening van de koplampen (het van binnenuit verstellen van de hoogte). Dit heb ik toevallig ontdekt omdat bij de keuring bleek dat mijn rechter lamp te hoog stond. Toen ik hem wilde verstellen hoorde ik het motortje ratelen. Ik heb nu de bedrading bij het bedieningsknopje even los gemaakt en nu valt de motor niet meer uit tijdens het rijden (dit is in totaal 4 keer gebeurd in een paar dagen tijd).

Gek genoeg zijn er verder geen zekeringen doorgebrand terwijl er toch ergens een stroomstoring was waardoor de auto tijdens het rijden gewoon helemaal dood viel.

• 3 weeks later...

Ik heb nog geen definitieve oplossing. Er kan een storing in 1 van de stelmotortjes zitten, maar het kan ook een beschadiging van de bedrading zijn. Voorlopig heb ik even het stekkertje losgemaakt en is het probleem opgelost ( ik gebruik het verstellen van de koplampen toch nooit ). De motor is na het loskoppelen van het stekkertje niet meer afgeslagen.

Gevonden in het Duitse Sorento forum:

Het afslaan van de motor van de diesel bij het accelereren heeft normaalgesproken twee mogelijke oorzaken (afgezien van de vreemde oorzaak m.b.t. de lamp stelmotor):

1. Dieselfilter bij de motor verstopt (meest waarschijnlijk) --> vervangen.

2. Het zeefje in de brandstofpomp is verstopt. Bij diesel Sorento's van voor 2006 kan de coating van de tank afbladderen als het zuurgehalte van de dieselbrandstof te hoog is. De coatingdeeltjes verstoppen dan het zeef van de brandstofpomp. De pomp levert dan niet genoeg diesel naar de motor en de elektronika schakelt de motor uit om schade te voorkomen. Brandstofpomp zit onder de achterbank. Zeefje vervangen of schoonmaken.

Over het tweede punt is een Kia servicebericht beschikbaar (in het Duits) van 28.03.2008. Kan ik wel toesturen aan ge

Edited by masimo

Sinds ik het stekkertje van de koplampstelmotor los heb gemaakt heb ik geen problemen meer gehad, dus mijns insziens heeft het in mijn geval niets te maken met de dieselfilter of het zeefje in de brandstofpomp. Toch bedankt voor de informatie. Ik zie dat er meerderen zijn die ook problemen hebben met een afslaande motor en die zijn misschien geholpen met deze informatie.

• 4 weeks later...

Er zijn weer nieuwe ontwikkelingen: Het is een tijdje goed gegaan, maar afgelopen week sloeg de motor toch weer af op de snelweg! Ik ben gelijk naar de garage gegaan en heb hem uit laten lezen (motorcontrolelampje bleef ook branden). De computer gaf aan dat de brandstoftoevoer niet goed was. Ter plekke is er gelijk een nieuwe brandstoffilter ingegaan ( top service van Kia vd Sluis in Spijkenisse! ). Tot nu toe heb ik geen last meer gehad van een afslaande motor en ga er dus vanuit dat het nu gerepareerd is.