Jump to content

Motor ratelgeluid

masimo

Recommended Posts

Mijn 3.3V6 Sorento maakt sinds een paar dagen een ratelend geluid bij het stationair lopen. Maakt niet uit of ie koud of warm is. Het lijkt op tikkende kleppen, maar dat is het volgens mij niet. Mijn vermoeden gaat uit naar de distributieketting, maar weet het niet zeker.

Het geluid is een beetje vergelijkbaar met het geluid de eerste paar seconden na het starten.

Iemand een idee of herkent dit?

Even wat meer details.

Km-stand: 41000 km. Geen hydraulische, maar mechanische klepstoters. Olie: 5W30 volsynthetisch. Beurten volgens boekje (althans, ik heb een afgetekend onderhoudsboekje).

Guest Jantje

Kleppen laten stellen denk ik.

1 klep klint als een tikje, meerder kleppen kan wel is gaan klinken als een ratel.

En volgens de kenner op dit forum heb je misschien wel een dubbel massa vliegwiel die ratelt.

Guest Jantje

Ow daar was een discussie over op het cee'd gedeelte, daar schijnen mensen last te hebben van een dubbel massa vliegwiel dat dan kapot gaat en dat schijnt een ratel te kunnen geven.

Ben net terug van een kleine inspectie door mijn monteur. Het geluid is een mix van hoofdzakelijk het tikken van de injektoren plus een heel licht rateltje van een van de rollen.

Overbezorgdheid zegt de monteur, "Heb je niks beters te doen?"

Plus dat dat geluid er al lang moet zitten en dat het me niet is opgevallen.

Voor de zekerheid nog even met een stethoscoop naar de kleppen geluisterd, maar niks te horen. Alles volkomen normaal dus.

Ben inderdaad voorzichtig geworden. Maar als mijn monteur zegt dat het goed is, dan vertrouw ik daarop. De Sorento is een hele mooie en fijne auto, maar vaak ook duur in reparaties. Zolang ik garantie heb mag de dealer bijspringen als het nodig is.