masimo Posted August 25, 2010 Posted August 25, 2010 Mijn 3.3V6 Sorento maakt sinds een paar dagen een ratelend geluid bij het stationair lopen. Maakt niet uit of ie koud of warm is. Het lijkt op tikkende kleppen, maar dat is het volgens mij niet. Mijn vermoeden gaat uit naar de distributieketting, maar weet het niet zeker. Het geluid is een beetje vergelijkbaar met het geluid de eerste paar seconden na het starten. Iemand een idee of herkent dit? Quote
riodriver Posted August 26, 2010 Posted August 26, 2010 zoals jij beschrijft lijkt het je injectors,kan geen kwaad. je kan eens een injector reiniger in de tank gooien. en als het je hydraulische kleppen zijn kan het zijn dat je te dikke olie heeft. je moet vol synth olie gebruiken. Quote
masimo Posted August 26, 2010 Author Posted August 26, 2010 Even wat meer details. Km-stand: 41000 km. Geen hydraulische, maar mechanische klepstoters. Olie: 5W30 volsynthetisch. Beurten volgens boekje (althans, ik heb een afgetekend onderhoudsboekje). Quote
Guest Jantje Posted August 26, 2010 Posted August 26, 2010 Kleppen laten stellen denk ik. 1 klep klint als een tikje, meerder kleppen kan wel is gaan klinken als een ratel. En volgens de kenner op dit forum heb je misschien wel een dubbel massa vliegwiel die ratelt. Quote
masimo Posted August 26, 2010 Author Posted August 26, 2010 En volgens de kenner op dit forum heb je misschien wel een dubbel massa vliegwiel die ratelt. Wellicht een nadere toelichting? Quote
Guest Jantje Posted August 26, 2010 Posted August 26, 2010 Ow daar was een discussie over op het cee'd gedeelte, daar schijnen mensen last te hebben van een dubbel massa vliegwiel dat dan kapot gaat en dat schijnt een ratel te kunnen geven. Quote
Alex Posted August 27, 2010 Posted August 27, 2010 Misschien de kettingspanner? Het geluid zou dan kunnen komen van de ketting die binnen tegen de kettingkast tikt. Alex Quote
masimo Posted August 27, 2010 Author Posted August 27, 2010 Ben net terug van een kleine inspectie door mijn monteur. Het geluid is een mix van hoofdzakelijk het tikken van de injektoren plus een heel licht rateltje van een van de rollen. Overbezorgdheid zegt de monteur, "Heb je niks beters te doen?" Plus dat dat geluid er al lang moet zitten en dat het me niet is opgevallen. Voor de zekerheid nog even met een stethoscoop naar de kleppen geluisterd, maar niks te horen. Alles volkomen normaal dus. Quote
riodriver Posted August 28, 2010 Posted August 28, 2010 probeer nou maar de injector reiniger kan soms helpen. niet alle benzines zijn het zelfde. vooral de witte pompen. Quote
masimo Posted August 28, 2010 Author Posted August 28, 2010 Bedankt voor de tip. Ik ga eens een flesje halen en kijken of het helpt. Quote
Guest Jantje Posted August 29, 2010 Posted August 29, 2010 na jouw ervaring met de sorento 2.4 kan ik toch wel snappen dat je bij het eerste de beste rare geluidje bij een dealer langs gaat.. Quote
masimo Posted August 30, 2010 Author Posted August 30, 2010 Ben inderdaad voorzichtig geworden. Maar als mijn monteur zegt dat het goed is, dan vertrouw ik daarop. De Sorento is een hele mooie en fijne auto, maar vaak ook duur in reparaties. Zolang ik garantie heb mag de dealer bijspringen als het nodig is. Quote
Recommended Posts