Jump to content

4x4

kiaman

Recommended Posts

Was het ff vergeten te vragen bij mijn vorige bericht. Gaat over mijn Sportage uit 2005 met 4/2 wiel aangedrijving. Mijn vraag is, mag je tijdens het rijden van 2 naar 4 wiel aandrijving over schakelen of is dat slecht voor de auto?. Het zelfde met de tracion controle. Moet dit allemaal pas gebeuren als de auto helemaal stil staat of mag het gerust tijdens het rijden.

mag je tijdens het rijden van 2 naar 4 wiel aandrijving over schakelen of is dat slecht voor de auto?.

Je bedoelt doormiddel van de "LOCK" knop over te schakelen op constante 4wiel aandrijving?

De 4wiel aandrijving doormiddel van de "Lock" knop geld alleen tot een snelheid van max 40kmh. zodra je boven de 40kmh komt zet hij het zelf uit, kom je weer onder de 40kmh dan zet die het vanzelf weer aan.

Dus dan neem ik ook aan dat je gewoon onder het rijden de knop kunt indrukken..

Thx Rick voor de info. Ik dacht dat het enige schade kon verrichten. Is het dan ook het zelfde met de tracion controle knop dan?. Die staat altijd on bij mij, niet dat ik het gaat uitschakelen maar gewoon het idee dat je per ongeluk het indrukt?.

Dus dan neem ik ook aan dat je gewoon onder het rijden de knop kunt indrukken..

Ik zou de handleiding er eens op nakijken, staat ook voor dit model volgens mij digitaal op het forum.

Ik ben geen 4x4 rijder, maar er staat mij iets bij dat dit alleen ingeschakeld mag worden bij stil staan, omdat dit niet goed zou zijn voor de bak.

Ik hoop dat een van de baggeraars met een Sorento hierop kunnen reageren, die zullen eerder de 4wiel aandrijving gebruikt hebben ;)

Heb geen idee voor traction controle..

Dit is wat ik gelezen heb over de 4x4 knop:

" Alternatively, four-wheel-drive can be permanently selected simply by pressing the "4WD Lock" button, in which mode equal torque goes to the front and back axles.

At 30 km/h it will however begin to reduce torque to the rear and by 40 km/h the vehicle will revert to front-wheel-drive. The converse also applies and as speed drops below these thresholds the vehicle becomes four wheel drive once again, assuming that the lock control is still engaged "

Dus ik dacht als hij het zelf ook "aan en uit" kan zetten bij bepaalde snelheden dan leek het mij dat als je het zelf aanzet onder het rijden dat dat geen kwaat kan.. als je hoger dan 40kmh rijd dan zou die dus zowiezo niet actief moeten worden zodra je hem indrukt..

Heb je ook zo'n paddle shift automaat? ik geloof dat je deze ook onder het rijden in de "zelf schakelen"kunt zetten en ook weer terug in de automaat.. (teminste zoiets zei mijn dealer bij de nieuwe sportage..)

Edited by Rick

Guest Gerard K

Al rijdende inschakelen van de 4x4 (lock) gaat zeker wel. Maar pas op. Normaal staat een 4wd in een TOD stand. Als de voor- en achterwielen dan aandrijving krijgen wordt er her en der in het systeem wat gemeten en elektronisch bijgestuurd zodat je geen schade krijgt aan het aandrijf mechaniek. Zet je de 4x4 in "lock" dan staat de zaak fixed en worden verschillen tussen de voor- en achteraandrijving niet bijgestuurd. De krachten op het mechaniek en chassis zijn dan gigantisch. Op een zachte ondergrond is dat prima maar op de verharde weg is dat niet lekker. Dus de "lock" in principe alleen gebruiken op onverharde wegen.

hallo ik ga geregeld offroad rijden met de kia en ja je kan locken terwijl je rijd maar niet als je een helling aan het beklimmen bent of niet als je die al zwaar belast altijd van te voren locken ,,, dit doe ik altijd

groeten