Jump to content

Afgebroken sleutel

Mario

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb sinds oktober vorig jaar een KIA Cee'd.

Nu is mijn openklapbare sleutel afgebroken terwijl hij (per ongeluk opengeklapt)

in mijn broekzak zat.

Ik heb de foto naar KIA opgestuurd, maar zij beweren dat dit geen constructiefout is en dus is de garantie niet van toepassing.

Dit heeft mij 178

Gewoon niet mee akkoord gaan en je moet ook niet naar kia mailen je moet gewoon naar je dealer toegaan die geeft de garantie!

En een sleutel is geen slijtage onderdeel dus die valt gewoon in de garantie, en bij een cee'd was dat toen 3 jaar onbeperkte km of 5 jaar max een ton. Sleutel valt niet in de laatste 2 jaar (van de 7) dat was alleen voor draaiende delen.

Dus gewoon naar je dealer en daar de garantie claimen, je hoeft een dealer niet uit te leggen hoe het gebeurd is hij is gewoon gebroken. Een dealer moet anders aan jou aan tonen dat het met opzet gebeurd is.

Gewoon niet mee akkoord gaan en je moet ook niet naar kia mailen je moet gewoon naar je dealer toegaan die geeft de garantie!

IS dat zo ? Ik dacht dat de dealer de herstelling uitvoerd en dan het defecte onderdeel opstuurd naar de invoerder met een dossiertje en zo de gedane kosten recupereert ?

Je hebt een koopovereenkomst met je dealer en niet met de importeur of met de fabrikant. Hoe de garantie verder afgewikkeld word is niet jou probleem of zorg...... de dealer blijft ten alle tijden je aanspreekpunt, ook als je voor de rechter je gelijk gaat uitvechten doe je dit tegen de dealer.

@ Alex, de garantie is europees geregeld en werkt hetzelfde in Belgie als in Nederland, je bent contractpartij met degene die je de auto verkoopt. Kan me niet voorstellen dat in Belgie de importeur een contract met je aangaat voor levering van een auto.

Dat de dealer zijn garantiekosten weer verhaalt op de importeur en die op zijn beurt weer op de fabrikant is ook weer overal hetzelfde.

Maar terugkomend op de sleutel ik zou gewoon naar de dealer gaan en daar de sleutel inleveren en erbij vermelden dat deze gebroken is. Laat de dealer bij afwijzing van deze garantie aanvraag dit op papier zetten met de reden erbij dan sta je sterker als je het hoger op wilt en gaat zoeken.